2022-10-12, 23:03
Medlem
Jirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ja, det är sanslöst. Man slösar bort sina mest kapabla missiler på främst civila mål när man "borde" angripa ukrainska militära mål som militärförråd, militärledning och transportvägar för vapenleveranser ifrån väst. Men den rySSka underrättelse/spanings förmågan verkar vara ytterst begränsad.

Ser man bara på informationskriget så häpnar man ännu mera. Det hela verkar vara på samma mentala nivå som klonerna i filmen ",The Island". Och, ja, så är det. Och det beror vare sig på gener eller utbildningsnivå. I likhet med klonerna i filmen blir rySSarna i RF utsatta för hjärntvätt och infantila memer som förs vidare ifrån generation till generation.

Iof perfekt slaktbosksp för den ryska cancersvulsten, men t.o.m Sovjetunionen var överlägset det nuvarande RySSland, och då syftar jag inte enbart på militär styrka. Korruption, ansvarslöshet, oduglighet och allmän politisk apati verkar sätta nya rekord i dagens RySSland.

Slava Ukraini!
Ja, man tappar hakan. Kan det vara sanktionerna som gjort att Ryssland fått problem med tekniken? Satelliterna? Signalspaningen?

Kreml är ju precis som du säger, fullständigt värdelösa på att läsa av slagfältet. Som en blind tjur, stångandes vilt åt alla håll.

Å andra sidan har rysk krigsföring sett ut så här sedan dag ett.
Citera
2022-10-12, 23:06
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himars
Ukraina har bränt det sista krutet och mals nu ner längs hela fronten, Ryssland har nu slagit ut 30% av ukrainas energiinfrastruktur så går det när ukraina spelade allan och terrorbombade en Rysk bro.

On the night of October 11, Ukrainian forces attempted again to storm Russian positions near Kremennaya. The offensive of the Ukrainian military was repelled and even led to a Russian counteroffensive. Russian units managed to advance towards the river of Zherebets and take control of the villages of Terny and Novosadovoye.

ukraina är helt klart slut nu
Ryssland ”slår ut” Ukrainas energiförsörjning.
Ukraina ”terrorbombar” en betongbro.

Ordvalet säger ofta allt man behöver veta om vad man har att göra med. En megofon åt Kreml, i detta fallet.
Citera
2022-10-12, 23:06
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Ryska oreparerbara förluster 90 tusen.
Hyfsad korrelation med Ukrainas uppgivna 60 tusen dödade som inkluderar även de rekryterade from Donbas.

https://meduza.io/en/news/2022/10/12/russia-s-irrecoverable-losses-in-ukraine-more-than-90-000-troops-dead-disabled-or-awol

Intressant, räknar man in folk från Donbas och Wagner så stämmer det nog rätt bra med Ukrainas siffror på antalet döda.
Citera
2022-10-12, 23:07
Medlem
Oldberrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Haha.

4 länder som röstade mot: Syrien, Belarus, Nicaragua och så klart Ryssland.

Vad betyder svart ? Vad röstade Indien ?
Citera
2022-10-12, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himars
Ukraina har bränt det sista krutet och mals nu ner längs hela fronten, Ryssland har nu slagit ut 30% av ukrainas energiinfrastruktur så går det när ukraina spelade allan och terrorbombade en Rysk bro.

On the night of October 11, Ukrainian forces attempted again to storm Russian positions near Kremennaya. The offensive of the Ukrainian military was repelled and even led to a Russian counteroffensive. Russian units managed to advance towards the river of Zherebets and take control of the villages of Terny and Novosadovoye.

ukraina är helt klart slut nu
Terny and Novosadovoye presenterades som stora vinster redan igår (eller var det i måndags)? Ukraina befriade ett par andra byar i Luhansk samtidigt. Ukrainarna blev dock lite förvånade över den ryska attacken vid Bakhmut där ryssarna gick till storattack med infanteri på flera kilometers front, lite första världskriget stil, och lyckades ta sig några hundra meter innan de tappat momentum och körde fast och i en del fall var tvungna att retirera tillbaka till den ursprungliga linjen för att få någon typ av skydd.
Citera
2022-10-12, 23:08
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Ryssland har verkligen gått fram med silkesvantar.

Det har inte torterat män eller dödat civila i sina ursikillningslösa attacker.

