2022-10-15, 19:21
Medlem
LFC96s avatar
På måndag börjar jag fylla upp ett konto här 👇

https://www.viaspar.se/web/investera

Ni kan se mig som testperson, wish me luck 🤣
Citera
2022-10-15, 19:35
Medlem
Är det klokare att välja aktör som betalar ut månadsvis eller årsvis om det handlar om större summor? Tänkte på att det blir ränta på ränta om utbetalning är månadsvis?

Tänker jag fel?
Citera
2022-10-15, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashfella
Är det klokare att välja aktör som betalar ut månadsvis eller årsvis om det handlar om större summor? Tänkte på att det blir ränta på ränta om utbetalning är månadsvis?

Tänker jag fel?

I princip tänker du rätt, men i praktiken förekommer det att aktörer som betalar ut månadsvis (t.ex. Sevenday) uppger den "effektiva räntan", där ränta-på-ränta-effekten redan är inräknad. I sådana fall utgör de månadsvisa betalningarna ingen fördel jämfört med årsvis betalning. Exakt hur räntan beräknas bör du hitta i de villkor som du godkänner när du öppnar kontot.

Det rör sig också om ganska små skillnader, även om den månatligt utbetalade räntan skulle vara nominell (d.v.s. icke-effektiv). En nominell räntesats på 2% med månatliga utbetalningar motsvarar t.ex. en nominell räntesats på 2,018% med årlig utbetalning. 3% motsvarar 3,041%. 4% motsvarar 4,074%. Så effekten ökar med ökande räntesats, men med dagens rörliga sparräntor är den förmodligen mindre än den minsta skillnaden i annonserad sparränta.
Senast redigerad av vgebler 2022-10-15 kl. 22:04.
Citera
2022-10-16, 09:19
Medlem
Imagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LFC96

Good luck! Hur/när betalas räntan ut?
Citera
2022-10-16, 11:28
Medlem
Lutops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashfella

Tänker jag fel?

Du kan få en ränta på ränta effekt. Säg att du har pengarna ett halvår på en aktör som betalar ut räntan månadsvis och sen flyttar pengarna till en annan bank. Då får du även ut räntan för 6 månader till den nya banken och får därför ränta på räntan.
Citera
2022-10-16, 13:21
Medlem
Lite olyckligt att diskutera viaspar i ett sammanhang av sparkonton, då detta är något helt annat. Viaspar är investeringar i krediter, dvs det som i folkmun kallas p2p-lån.

Jag har inget emot detta (investerar själv i moderbolagets större plattform viainvest på Europiska marknaden), men det är ej att jämförligt med sparkonto. Mer jämförligt är investering i företagsobligationer med hög risk (viasms utgivna obligationer ligger på runt 10-12%, så prissättning på marknaden är någorlunda i linje med vad de erbjuder)

För intresserade som förstår riskprofilen är fler alternativ i liknande tillgångsslag t.ex Savelend, Kameo, Lunar (lendify), Mintos, Twino, Lendermarket, Iuvo, Bondster, Esketit, Kviku, Swaper etc etc etc. Vill man förstå varför det inte är jämförligt med sparkonto läser man om Grupeer, Viventor, Fundngsecure, Trustbuddy, Envestio, Kuetzal, eller krediter utgivna på Mintos i t.ex Cash Wagoon, Alex credit, Capital Service, Wowwo, Finko, Dziesiatka,...

Citat:

Citera
2022-10-16, 14:04
Medlem
LFC96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Markowitz
Lite olyckligt att diskutera viaspar i ett sammanhang av sparkonton, då detta är något helt annat. Viaspar är investeringar i krediter, dvs det som i folkmun kallas p2p-lån.

