2022-10-16, 12:54
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det här är inte alldeles klart. Bland annat finns numera regelverk som tillåter att man går till fots längs strandlinjen (i den mån detta kan göras, det är inte praktiskt möjligt överallt), dvs fastighetsägaren får inte hindra allmänheten med stängsel ner och ut i vattnet.

Oj! Detta kände jag inte till! Du menar att det är OK att längs strandlinjen även om denna ligger inom hemfridszonen?
Citera
2022-10-16, 12:54
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Jo, jag vet att man får vistas på annans mark. Det gäller dock inte om marken kan räknas som tomt (hemfridszon). Så frågan är väl egentligen om vatten kan räknas som tomt/hemfridszon.
Det finns info på länken jag gav.
Du får gå i land, bada, ankra och tillfälligt förtöja vid strand som inte tillhör tomt, eller som är skyddat för fågelliv eller annat. Tomt är det område närmast ett hus där de som bor ska kunna känna sig ostörda. Det är risken att störa som avgör hur nära ett hus du kan uppehålla dig.

Det finns inga regler om minsta avstånd. Inte heller finns någon regel för hur länge du får ligga för ankar på samma plats. Man brukar använda sig av samma princip som för tältning - något enstaka dygn. Det som avgör är risken att störa markägare eller boende.
Citera
2022-10-16, 12:57
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABBORRE
Ja , är ganska vanligt , bor du i skogen
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
1km från havet..trodde inte tomter fick gå ända ner.
Framför allt äldre hus som byggdes innan strandskyddet infördes kan ligga väldigt nära vatten.

Det går även att bygga nära vatten idag, men då krävs dispens från kommunen.
Citera
2022-10-16, 12:58
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Det finns info på länken jag gav.
Du får gå i land, bada, ankra och tillfälligt förtöja vid strand som inte tillhör tomt, eller som är skyddat för fågelliv eller annat. Tomt är det område närmast ett hus där de som bor ska kunna känna sig ostörda. Det är risken att störa som avgör hur nära ett hus du kan uppehålla dig.

Det finns inga regler om minsta avstånd. Inte heller finns någon regel för hur länge du får ligga för ankar på samma plats. Man brukar använda sig av samma princip som för tältning - något enstaka dygn. Det som avgör är risken att störa markägare eller boende.

Jag tycker inte att den texten ger svar på min fråga. Ovanstående text handlar ju mer om vistelse på annans mark. Min fråga gäller vistelse på vatten utanför annans tomt.
Citera
2022-10-16, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Framför allt äldre hus som byggdes innan strandskyddet infördes kan ligga väldigt nära vatten.

Det går även att bygga nära vatten idag, men då krävs dispens från kommunen.
Nära ja ??? när jag kollar på nätet är utgångspunkten att det skall lämnas en fri remsa vid stranden
Citera
2022-10-16, 12:59
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
1km från havet..trodde inte tomter fick gå ända ner.
Du kan kolla efter själv här på Lantmäteriet, ändra kartvy till "flygbild med gränser". Den här saken har diskuterats ganska intensivt i tråden om 150 MSEK-villan i Täby (länk).
Citera
2022-10-16, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det här är inte alldeles klart. Bland annat finns numera regelverk som tillåter att man går till fots längs strandlinjen (i den mån detta kan göras, det är inte praktiskt möjligt överallt), dvs fastighetsägaren får inte hindra allmänheten med stängsel ner och ut i vattnet. Däremot kan man inte räkna som simmande, kanotande, seglande eller skridskoåkare att allemansrätten trumfar hemfridsrätten. Att lägga till vid en privat brygga kan man inte göra om bryggan inte finns väl utanför hemfridszonen, vanligtvis den egna tomten.

När det gäller att transportera sig med båt på vattnet helt nära landgränsen är detta i allmänhet tillåtet. Undantag finns (tänk, försvaret med flera). Då är vattenområdet avlyst med lagstöd.
Det där gäller inte tomtmark.

I båt kan man färdas hur nära tomter som helst men man får inte förtöja vid någon annans brygga utan tillstånd annat än i nödlägen.
Citera
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Jag tycker inte att den texten ger svar på min fråga. Ovanstående text handlar ju mer om vistelse på annans mark. Min fråga gäller vistelse på vatten utanför annans tomt.
Det står ju faktiskt:
Du får gå i land, bada, ankra och tillfälligt förtöja vid strand som inte tillhör tomt, eller som är skyddat för fågelliv eller annat.
Sedan är inte Allemansrätten klockren, men lite som jag skrev i första inlägget i tråden, inte störa, inte förstöra.
Citera
Medlem
Är det skillnad på insjö och hav?
Såvitt jag vet kan du inte äga hav (fiskevatten ja).
Borde det isåfall inte innebära att du inte behöver bry dig om "ägaren" kommer o gapar?
Citera
2022-10-16, 13:11
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Oj! Detta kände jag inte till! Du menar att det är OK att längs strandlinjen även om denna ligger inom hemfridszonen?

Bedömt, ja. Det är ju dock inte alltid det finns en strandremsa att gå på och då blir frågan snabbt sådär härligt oklar, muddig och kräver mycket på fötterna. Om man säger så
Citera
2022-10-16, 13:12
Avslutad
Citat:
Är du en vanlig Svensson så blir det nog svårt att hindra någon men heter du Wallenberg så kan du säkert hindra folk från att komma för nära, det är så det brukar fungera när kanske inte reglerna är helt klara och det finns utrymme för tolkningar.
Citera
2022-10-16, 13:28
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Nära ja ??? när jag kollar på nätet är utgångspunkten att det skall lämnas en fri remsa vid stranden
Som läget är idag får man i allmänhet inte bygga för nära stranden utan dispens.

Tidigare kunde man dock det, och de husen har kvar sin hemfridszon.

Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det där gäller inte tomtmark.

I båt kan man färdas hur nära tomter som helst men man får inte förtöja vid någon annans brygga utan tillstånd annat än i nödlägen.
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Det står ju faktiskt:
Du får gå i land, bada, ankra och tillfälligt förtöja vid strand som inte tillhör tomt, eller som är skyddat för fågelliv eller annat.
Sedan är inte Allemansrätten klockren, men lite som jag skrev i första inlägget i tråden, inte störa, inte förstöra.
Det är lite oklart för mig vad du menar, NurseRatched, men om bryggan ligger utanför hemfridszonen så får man använda den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in