2022-10-14, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Nja ja skulle nog säga dom själ prylar.. dom är ju rätt kända för att vara marodörer. därför dom binder upp varann på stolpar och piskar varann eller torterar.

Jag måste ställa en helt ärlig fråga.

Jag förstår ju att ni hejar på Ryssland och deras ”special operation” . Det är väldigt tydligt.

Men nu visar det ju sig varje dag att det faktiskt går åt helvete med denna operation. Flera tusen tanks är förstörda eller kapitulerade. Många tiotusentals soldater är döda. Materiel som skulle finnas är försvunna. Mobiliseringen väcker det sovande folket. Ukraina tar sakta men säkert tillbaka okuperad mark. Ryssland har börjat få materiel från Iran och Belarus. De enda länder som vill hjälpa till är rena lydstater likt tjetjenien och Belarus.
Ni har tjatat i månader om elitstyrkor och nya supertanks, men ingenting kommer ju..
Hur fan känns det egentligen? Känns det inte helt hopplöst, eller tror du att ett mirakel kommer ske helt plötsligt?
Citera
2022-10-14, 13:47
Medlem
Boris.Shcherbinas avatar
Citat:
Nej det finns inga stridsvagnar dom är obrukbara och gamla.. så dom måste ta från Ukraina.
Does not compute

Vem ska ta stridsvagnar från vem här? Jag har vant mig vid att Ryssarna donerar stridsvagnar till Ukraina, men vad hävdar du för stunden?
Citera
2022-10-14, 13:48
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
Goda nyheter!

Tyskland uppger nu att man fyllt upp sina gasreservoarer till 95 procent inför vintern. Det är två veckor före tidigare utsatt tid, vilket ger förhoppningar om minskad risk för begränsningar under vintern.

Beskedet får också terminspriset på gas att sjunka 5,1 procent på råvarubörsen i Amsterdam.

Är även väntat att priset på gas kommer att sjunka i vinter. Tyskarna har (dessvärre) själva drivit upp priset på gasen man köpte. Detta inverkade på hela "gas-bonanzan" prismässigt i EU.

För att fylla upp de tyska gaslagren har stora mängder gas köpts in med skattebetalarnas pengar under det senaste halvåret. Köpen gjordes dock inte på det sätt som professionella handlare gör. Detta ökade också priset på gas. Återförsäljare är häpna

https://www.welt.de/wirtschaft/article241593895/Gas-Nachlaessigkeit-soll-Preise-unnoetig-in-die-Hoehe-getrieben-haben.html

Läs gärna hela artikeln. Man gjorde bort sig..
Citera
2022-10-14, 13:49
Bannlyst
Citat:
Russia destroys Ukrainian tanks and weapons with kamikaze drones....

https://www.youtube.com/watch?v=yetff5b5pVs

Really?

Har dom verkligen försett dom där iranska drönarna med RSV?

Inte en sportmössa! 😜😁😂🤣

Det enda dom där puss-drönarna duger till är att spränga sig själva i luften. Plus att repa lacken på en 20 år gammal Nissan!

Citat:
- Watched this several times on 49" 4k HD monitor and all i see is one car destroyed, possibly a Nissan damaged beyond repair, i see no damaged at all to any of the armoured vehicles.
Citera
2022-10-14, 13:50
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felstavaren
Han vill att den amerikanska staten (Pentagon) skall ersätta honom mer än vad de gör idag, så det blir nog inte Ukraina som får axla kostnaden även om de också betalar för Starlink.

Vilket inte är så konstigt egentligen, varför skall Musk betala för det här ur egen ficka? Det är lite som att Ericsson skulle bjuda Ukraina på omfattande teleinfrastruktur utan att vänta sig någon ersättning från svenskt eller europeiskt håll.
Den ”altruistiske” Elon Musk har redan fått betalt. USA köpte en massa Starlink-terminaler av honom. Själva kommunikationen över satellit kostar ju inte SpaceX en krona i rörlig kostnad, så det kan man bjuda på.
Citera
2022-10-14, 13:53
Medlem
"Ny information från Ryska federationens försvarsministerium:

▪️ Ryska federationens väpnade styrkor träffade arsenalen i Brody med högprecisionsvapen, där lager av vapen från Ukrainas väpnade styrkor som tagits emot från västländer lagrades;

▪️ De ryska flygstyrkorna träffade i Nikolaev punkten för tillfällig utplacering av den 59:e brigaden av Ukrainas väpnade styrkor och bildandet av en "främmande legion";

▪️ De ryska flygstyrkorna träffade föremålen för det militära kommando- och energisystemet i regionerna Kiev och Kharkov;

▪️ Ryska federationens väpnade styrkor slog tillbaka alla attacker från Ukrainas väpnade styrkor i Nikolaev-Krivoy Rog-riktningen, över 130 ukrainsk militär personal förstördes;

▪️ Ukrainas väpnade styrkor försökte tre gånger attackera i Kupyansk riktning, men skingrades av ryskt artilleri på de avlägsna inflygningarna;

▪️ Ukrainas väpnade styrkor förlorade mer än 120 personer och fem pansarfordon under misslyckade försök till spaning i kraft i Krasnoliman-riktningen."
Citera
2022-10-14, 13:54
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boris.Shcherbina
Om du ska ljuga, gör det trovärdigt. Alla kan se att Ryssarna ber Belarus om stridsvagnar. Hur kan vi se detta? Det finns folk på plats..

