2022-10-16, 16:47
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Jag tror nog att om Nyans ledare skulle få för sig att göra en utläggning om hur slampiga Astrid Lindgren, Elsa Beskow och drottning Silvia var/är så skulle de flesta av er få bananer i hjärnan och apa upp er i flera veckor över det.

Du ser inte den grundläggande skillnaden här? Både judarna och muslimerna har kommit hit till oss, och påstått sig behöva vår hjälp. Vi har tagit emot dem av vår välvilja - vi var inte skyldiga att göra det. De har kostat oss massor. Då ska NATURLIGTVIS INTE en jude eller muslim kritisera våra nationalhelgon. Det är inte alls samma sak som att vi kritiserar en jude eller muslim, eftersom vi inte står i någon tacksamhetsskuld till de folken.

...med detta sagt, så tycker jag att sanningen ska fram i princip alltid, och att i alla fall vi svenskar skulle ha rätt att kalla både Astrid Lindgren, Elsa Beskow och drottning Silvia för "slampiga" - OM det fanns belägg för att de varit det/är det. Jag gillar inte heliga kor.
Citera
2022-10-16, 16:49
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Nej det tror jag faktiskt inte. Däremot kan man nog avskriva det där med "sedeslöshet" som att rumänskan saknar en fullständig förståelse av svenska ords betydelse. Att skriva en massa om vilka killar man fantiserar om är knappast "sedeslöshet".

Men givetvis är det korkat av en företrädare för SD att uttrycka sig på det här viset. Hon saknar nog lite impulskontroll, eller så fyllepostade hon.

Jag jag vidhåller att om hade det inte varit en judisk flicka hon skrev om så hade ingen jävel överhuvudtaget brytt sig & vi hade inte ens hört talas om det.

ps.
Jag fattar nu att det där med "Helg Seger" faktiskt var på riktigt. Fruktansvärt roligt.

Nu var det ju inte bara killar hon fantiserade om. Hon föll i extas (hennes egna ord) över en staty föreställande en naken kvinna, hon hade tagit en annan flicka på brösten, hon hade "utforskat" sina egna könsorgan samt dem tillhörande en HANKATT... Jo det ÄR "sedeslöst". Jag har faktiskt aldrig hört på maken! Och just att hon var så ung, gjorde det ännu värre.
Citera
2022-10-16, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Här håller jag med dig. Inte så konstigt att hennes pappa i slutet av 40-talet redigerade bort det allra intimaste i en hemlig dagbok som absolut inte var tänkt att visas upp för världen. Väldigt tveksamt om han gjorde rätt egentligen. De som nu har rättigheterna (vilka är det?) är ungefär lika värdelösa som Fallenkvist men jag hoppas att det inte var så här de tänkte att texten skulle tolkas och svartmålas.

Själv tycker jag inte att Anne Franks tankar och experimentlusta är det minsta konstiga och verkligen inte sedeslösa. Det är helt normal nyfikenhet bara på sexualitet och annat.
Han såg en möjlighet att ge sin dotter evigt liv. Att sedan förintelseindustrin som senare skapades fick ett helgon att utnyttja kunde han nog inte föreställa sig, lika lite att en hbtq+ lobby försöker kapa henne. Så här i efterhand var det förstås fel att publicera den. Hade hon överlevt kriget hade hon aldrig gett ut den, i alla fall inte i den här formen.
Citera
2022-10-16, 16:52
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nu var det ju inte bara killar hon fantiserade om. Hon föll i extas (hennes egna ord) över en staty föreställande en naken kvinna, hon hade tagit en annan flicka på brösten, hon hade "utforskat" sina egna könsorgan samt dem tillhörande en HANKATT... Jo det ÄR "sedeslöst". Jag har faktiskt aldrig hört på maken! Och just att hon var så ung, gjorde det ännu värre.
Hahaha, är det så? Det var länge sedan jag gick i grundskolan & boken var obligatorisk läsning.
Citera
2022-10-16, 16:52
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonvero
Vem plockade in henne?

