2022-10-16, 11:41
Medlem
Vilken av medicinerna är bäst mot depression och ångest? Är de öht likvärdiga? Åt Sertralin i 18 år men slutade ha effekt.

Söker man på bästa medicin mot ångest kommer alltid upp ssri vilket är det svagast av antidepressiva man kan få. Snri är väl starkare?
Citera
2022-10-16, 12:00
Medlem
TheJackets avatar
SSRI är inte det svagaste du kan få lol. Det är rävgift.
Citera
2022-10-16, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
SSRI är inte det svagaste du kan få lol. Det är rävgift.

SNRI är mer effektiva ! Sertralin ges till 13-åringar
Citera
2022-10-16, 12:21
Medlem
Äter själv Cymbalta (SNRI) mot depression och ångest.

SSRI verkar på serotonin medan SNRI verkar på serotonin OCH noradrenalin, det är läkaren som ställer in en lämplig sorts medicin efter patientens behov. Ofta när inte olika SSRI fungerat, då provar man med SNRI.
Skulle inte säga att någon av dem som är "starkare" eller så. Det beror på personen som äter preparatet, biverkningarna kan se väldigt olika ut..

Mvh.
Citera
2022-10-16, 12:29
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AcuteAppendictis
SNRI är mer effektiva ! Sertralin ges till 13-åringar

Läkare stumpar sinnessjuka barn som tror att de är födda i fel kropp med. Det var längesen vården ville ditt bästa.
Citera
2022-10-16, 12:32
Medlem
Enzymes avatar
Av dom två hade jag valt Cymbalta utan tvekan. Jag har inte haft den själv men vet flera den funkat bra för. Mirtazapin har jag haft själv som kvällsmedicin då den dämpar lite och gör man somnar lättare. Dock obefintlig effekt mot depression. Sen är en annan otrevlig effekt av Mirtazapinet att nästan alla går upp massa i vikt av den. jag gick upp drygt 10 kg på 4 månader!!!
Citera
2022-10-16, 15:21
Bannlyst
Citat:
Vilken av medicinerna är bäst mot depression och ångest? Är de öht likvärdiga? Åt Sertralin i 18 år men slutade ha effekt.

Söker man på bästa medicin mot ångest kommer alltid upp ssri vilket är det svagast av antidepressiva man kan få. Snri är väl starkare?
Cymbalta är en bra tablett mot depressivitet och ångest, men man drabbas tyvärr ofta av förstoppning och urinretention, annars är tabletten bra.

Mirtazapin är lömsk vad gäller vikten, annars bra för sömn och ångest.

För att sammanfatta vilken du bör välja så hade jag sagt Cymbalta, ha Mirta som andrahandsval i bagaget.

Lycka till!
Citera
2022-10-16, 15:23
Medlem
f30malmos avatar
Jag hade hemska biverkningar av cymbalta, fick svårt att gå rakt pga yrsel och hade panikångest mest hela tiden. Mirtazapin hade mildare biverkningar, utöver att man blir hungrig av dem och mest sover. Ingen hjälpte mot min depression.
Citera
2022-10-16, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Läkare stumpar sinnessjuka barn som tror att de är födda i fel kropp med. Det var längesen vården ville ditt bästa.

I stort sett alla från 12 år som verkar deprimerade får Sertralin utskrivet, så på så sätt måste den vara den sk snällaste och svagaste med mina biverkningar. Varför inte ge Cymbalta direkt om snri påverkar noradrenalin också. Om ni det är vad man tar till när ssri inte funkar tillräckligt, så bör ju snri vara snäppet vassare
Citera
2022-10-16, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eldbusken
Cymbalta är en bra tablett mot depressivitet och ångest, men man drabbas tyvärr ofta av förstoppning och urinretention, annars är tabletten bra.

Mirtazapin är lömsk vad gäller vikten, annars bra för sömn och ångest.

För att sammanfatta vilken du bör välja så hade jag sagt Cymbalta, ha Mirta som andrahandsval i bagaget.

Lycka till!

Tackar för svar, blir Cymbalta för min del !
Citera
2022-10-16, 17:15
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Tackar för svar, blir Cymbalta för min del !

Men du går garanterat upp på Cymbalta också. Tjugo kilo på några år är inget ovanligt.
Citera
2022-10-16, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Men du går garanterat upp på Cymbalta också. Tjugo kilo på några år är inget ovanligt.

Har du nåt belägg för det här...?

Blev lite nyfiken för har även hört att vikten kan gå neråt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in