2022-10-13, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
I dag rapporterade den ukrainska sidan jag följer att ryssarna tex har tre fungerande provisoriska broar vid kraftverksdammen ( en provisorisk och den ursprungliga är utslagen). Det verkar enligt dem som Ukraina inte längre orkar beskjuta pontonbroar/broar/färjor/försörjningslinjerna tillräckligt.

https://www.youtube.com/watch?v=RdtB-j7XgYw&t=916s

Nåja. För en vecka sedan lyckades de numerärt totalt underlägsna ryska trupperna dra sig tillbaka till ny frontlinje som ukrainarna hitintills inte lyckas bryta igenom. Det verkar faktiskt som både offensiven i Cherson och väster om Kharkov gått i stå och ukrainarna har ingen anfallskraft kvar utan måste börja inrikta sig på försvar igen. "Arbetslösa fyllon" har faktiskt lyckats försvara sig bra utan bra försörjning och mot en stor numerär övermakt.

Det är också möjligt att ryssarna lyckats återställa sina radarsystem som slogs ut när ukrainarna startade sin första stora offensiv väster om Dnepr. Verkar inte vara något ukrainskt stridsflyg aktivt där längre.

Råd: byt källa, risk för chock annars.

Verkligheten just nu. Hela Charkiv håller just nu på att bli helt omringat och avskuren av UAF.
En historiskt viktig kniptångsmanöver sker just nu där oerhört många ryzzar kommer att möta en mycket motiverad vältränad, välbeväpnad, välutbildad hybridstyrka av ukrainare.
Vore jag ryzz skulle jag fly handlöst nu innan kniptången helt slagit igen...
Citera
2022-10-13, 11:21
Medlem
skogsmarans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Ukriana har gjort det i Donbass tex . I 9år..

Utlåtande från ICC avseende folkmord i Donbas:
Citat:
In the International Criminal Court, Ukraine filed suit over the Russian Federation's accusations, and the court found no evidence to support the accusation

Utlåtande från OSCE angånede samma tema:
Citat:
The body of the Organization for Security and Cooperation in Europe (OSCE), which has been monitoring the conflict in Ukraine since 2014, said it had not found any evidence to support Russia's "systematic extermination of the (pro-Russian) people of the Donbass"

IAGS:
Citat:
The International Association of Genocide Scholars (IAGS) issued a statement condemning Putin's "misappropriation and misuse of the term genocide," Melanie O'Brien, president of the International Association of Genocide Scholars, told Reuters. Said that "there is absolutely no evidence that a genocide is taking place in Ukraine".

Vilka förutom Ryssland, stöder uppfattningen att det pågått ett folkmord i Donbas?
Citera
2022-10-13, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Varför bodde bögryssarna kvar då? Dom hade ju kunnat ta bron över till Ryssland? Tar inte ryssen hand om sina egna menar du? Jävla idiotjävel
Om jag börjar skjuta på grannbyn så bör de alltså flytta och jag får ta deras hus?
Citera
2022-10-13, 11:23
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Om jag börjar skjuta på grannbyn så bör de alltså flytta och jag får ta deras hus?

Om de tagit grannbyn olagligt, ja. Frågor på det?
Citera
2022-10-13, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Nej det har dom inte... O även om dom gjort det så ger det inte ditt kära ryssland rätt att göra det. Hur fan tänker du
Jo det har de.

Nej, varken Ryssland eller Ukraina har rätt att göra vad de gjort. Därför måste de omedelbart sätta sig vid förhandlingsbordet så vi får slut på dödandet.
Citera
2022-10-13, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Nån rysk uppställning där dom kör runt med pansarfordon och skjuter vilt i luften. Det avslutas med en som står i givakt blir överkörd och troligen dör. Förmodligen utdelas medalj för mod i strid till föraren sen:

https://twitter.com/bonesandwalks/status/1580295214974976002?t=lLLagtOC6LDaWFnfouQuNg&s=19
Han ställde sig upp efteråt i alla fall, men han kan förstås ha dött ändå, han lade sig på marken snabbt igen.
Citera
2022-10-13, 11:26
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkblomman
POV från en i UAF och det är mer eller mindre skyttegravskrig. Lite kul att man får se RGO impact grenade användas för det är nog första gången jag ser det i ett klipp iaf.

https://www.reddit.com/r/CombatFootage/comments/y15x05/first_person_perspective_from_ukraine_soldier/
Skulle man inte kunna ha en liten kamera på geväret och en monitor för soldaten?
Då skulle han kunna lyfta upp geväret och sikta utan att exponera sig själv för moteld.
Kanske finns, vad vet jag.
Citera
2022-10-13, 11:30
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Zelinsky kan lätt stoppa slakten, och förstörelsen, genom att ge upp.
Det är hans folk som dör.
Undrar hur den fredsälskande dvärgen sover om nätterna.

Varför ska Zelensky ge upp när Ryssland anfaller? Du tycker inte nånstans det är ganska naturligt att man vill försvara sitt land mot en angripare?

Slakten och förstörelsen är det ju Ryssland som börjat med, så det kanske är dom som ska sluta?
Citera
2022-10-13, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Jo det har de.

Nej, varken Ryssland eller Ukraina har rätt att göra vad de gjort. Därför måste de omedelbart sätta sig vid förhandlingsbordet så vi får slut på dödandet.
Finns inget att förhandla om.
Rättsläget är glasklart.
Ukraina försvarar sitt land som ryzzland olagligt invaderat.
För att omedelbart få slut på dödandet finns bara ett logisk slutsats.
Ryzzarna lämnar Ukraina som de invaderat. Skall det vara så svårt att fatta?
Senast redigerad av Antistalk 2022-10-13 kl. 11:33.
Citera
2022-10-13, 11:32
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Nu menade jag vid faktiskt våld. Exempelvis amerikanska bombningar.

Med din förståelse av "immun" är "Ryssland är immuna för angrepp skulle ge casus belli" lika sant. Men vid totalt kärnvapenkrig är casus belli fullständigt irrelevant.

Ryssland sitter just nu inmålade i ett hörn Väst pumpar in resurser i Ukraina ! Ryssland har 2 möjliga vägar 1 villkorslös kapitulation 2 taktiska kärnvapen.

Taktiska kärnvapen kommer dock till priset av ett svar från väst . Där har återigen Ryssland 2 val ta konsekvenserna av sitt agerande och bita ihop eller fortsätta samt eskalera Svårare än så är det inte ! Ryssland har helt enkelt inte råd

Det var för övrigt så Mussolini slutade sina dagar hängandes fladdrande i en lyktstolpe förnedrad så även i döden
Citera
2022-10-13, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Varför säger alla,
Olaglig annektering?
Finns det lagliga annekteringar?
Som att säga..att ett olagligt mord har begåtts.

Man kan väl annektera ett område som ej tillhör någon stat? Då är det en annektering.

Olovlig blir det först när någon annan besitter rättigheten till området.

Men jag kan ha fel.
Citera
2022-10-13, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Ryssland har angripit 40 mål i Ukraina under natten, inga skadade eller döda har rapporterats. Det kan man väl kalla för ett humant krig?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3E4LLL/byggnad-attackerad-i-kiev

Man siktade på bostadshus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in