Trots att Ryssland, på pappret, har en överlägsna styrka så kan de inte låta bli tortyr. Det verkar inbyggt hos ryssar.

Trots övertaget har Ryssland ändå behövt hota med kärnvapen.

Någon som hotar med kärnvapen i anfallssyfte är kanske inte så stark ändå.

Det låter mera desperat.

Det är farligt men det är nåt desperat över hela grejen. Hota med kärnvapen i ett anfall. Bara det säger något om att Ryssland inte tror självt att de kommer lyckas med sin ”speciella operation”.

Är det där ett inlägg baserat på rysk psykologi? psykologi på gymnasie-nivå och tramsig. Är du förvirrad?
Citera
2022-10-12, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Vi svenskar må hata ryssarna, men i östblocket brinner rysshatet ljusare än solen.

De känner givetvis ryssen mycket bättre än vad vi gör. Där sitter det i ryggmärgen. Östeuropéerna tittar på Putins folkmordskrig i Ukraina och tänker: "det kunde ha varit vi".

Det var vi! Så tänker dom om ryssarna som från andra världskrigets slut hunsade dom.
Stalin lovade fria val inom ett par år vill jag minnas. Precis som i Ryssland så ordnades väl riggade val där kommunistpartierna var vinnare i förväg. Sedan har ju Polackerna massakern i Katynskogen i minnet också, något som Gorbatjov erkände men sedan Putin kom till makten stängdes arkiven igen så att man inte erkänner några övergrepp.
Citera
2022-10-12, 23:09
Medlem
Jirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Då ska jag dela med mig lite...hade inte tänkt att göra det först ,men men....även i ryggmärgen hos mig sitter det djupt, hatet har legat latent fram till att allt braka loss nu efter den 24 februari. Då väcktes alla gammal minnen till liv. Och det var inga goda minnen kan jag lova. Jag vet hur det var att bo i karelen när kräken anföll 1939. Jag vet hur det är att bo granne med dessa äckliga ryssar till avskum!! Jag vet hur det är att kriga mot fanskapet, jag vet hur man fick kämpa med ransonering av mat etc.
Jag avskyr dessa kräk till avskum.
Men det finns ett fåtal vettiga ryssar också, men dom är få vill jag påstå.

Men Putin ska dö, och det går inte att förhandla om!
Instämmer. Men det är mer än bara Putin som måste knäckas. Hela björncirkusen måste plockas ner, så att något vettigare kan byggas upp från grunden.

Ser framemot en tid då världen kan fokusera på betydligt viktigare saker än den efterblivne ryssen, och jag tror den dagen är närmare än någonsin nu. Snart ska vi skåla!
Citera
2022-10-12, 23:10
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillPu
NymobiliZerade eller bara fyllon?
Vilken Z-ride!
https://twitter.com/auto_glam/status/1580289785050337280

En bra illustration till Rysslands nederlag. Förlustsiffrorna kommer att öka drastiskt för Ryssland med deras nya sämre trupper i Ukraina.
Citera
2022-10-12, 23:10
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontrollstyrelsen
Ben Hodges, amerikansk general som tidigare jobbat på försvarshögkvarteret Pentagon, tror att Ukraina kan ha vunnit kriget
nästa sommar. (Aftonbladet 12 okt 2022)
Dock kan han vara lite för pessimistisk. Det går nämligen fort nu. Ryska misslyckanden kommer i rask takt.
Brist på viktig materiel visar sig allt oftare.
Han varnar också för ett inre sönderfall efter nederlaget.
Jag tror att vintern kommer att bli jävligt tuff för de ryska soldaterna.
Citera
2022-10-12, 23:11
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Ja från vår sida” väst” är det odiskutabelt men det finns ju tyvärr fler parter. Därav finns inget universellt rätt eller fel. Smärta kan dock vara en universell måttstock på vad som är fel att utsätta någon för. För det struntar i politik/religon etc och då är alla krig fel.
Fast nu tramsar du.
Det finns krigets lagar, internationell rätt, ingångna avtal och FN-stadgan att utgå ifrån.
Ryssland bryter mot allt. Det är objektiv fakta.
Citera
2022-10-12, 23:12
Medlem
88SONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Omröstningen i FN om den illegala annekteringen av de fyra oblasterna.

https://twitter.com/TpyxaNews/status/1580294176641470464

Äckligt att länder såsom Indien och Sydafrika drar en " abstain "
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in