2022-10-16, 01:52
Medlem
lantisprepperns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lavinder
Hur går enskild tillväga för att radera sig från sidan?

Så vida Polisen inte bedömmer att du har en hotbild så kommer du inte bli raderad. Dock så kan du ansöka om det till Skatteverket och det kommer ta polisen säkert minst 3 månader innan du får ansökan avslagen men under tiden så får du skyddad identitet.

Men det mest effektiva i Sverige är att köpa en litet hus eller liknande på landet och sen skriva sig där. Sen kan du beställa tillfällig adressändring vart sjätte månad för några hundralappar. På det sättet blir du anonym i praktiken eftersom du blir skriven på en adress där du inte bor och man måste dra ut data ut fastighetsregistret för att få ut andra fastigheter du kanske äger.

Men om du dessutom hyr bostaden du faktiskt bor i så kommer ingen förutom posten att veta vart du egentligen bor. Det jobbiga med detta setup är att du får betala skatt och måste åka dit du är skriven för primärvård eller liknande. Fördelen är att det blir också ett form av sparande, marken kommer förmodligen behålla sitt värde ganska bra.
Senast redigerad av lantispreppern 2022-10-16 kl. 01:55.
Citera
2022-10-16, 02:26
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lantispreppern
Så vida Polisen inte bedömmer att du har en hotbild så kommer du inte bli raderad. Dock så kan du ansöka om det till Skatteverket och det kommer ta polisen säkert minst 3 månader innan du får ansökan avslagen men under tiden så får du skyddad identitet.

Men det mest effektiva i Sverige är att köpa en litet hus eller liknande på landet och sen skriva sig där. Sen kan du beställa tillfällig adressändring vart sjätte månad för några hundralappar. På det sättet blir du anonym i praktiken eftersom du blir skriven på en adress där du inte bor och man måste dra ut data ut fastighetsregistret för att få ut andra fastigheter du kanske äger.

Men om du dessutom hyr bostaden du faktiskt bor i så kommer ingen förutom posten att veta vart du egentligen bor. Det jobbiga med detta setup är att du får betala skatt och måste åka dit du är skriven för primärvård eller liknande. Fördelen är att det blir också ett form av sparande, marken kommer förmodligen behålla sitt värde ganska bra.
Att folkbokföra sig fel är olagligt sen en tid tillbaka, och till skillnad från många andra småbrott så beivras detta ganska aktivt och framgångsrikt. Att då göra det på ett sätt som dessutom lämnar en stor paper trail som skulle leda till mer eller mindre garanterad fällande dom om man misstänktes är kanske inte världens bästa ide...
Citera
2022-10-16, 02:30
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Att folkbokföra sig fel är olagligt sen en tid tillbaka, och till skillnad från många andra småbrott så beivras detta ganska aktivt och framgångsrikt. Att då göra det på ett sätt som dessutom lämnar en stor paper trail som skulle leda till mer eller mindre garanterad fällande dom om man misstänktes är kanske inte världens bästa ide...
Vet flera som skrivit sig C/O och på PO efter flytt och aldrig ändrat. Varför funkar detta tror du?
Citera
2022-10-16, 02:32
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psykoshippien
Vet flera som skrivit sig C/O och på PO efter flytt och aldrig ändrat. Varför funkar detta tror du?
Det har jag ingen åsikt om. Om du känner "flera" som gjort det så är det väl bara fråga dem?
Senast redigerad av Kallebrogen 2022-10-16 kl. 02:35.
Citera
2022-10-16, 02:36
Medlem
xXoyKillSss avatar
Kan vården begära att uppgifter tas bort? Har faktiskt tänkt pröva detta då jag lider av extrem paranoia som de även har dokumenterat, måste la finnas något medel som skatteverket kan ta till då? Typ att jag blir dold från offentligheten
Citera
2022-10-16, 02:40
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xXoyKillSs
Kan vården begära att uppgifter tas bort? Har faktiskt tänkt pröva detta då jag lider av extrem paranoia som de även har dokumenterat, måste la finnas något medel som skatteverket kan ta till då? Typ att jag blir dold från offentligheten
Nej, man kan tyvärr inte få skyddade personuppgifter på det sättet. Det krävs en hotbild.
Citera
2022-10-16, 02:59
Medlem
xXoyKillSss avatar
Citat:
Nej, man kan tyvärr inte få skyddade personuppgifter på det sättet. Det krävs en hotbild.