Jag har inget emot detta (investerar själv i moderbolagets större plattform viainvest på Europiska marknaden), men det är ej att jämförligt med sparkonto. Mer jämförligt är investering i företagsobligationer med hög risk (viasms utgivna obligationer ligger på runt 10-12%, så prissättning på marknaden är någorlunda i linje med vad de erbjuder)

För intresserade som förstår riskprofilen är fler alternativ i liknande tillgångsslag t.ex Savelend, Kameo, Lunar (lendify), Mintos, Twino, Lendermarket, Iuvo, Bondster, Esketit, Kviku, Swaper etc etc etc. Vill man förstå varför det inte är jämförligt med sparkonto läser man om Grupeer, Viventor, Fundngsecure, Trustbuddy, Envestio, Kuetzal, eller krediter utgivna på Mintos i t.ex Cash Wagoon, Alex credit, Capital Service, Wowwo, Finko, Dziesiatka,...

Klart det är jämförbart med sparkonto, det står tom sparkonto på sidan.
Allt du jämför med blir verkligen fel, där låser man upp pengar på flera år vilket du inte gör på ViaSpar, uttag inom 14 dagar.
Så sluta snacka skit och låtsas vara nån viktigpetter med noll koll.
Citera
2022-10-16, 16:17
Medlem
Lutops avatar
Citat:
Allt du jämför med blir verkligen fel, där låser man upp pengar på flera år vilket du inte gör på ViaSpar, uttag inom 14 dagar.

Det är nog du som har noll koll här. Men du är mer än välkommen att kasta dina pengar i sjön.
Citera
2022-10-16, 16:57
Medlem
Dom heter av historiska skäl viaspar och det kan därför missförstås som ett sparkonto (då de hade högräntesparkonto utan insättningsgaranti innan det förbjuds i.o.m nya lagen), men de försöker ju tom själva göra det övertydligt med fet stil på landningssidan att man måste vara medveten om att det är investeringar i lån och inget annat. Att de har en hemsida där de inte ändrat alla förekomster av order sparkonto till det nya namnet investeringskonto är illa.

Om du sedan vill jämföra det med sparkonto (i en klassisk mening av sparkonto med insättningsgaranti, dvs 0 risk) pga smidigt återköp är naturligtvis upp till dig, men då måste du i den jämförelsen ha i beaktande att en förväntad avkastning som är flera ggr högre än en riskfri sparkontoprodukt har en riskprofil som på motsvarande sätt är långt högre.

På många av plattformerna jag listade kan du investera i lån med löptider ner mot 7 dagar, man kan sälja på andrahandsmarknad, fondliknande upplägg med godtyckliga uttag, etc , så naturligtvis är det jämförbart med dessa, viaspar har bara ett i mängden i skogen av olika upplägg för p2p/p2b-finansiering. VIA SMS som driver Viaspar har valt att driva den svenska siten med 2% lägre ränta än vad de har på den europeiska versionen Viainvest, och det motiveras av att kunna erbjuda flexiblare återköp.

Citat:
Citera
2022-10-16, 17:15
Medlem
LFC96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lutop
Det är nog du som har noll koll här. Men du är mer än välkommen att kasta dina pengar i sjön.

Ja 200k för mig är småpengar så kul att testa, sätt du dina små korvören på 1,5% du, pajas 🤣
Citera
2022-10-17, 09:47
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Om ni pratar om Avida betalas räntan ut årsvis.
Jag pratade om LUNAR
Citera
2022-10-17, 12:00
Medlem
Avanza (Resurs Bank) rörlig ränta: 1,05 % (+0,10 %)

Över 1 % till slut, fantastiskt... Fortfarande har nischbankerna som erbjuder sparkonton via Avanza stora skillnader mot vad de erbjuder om man öppnar konto hos dem direkt. Man undrar ju hur mycket Avanza snor emellan eller om de helt enkelt inte är så intresserade av Avanza-kundernas pengar för att de flyttas runt för mycket(?)

Man kan för övrigt notera att en del banker har börjat erbjuda ränta för likvider på ISK nu. Pareto har 0,5 % ränta och Levler har 1,0 % ränta. Avanza och Nordnet ligger däremot stabilt kvar med 0 %. Sen är det ju inte så smart att ha likvider några längre perioder på ISK pga skatten, men säljer man papper och tänker köpa något nytt inom några månader kan det ju bli att man har en del likvider där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in