Någon med dåligt omdöme måste ju ha gett henne en plattform från början. Annars hade hon inte kunnat bli förtroendevald till Stockholms regionfullmäktige.
Inkvotering, SD saknar massor med kvinnor. Jag tror vilken kvinna som helst under 30 kan stiga in på ett SD-kontor och nästa år är hon kommunpolitiker.
Senast redigerad av Barents 2022-10-16 kl. 16:55.
Citera
2022-10-16, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonvero
Min erfarenhet är att många som röstar på Sd verkligen är vanligt hyggligt folk. Själv var uttröttad på alla påhopp och nazianklagelser om Sd. Trodde verkligen att det tillhörde partiets historia och att man kommit tillrätta med det.

Lik förbaskat står man nu här och ser helt vettlösa representanter för partiet. Nordfront verkar ju uppskatta Fallenkvist så det är väl där hon hör hemma.

Men hur många andra av samma sort väntar i kulisserna? Och hur ska man få normala människor i partiet att vilja representera Sd om de ska förknippas med nazianstrukna idioter?

Ett parti är inte bättre än sina representanter och jag är förvånad (eller bara korkad) för jag trodde faktiskt Sd hade bättre koll. Utan Åkesson lär partiet dö ut. Han är väl den enda garanten för normalitet.

De finns i alla partier! Inget specifikt för SD.
Citera
2022-10-16, 16:59
Medlem
SecretQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Du ser inte den grundläggande skillnaden här? Både judarna och muslimerna har kommit hit till oss, och påstått sig behöva vår hjälp. Vi har tagit emot dem av vår välvilja - vi var inte skyldiga att göra det. De har kostat oss massor. Då ska NATURLIGTVIS INTE en jude eller muslim kritisera våra nationalhelgon. Det är inte alls samma sak som att vi kritiserar en jude eller muslim, eftersom vi inte står i någon tacksamhetsskuld till de folken.

...med detta sagt, så tycker jag att sanningen ska fram i princip alltid, och att i alla fall vi svenskar skulle ha rätt att kalla både Astrid Lindgren, Elsa Beskow och drottning Silvia för "slampiga" - OM det fanns belägg för att de varit det/är det. Jag gillar inte heliga kor.
Hörru du, judarna kom på 1700-talet och är inte skyldiga oss ett dugg. Det är snarare du som inte har dragit in så mycket kulor än som ska vara tacksam. Snorunge!
Citera
2022-10-16, 17:00
Medlem
blamages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Åkesson har en teori om varför dessa dras till deras parti.
Och vad var Åkesson när han gick med i SD? Man ska inte kasta sten i glashus.
Citera
2022-10-16, 17:01
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Hahaha, är det så? Det var länge sedan jag gick i grundskolan & boken var obligatorisk läsning.

Ja, och skolversionen var även förkortad och censurerad. Det ansågs att tonåringar som var lika gamla som Anne när hon skrev boken, skulle ta skada i sina själar av att läsa den fullständiga versionen... Så det här som Rebecka F tar upp nu, är liksom ingen ny kunskap.
Citera
2022-10-16, 17:01
Medlem
SecretQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Han såg en möjlighet att ge sin dotter evigt liv. Att sedan förintelseindustrin som senare skapades fick ett helgon att utnyttja kunde han nog inte föreställa sig, lika lite att en hbtq+ lobby försöker kapa henne. Så här i efterhand var det förstås fel att publicera den. Hade hon överlevt kriget hade hon aldrig gett ut den, i alla fall inte i den här formen.
Hade inte Rebeckas föräldrar flytt från Ceausescu så hade vi sluppit henne.
Citera
2022-10-16, 17:03
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretQ
Hörru du, judarna kom på 1700-talet och är inte skyldiga oss ett dugg. Det är snarare du som inte har dragit in så mycket kulor än som ska vara tacksam. Snorunge!

De flesta kom hit som flyktingar före, under och efter andra världskriget.

Du har ingen aning om hur gammal jag är eller hur mycket skatt jag har betalat.
Citera
2022-10-16, 17:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Jaha? Om det är hennes upplevelse varför skulle hon inte få uttrycka den? Är Anne Frank helig bara för att hon tillhör det utvalda folket?
Det får hon. Hon får även säga att hon vill ta bort byxmyndighetsåldern helt om hon nu tycker det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in