2022-10-15, 02:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Du kan utbilda en fullt kapabel skyttesoldat på nio veckor. Har egen erfarenhet av detta. De behöver inte tänka, bara följa order och hålla ordning på sin utrustning. Dessa 5-15 dagar avser repetition för reservister. Stor skillnad.

Du försöker alltså säga att de nyss mobiliserade nu ryska soldater som skjutit några gånger på pet-flaskor i en skog i 2 veckor är fullt kapabla soldater. Härligt. Vad är ukrainska soldater som tränats i 3 månader i Storbritannien då?
Citera
2022-10-15, 02:34
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aktamig
Jag tror inte att det är särdeles många som åkt på rep-övningar i Ryssland.

Det är ju repövning som utgör dessa två veckors utbildning. Fullständigt adekvat och inte avvikande på något sätt.
Citera
2022-10-15, 02:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrillMaster2000
Så 300000 personer betalade någon annan för att ta deras plats? Inte troligt.

Sen är det som någon skrev ovan, ett par dagars repetition är allt som behövs, det sitter i ryggmärgen det man lärde sig även för 20 år sedan.

Ja, hade man haft rep-övningar som i norden så hade det varit så.
Citera
2022-10-15, 02:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Ja, att de för upprätthålla charaden på samma sätt som de gjorde i Kreml när Ryssland försökte införliva de 4 ukrainska länen i Ryssland.

Var helt surrealistiskt att titta på.

Det påminner om när Ghaddaffi föll. Hoppas det går bättre denna gång.
Citera
2022-10-15, 02:37
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hektorstyle
Du försöker alltså säga att de nyss mobiliserade nu ryska soldater som skjutit några gånger på pet-flaskor i en skog i 2 veckor är fullt kapabla soldater. Härligt. Vad är ukrainska soldater som tränats i 3 månader i Storbritannien då?

Väst kan inte träna ukrainska soldater i samma takt som de skjuts av. Där kan du tala om logistikproblem. Om du inbillar dig att NATO-träning är någon form av mirakelmedicin i den här konflikten så har du fel.
Citera
2022-10-15, 02:37
Medlem
Citat:
Jag tror inte att det är särdeles många som åkt på rep-övningar i Ryssland.

Jag har aldrig varit på repmånad, men när jag 20 år efter värnplikten gick med i hemvärnet, och då kompetens inom ett specifikt vapensystem, så var det som jag gjorde det igår.

Då övar vi bara 8 dagar per år i hemvärnet och efter två år (16 dagar) så ansågs vi stridsdugliga.
Citera
2022-10-15, 02:41
Medlem
Citat:
Väst kan inte träna ukrainska soldater i samma takt som de skjuts av. Där kan du tala om logistikproblem. Om du inbillar dig att NATO-träning är någon form av mirakelmedicin i den här konflikten så har du fel.
Väst behöver inte träna Ukrainare i den takt de skjuts av. Många har stridserfarenhet som är livsviktig i detta krig (som förlängning av kriget ryssen fört i donbass).
Ukraina hade minst 300000 veteraner redan, minst en miljon nu. (Väst har hjälpt till på förbandsnivå, där har det visat sig många gånger redan, att väst är överlägset)
Citera
2022-10-15, 02:42
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Väst behöver inte träna Ukrainare i den takt de skjuts av. Många har stridserfarenhet som är livsviktig i detta krig (som förlängning av kriget ryssen fört i donbass).
Ukraina hade minst 300000 veteraner redan, minst en miljon nu. (Väst har hjälpt till på förbandsnivå, där har det visat sig många gånger redan, att väst är överlägset)

Vad hjälper det när Ryssland är totalt överlägsna inom artilleri?
Citera
2022-10-15, 02:44
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:

Vad hjälper artilleri när de är underlägsna allt annat? Att bomba allt till en grushög vinner man inget på.
Citera
2022-10-15, 02:45
Medlem
Citat:

Ryssen var överlägset. Inte så mycket längre. Nu har Ukraina hjälp av bland annat Arthur sedan några dagar.
Citera
2022-10-15, 02:46
Medlem
Citat:

Jag tror rysk propaganda har ett logistikproblem eftersom resonemangen bygger på så vidriga saker att det till slut tröttar ut den som skriver det.
Citera
2022-10-15, 02:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrillMaster2000
Har repövningar ens gjorts sen typ 90-talet? Jag har då aldrig gjort någon iallafall.

Edit: Sen kan man ju såklart tänka sig att moralen är helt kass, När Sverige ansökte om NATO-medlemskap lämnade jag försvarsmakten på stört. Va fan liksom, jag är inte dum i huvudet! Kriga är för idioter, det kan någon annan syssla med.

Så 299000 av de 300000 vill nog bara hem.

BTW så är moralen i Ukraina SKYHÖG för tillfället, visst, en del tacklade av, men de är borta sedan länge.. inte i ryssland, om man säger så..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in