2022-10-15, 17:26
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnceUponACreek
Jag är städare. Men vad har det med tråden att göra? Men allt från wettex till rotborstar och gummiskrapor är min glädje i vardagen. Ha det fint nu och tillbaks till trådens ämne.

Här hittade jag en länk som förklarar både Ukrainas medel likt mina egna. Håll till godo min herre

https://www.youtube.com/watch?v=sfmAeijj5cM
https://www.youtube.com/watch?v=iNFxFmuCYGQ
Citera
2022-10-15, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Vilka bedömare? Någon källa eller hittar du på?

Han dyker upp ibland och säger saker som att Ryssland har 20.000 fungerande stridsvagnar i toppskick som bara väntar på att rullas ut. Så ta det med en nypa salt tills du får en (helst flera) bra källa.
Citera
2022-10-15, 17:42
Medlem
leachs avatar
Några döda pissryssar.

Russian tank before and after being hit by Javelin anti-tank system
https://twitter.com/TpyxaNews/status/1581308865639256067
Citera
2022-10-15, 17:42
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Bakhmut är enligt bedömare strategiskt mycket vitkigare än Kherson som har förlorat sin roll på sistone. Så här tror jag Ukraina gör bort sig om de mister bakhmut

Vem bedömer detta? Är det ryska strateger eller, det skulle förklara en del om ryssarnas tillkortakommanden.

Kherson ör otroligt viktigt för ryssarna då en förlust där skulle innebära att Krim ligger öppet. Bakhmut är en Hub som knyter an en del vägar, men alla dessa är öppna för angrepp och således vore det helt meningslöst att ”kontrollera” området.

Som det ser ut nu är Bakhmut helt sönderbombat och ryssarna har förlorat flera tusen man på att försöka ta det. Meningslöst är bara förnamnet.
Citera
2022-10-15, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
Vem bedömer detta? Är det ryska strateger eller, det skulle förklara en del om ryssarnas tillkortakommanden.

Kherson ör otroligt viktigt för ryssarna då en förlust där skulle innebära att Krim ligger öppet. Bakhmut är en Hub som knyter an en del vägar, men alla dessa är öppna för angrepp och således vore det helt meningslöst att ”kontrollera” området.

Som det ser ut nu är Bakhmut helt sönderbombat och ryssarna har förlorat flera tusen man på att försöka ta det. Meningslöst är bara förnamnet.
Jag gissar att om Kherson befrias så kommer Ukraina också kunna dämma upp vattenkanalen till Krim igen så nederlaget skulle omedelbart bli kännbart för ockupanterna och därmed omöjligt att förneka eller förminska för Putler.
Citera
2022-10-15, 17:45
Medlem
Hem_bränts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Då är vi där igen i detta återkommande argument att USA vill ha kriget och är vinnarna. Det betyder en av två saker:
1) Putin går USA:s ärenden
2) Putin är en total idiot

Vilket alternativ tror du är korrekt? (bägge kan ju såklart vara korrekta samtidigt).

1. Han behöver ju nödvändigtvis inte gå USA:s ärenden, däremot så kanske även hans herrar är World Econonic Forum. Han har ju trots allt varit en young global leader en gång i tiden.

2. Är det verkligen möjligt att han inte visste i vilket skick den ryska armén och deras materiell var i. Att inte kunna förutse att väst skulle understödja Ukraina, han har ju även underskattat ukrainarnas kampvilja TROTS deras historia.

Eller är det FSB och den ryska arméledningen som har ljugit för honom, jag vet faktiskt inte. Men lyckas man ta och behålla makten så länge som han har gjort det i ett land som Ryssland så kan man väl endå inte vara såpass dum?
Citera
2022-10-15, 17:52
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Som jag läste i en artikel i Washington Post strax före invasionen hade USA en win-win: antingen backade Putin, släppte in Ukraina i NATO och vart än mer inringad, eller också anföll han Ukraina och då skulle USA se till att Ryssland blödde så de skulle förlora på det sättet.

Förvisso är Putin också en idiot som inte hade koll på hur inkompetent hans militär var eller hur mycket Ukraina rustat sedan 2014. Ville han så gärna ha Luhansk och Donetsk skulle han kört vidare redan då.
Fast det var uteslutet för Ukraina att bli medlem så länge Ryssland ockuperade delar av landet. Världen hade mer och mer börjat acceptera "faktum" att åtminstone Krim var ryskt.
Hade Putin nöjt sig där hade han haft en mycket bra sits framöver. Men han ville ha mera. Mycket mera. Samtidigt som han gravt missbedömde motståndaren (både Ukrainas styrka och västs reaktioner).
Och nu sitter han och Ryssland i skiten.
Citera
2022-10-15, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskfarsan
Putin kunde ju bara ha vridit på kranen om han ville.

Ja men då hade det varit hans fel att gasen är stängd nu kan han skylla på "onda väst" för de i Ryssland som fortfarande tror på han, rysk ekonomi blir lidande och väst blir syndabock istället för Putin om han vridit igen kranen.
Citera
2022-10-15, 17:58
Medlem
donald12s avatar
Haha, Girkin skickades till fronten

Russian propagandists: Warlord Girkin sent to frontline in Ukraine.

Russian warlord Igor Girkin, also known as Strelkov, was sent to the frontline as a deputy battalion commander or the chief of staff of a unit, Russian propagandist and war journalist Maksim Fomin said.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Fast det var uteslutet för Ukraina att bli medlem så länge Ryssland ockuperade delar av landet.
Uttalanden från NATO tydde på motsatsen. NATO har visat sig kapabelt att ändra regler efter behov som när de anföll Serbien samtidigt som deras stadgar sa att det var en ren försvarsorganisation.
Citat:
Världen hade mer och mer börjat acceptera "faktum" att åtminstone Krim var ryskt.
Hade Putin nöjt sig där hade han haft en mycket bra sits framöver. Men han ville ha mera. Mycket mera. Samtidigt som han gravt missbedömde motståndaren (både Ukrainas styrka och västs reaktioner).
Och nu sitter han och Ryssland i skiten.
Han och Ryssland och Europa och i värsta fall hela världen.

Visst misstog sig Putin. Han trodde Ryssland fortfarande klassades som supermakt som kunde härja omkring som de ville på samma sätt som USA gör utan att någon skulle våga reagera.
Citera
Medlem
raskenss avatar
Elon "jag är helt jävla dum i huvudet" Musk blev blåst av rysstroll på twitter

https://twitter.com/EliotHiggins/status/1581059680889352193?t=Nur5KZxqN546yHj40rfC8A&s=19
Citera
2022-10-15, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Nej du har fel.
https://en.wikipedia.org/wiki/BrahMos
Nei, det er du som ikke klarer å lese.
Ja, det var et felles prosjekt mellom India og Russland. Men pr nå så er den kun utplassert i India.

Russland står oppført som potensial bruker - Potential users = Russia
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in