2022-10-14, 13:31
Medlem
Mindbusinesss avatar
An assembly of representatives drawn from 46 national parliaments across Europe voted overwhelmingly in favor on Thursday for a resolution calling on European countries to “declare the current Russian regime as a terrorist one.”
https://edition.cnn.com/europe/live-news/russia-ukraine-war-news-10-14-22/index.html
Citera
2022-10-14, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Ryssarna stjäl prylar likt tvättmaskiner och toalettstolar och dylikt då detta verkar vara en ren lyx för detta tattarfolk. Ukraina behöver inte ens stjäla saker för fjollryssarna lämnar allt av militärt värde efter sig då de flyr.

Det mest fasansfulla är att de även stjäl barn.
Citera
2022-10-14, 13:32
Medlem
X3treams avatar
Goda nyheter!

Tyskland uppger nu att man fyllt upp sina gasreservoarer till 95 procent inför vintern. Det är två veckor före tidigare utsatt tid, vilket ger förhoppningar om minskad risk för begränsningar under vintern.

Beskedet får också terminspriset på gas att sjunka 5,1 procent på råvarubörsen i Amsterdam.
Citera
2022-10-14, 13:32
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Ryssarna stjäl prylar likt tvättmaskiner och toalettstolar och dylikt då detta verkar vara en ren lyx för detta tattarfolk. Ukraina behöver inte ens stjäla saker för fjollryssarna lämnar allt av militärt värde efter sig då de flyr.

Jag har undrat emellanåt om det kan vara så att man egentligen är intresserad av innanmätet i tvättmaskiner och liknande. Chip, halvledare och andra elektronikkomponenter som de inte kan köpa in på grund av sanktionerna.

Häromdagen spekulerad Lars Wilderäng i om det kan pågå systematiska ryska stölder av bristvaror i väst.

Pågår det en rysk stöldvåg i Sverige?

Det är än så länge bara anekdoter förstås, men en intressant tanke i alla fall.
Citera
2022-10-14, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Ryssen har inga stridsvagnar dom är ju fattiga sa ni ju.. dom rostiga vapnen börjar också ta slut.

Stridsvagn var det nog bara några med mattor, möbler och allt möjligt löst på. Bara att googla. Barnvagnar och sånt också. Tvättmaskinerna var i ett sånt där 60 tals fordon för trupptransport. Utbränt förstås. Litet hål där jetstrålen gått i och mest bara sot inuti.
Citera
2022-10-14, 13:38
Bannlyst
Citat:
I Ryska nyheter är det online uppdatering hela tiden om vad som händer.. senast är

"14:13 I regionerna Kiev och Kharkov träffades föremål från Ukrainas militära kommando- och energisystem med högprecisionsvapen.regionerna Kiev och Kharkov träffades föremål från Ukrainas militära kommando- och energisystem med högprecisionsvapen."

"14:04 Luftförsvaret arbetade över Belgorod, 7 explosioner lät, rapporterar RIA Novosti-korrespondent."

"13:26 Kharkivs borgmästare rapporterar explosioner i staden."

4 piss-lögner i ett enda inlägg!

Men så är du ju piss-ryzz också!

Nä, ryss-asen har naturligtvis träffat skolor, dagis och lekparker - som vanligt. Med sina ickeprecionsvapen.

Det fattar du väl att om man måste använda Garmin GPS i sina stridsflygplan, som kostar nån miljard styck, så har man naturligtvis inte en möjlighet att förse sina artilleripjäser eller artillerigranater för 500 spänn, med någon form av intelligens.

Det är bra efterbliven att länka till såndär dynga, du borde visa större respekt för dom som läser på forumet.

Dumfitta!
Citera
2022-10-14, 13:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
Goda nyheter!

Tyskland uppger nu att man fyllt upp sina gasreservoarer till 95 procent inför vintern. Det är två veckor före tidigare utsatt tid, vilket ger förhoppningar om minskad risk för begränsningar under vintern.