Så vi vet att ni har inga stridsvagnar, ni har inga män. (Att tvångsinkalla män och skicka dom direkt till fronten räknas inte för mig. Om du ska ha ett krig så behöver folk utbildning. Den typ av utbildning som Ukrainarna får i England.) Så jag är rätt säker på mig själv när jag säger att Ryssarna kommer att förlora detta krig. Krigsskadestånden kommer att hålla er tillbaka i 20-30 år. -Var det värt allt detta? -Nej, men om man är ett betalt troll så kämpar man in i det sista. Jag önskar att jag verkligen visste vem du var, vem du är. När jag om fem år går över din grav och pekar, det där var en dum jävel. Det sitter så fint att ha rätt

Hennes sort har inga moraliska principer eller lojaliteter Hon kommer att klara sig fint . Det blir hon som får dra in brödfödan på lite olika vis men allt går enligt plan . Om hon sen bli sin egen eller får en " agentur " kvittar .

Mycket jobb för lite pengar blir det förstås när " agenturen " tagit sitt . Hon kan ju inte riktigt ta ett normalt jobb efter detta . Tänk om den skamliga sanningen kommer ut " fascist propagandist hon förlängde kriget "
Citera
Medlem
Boris.Shcherbinas avatar
Citat:
Det är bara Ryssar som stjäl inte Ukraina..

En finess med att alltid tala sanning, det är att man inte behöver hålla koll på alla lögner.

Så med det sagt, du som har koll. Vilka krigsmaterial har ryssarna tagit över från Ukraina?
Citera
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Thanks to the generosity of the russian federation, the first batch of new T-90A tanks entered into service with #UAarmy. Particularly generous because at the same time the ruscists are launching a program to restore 60-year-old T-62 tanks for their own armed forces.
Citat:
Varför tar dom det? dom får väl pansarvagnar av Nato?
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Den största leverantören av krigsmateriel till Ukraina är Ryssland. Utan alla ryska vapen hade Ukraina varit i en svår situation nu.
Citat:
I början var det väl så.. nu är väl allt det förverkat. Läste någon lista igår på vad USA och pappa Bidén skickat till Ukraina och det är nog betydligt mer än Ukraina någonsin ägt.

Ryssland har skänkt flest stridsvagnar till Ukraina:

Citat:
Russia becomes Ukraine's largest provider of tanks

An estimated 440 Russian tanks have been captured by Ukraine so far, making up more than half of Ukraine's current deployment. This compares to approximately 350 tanks that have been donated to Ukraine by its allies.

https://uk.news.yahoo.com/russia-becomes-ukraines-largest-provider-080828422.html

De har skänkt fler stridsvagnar till Ukraina än alla andra tillsammans.
Citera
Medlem
Citat:
Jag tror Ryssen säljer det mesta på svarta marknaden.. samma med alla vapen som försvinner som Ukraina får. https://www.presstv.ir/Detail/2022/04/20/680689/US-Weapons-Ukraine-Disappearing-CNN-Report-Military-Sources

den artikeln är från april, och det enda "beviset" än sålänge är en fejkad och bild+text som rysstrollcirkulerat.

onekligen så att någon annonym pentagonnisse oroat sig i onödan.

roligast är ju endå

Citat:
Earlier this week, Russia sent a formal warning to the US not to supply more arms to Ukraine, warning of “unpredictable consequences”.

man kan lungt säga att ryssen fick rätt, men kanske inte på det sättet de hoppades, även om det numera står klart att de inte bara är odugliga och misslyckade för att de valde att vara det.
Citera
2022-10-14, 13:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Felstavaren
Iransk (ryssmanövrerad) drönare slår ut ukrainskt skenmål som är byggt för att föreställa ett BUK M1-system.

https://twitter.com/Tendar/status/1580848000112676865?s=20&t=CyJAretdMjPtVP9YMBnzSQ

Man kan jämföra med hur det ser ut när ett riktigt BUK M1 exploderar.

https://twitter.com/moorken666/status/1580834035110391808

En ganska självklar observation egentligen, men jag har inte tänkt på det tidigare trots att jag vet att Ukraina har satt upp mängder med skenmål (även mannekängdockor i militäruniform etc) längsmed hela fronten.

Ser man en träff mot ett ammunitionsbärande fordon som bara resulterar i en liten puff så är det alltså förmodligen ett skenmål det handlar om. Är det en rejäl "cook off" däremot så är det ammunitionen som smäller. Även fordon utan ammunition bör åtminstone börja brinna ordentligt när bränslet tar eld.

Underbart!

Och piss-ryzzarna går på det, varje gång!

Drönare för en miljon kronor stycket slår sönder plyfa som kostar ett par hundra på Byggmax….går verkligen allt enligt plan?
Citera
2022-10-14, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boris.Shcherbina
En finess med att alltid tala sanning, det är att man inte behöver hålla koll på alla lögner.

Så med det sagt, du som har koll. Vilka krigsmaterial har ryssarna tagit över från Ukraina?

Bara trasigt krigsmateriell har dom fått tag i som dom försöker laga.. men dom tar heller tvättmaskiner, tv apparater och barnvagnar.. en del sprit också för spriten är slut i Ryssland nu.
Senast redigerad av Menea 2022-10-14 kl. 13:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in