Jag vill absolut inte ha skyddad identitet, det är riktigt krångligt. Jag menar om det finns något som de kan göra som kan begränsa tillgängligheten online. För i mitt huvud låter det ändå rimligt att de skulle kunna plocka bort mig online eller åtminstone dölja adress överallt. Om det inte skulle funka låter det även rätt i huvudet att kunna överklaga detta beslut.

Min psykiska diagnos kan leda till bestående skador av mig själv men även andra, om det nu skulle vara så att Mr Koll problemet som i sin tur får intyg och de nekar detta, går det inte då in fler lagar här som gör att jag kan överklaga eller stämma hela skiten?
Citera
2022-10-16, 03:10
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Det har jag ingen åsikt om. Om du känner "flera" som gjort det så är det väl bara fråga dem?
Ingen åsikt? du kom just med ett påstående om att det praktiskt taget blivit en omöjlighet. Det är således du som ska komma med replik på hur det kommer sig att det inte är juridiskt gångbart. Nybörjare
Citera
2022-10-16, 03:13
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xXoyKillSs
Jag vill absolut inte ha skyddad identitet, det är riktigt krångligt. Jag menar om det finns något som de kan göra som kan begränsa tillgängligheten online. För i mitt huvud låter det ändå rimligt att de skulle kunna plocka bort mig online eller åtminstone dölja adress överallt. Om det inte skulle funka låter det även rätt i huvudet att kunna överklaga detta beslut.

Min psykiska diagnos kan leda till bestående skador av mig själv men även andra, om det nu skulle vara så att Mr Koll problemet som i sin tur får intyg och de nekar detta, går det inte då in fler lagar här som gör att jag kan överklaga eller stämma hela skiten?
Det är privata företag som gör folks information tillgänglig online, så det finns inget att överklaga. De kan plocka bort dig, men de kommer inte göra det bara för att man ber om det, och sjukvården kan inte göra något åt saken.

Jag är rädd att det inte finns några lagar som skyddar någons adress på det sättet.

Citat:
Ursprungligen postat av psykoshippien
Ingen åsikt? du kom just med ett påstående om att det praktiskt taget blivit en omöjlighet. Det är således du som ska komma med replik hur det kommer sig att det inte är juridiskt gångbart.
Nej, det gjorde jag inte. Jag är förvånad över att du kunde få ut det av vad jag skrev. Vad jag faktiskt skrev var att det är olagligt och riskabelt.
Citera
2022-10-16, 03:14
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Nej, det gjorde jag inte. Jag är förvånad över att du kunde få ut det av vad jag skrev. Vad jag faktiskt skrev var att det är olagligt och riskabelt.
All right, vi börjar om!
Citat:
Aha - oj, det låter otroligt.

(fetade) Vad har du för källa?
Senast redigerad av psykoshippien 2022-10-16 kl. 03:16.
Citera
2022-10-16, 03:28
Medlem
Finns redan massa trådar på forumet om ämnet med samma information som nu kommit.
Citera
2022-10-18, 00:07
Medlem
Ingen annat inlägg i en annan tråd rekommenderar (enligt vad som är rätt) att du ska anmäla till EU-kommissionen att du ifrågasätter om databaser med domstolshandlingar är något som faller inom artikel 85 GDPR. Vilket är det enda dessa företag stödjer sig på. Detta är aldrig prövat och desto fler som klagar, desto snabbare prövas det.

Klagar gör man på:
https://ec.europa.eu/assets/sg/report-a-breach/complaints_sv/

(Mycket att fylla i, men det är det värt)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in