Beskedet får också terminspriset på gas att sjunka 5,1 procent på råvarubörsen i Amsterdam.

Här är det verkligen enligt plan. Men så är det i väst också. Och inte i nazist-Ryssland, där ingenting går ”enligt plan”.

Så, vem ska bajs-Putin nu sälja till?
Senast redigerad av Invektiv72 2022-10-14 kl. 13:50.
Citera
2022-10-14, 13:43
Medlem
Boris.Shcherbinas avatar
Citat:
Ryssen har inga stridsvagnar dom är ju fattiga sa ni ju.. dom rostiga vapnen börjar också ta slut.

Om du ska ljuga, gör det trovärdigt. Alla kan se att Ryssarna ber Belarus om stridsvagnar. Hur kan vi se detta? Det finns folk på plats..

Så vi vet att ni har inga stridsvagnar, ni har inga män. (Att tvångsinkalla män och skicka dom direkt till fronten räknas inte för mig. Om du ska ha ett krig så behöver folk utbildning. Den typ av utbildning som Ukrainarna får i England.) Så jag är rätt säker på mig själv när jag säger att Ryssarna kommer att förlora detta krig. Krigsskadestånden kommer att hålla er tillbaka i 20-30 år. -Var det värt allt detta? -Nej, men om man är ett betalt troll så kämpar man in i det sista. Jag önskar att jag verkligen visste vem du var, vem du är. När jag om fem år går över din grav och pekar, det där var en dum jävel. Det sitter så fint att ha rätt
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Det mest fasansfulla är att de även stjäl barn.

Ja fruktansvärt!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
Goda nyheter!

Ja. Det här kan komma att påverka Svenska elpriser positivt.
Citera
2022-10-14, 13:45
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felstavaren
Jag har undrat emellanåt om det kan vara så att man egentligen är intresserad av innanmätet i tvättmaskiner och liknande. Chip, halvledare och andra elektronikkomponenter som de inte kan köpa in på grund av sanktionerna.

Häromdagen spekulerad Lars Wilderäng i om det kan pågå systematiska ryska stölder av bristvaror i väst.

Pågår det en rysk stöldvåg i Sverige?

Det är än så länge bara anekdoter förstås, men en intressant tanke i alla fall.

Det där med halvledare är intressant faktiskt, finns ju bara 2 fabriker i hela världen som gör de nyaste av dom (och ett av de största incitamenten till att Kina vill annektera Taiwan om någon undrar).
Och visst kan det stämma, men jag tror faktiskt inte ryssen är såpass smart eller har så många spioner utomlands att dom stjäl saker för att dess komponenter kan fungera i ryssens vapensystem.
Hade ryssarna haft uppdaterade saker och en modern militär så kanske det hade kunnat vara så, men så som dom strider så vettefan om dom ens vet vad för komponenter det är som dom saknar.
Citera
2022-10-14, 13:45
Medlem
Felstavarens avatar
Iransk (ryssmanövrerad) drönare slår ut ukrainskt skenmål som är byggt för att föreställa ett BUK M1-system.

https://twitter.com/Tendar/status/1580848000112676865?s=20&t=CyJAretdMjPtVP9YMBnzSQ

Man kan jämföra med hur det ser ut när ett riktigt BUK M1 exploderar.

https://twitter.com/moorken666/status/1580834035110391808

En ganska självklar observation egentligen, men jag har inte tänkt på det tidigare trots att jag vet att Ukraina har satt upp mängder med skenmål (även mannekängdockor i militäruniform etc) längsmed hela fronten.

Ser man en träff mot ett ammunitionsbärande fordon som bara resulterar i en liten puff så är det alltså förmodligen ett skenmål det handlar om. Är det en rejäl "cook off" däremot så är det ammunitionen som smäller. Även fordon utan ammunition bör åtminstone börja brinna ordentligt när bränslet tar eld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in