2022-10-12, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Absolut inte. Det är för det första inte alls säkert USA och NATO skulle anfalla Svarta havsflottan. Sedan så tar det 1-2 veckor minimum att planera ett sådant anfall.
Visst tar det tid även om olika scenarier förbereds.
Om Kärnvapen används så är inte eskalering vad som bör ske utan man bör se allvaret i situationen.
Jag tror inte de (USA, Nato) är villiga att eskalera hur mycket som helst för Ukraina utan det finns en gräns där man hellre offrar Ukraina än att själva dras in i en konflikt, Ukraina trots allt inte är medlem i Nato.
Senast redigerad av Jahvet 2022-10-12 kl. 21:25.
Citera
2022-10-12, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
1, sanktioner
2, spridandet av anti-rysk propaganda
3, vapenleveranser till Ukraina

Det bara några av alla de fientliga angrepp som riktas mot Ryssland.

Ja fy sjutton!

Hela världen borde vända upp röven mot micropenisen och te emot.
Han har ju sagt att hela Ukraina är fullt av nazister och bögsatanister. Därför borde välden blunda och låta dvärgen plåga barn i Ukraina.

Det är så du menar va?
Citera
2022-10-12, 21:18
Medlem
mobeltasss avatar
Citat:
Nej, det har jag inte.

Kanske borde ni se saker och ting lite ifrån Rysslands synvinkel.
Ryssland är en stormakt och världens största kärnvapenstormakt, man har ett unikt kultur och historiearv att vara stolta över, man är ledande inom rymdprogrammen, man var först med att skicka ut en Kosmonaut i rymden.

Världspolitik är alltid en komplex fråga.
Specialoperationen är därför en viktig pusselbit i byggandet för att nå en jämn maktbalans mellan öst och väst.

Jämn maktbalans.. njää, så var det väl inte. Putin skulle ju demilitarisera och denazifiera Ukraina. Sa han något om maktbalans när han tog steget in i Ukraina?
Citera
2022-10-12, 21:19
Medlem
Citat:
Nej, det har jag inte.

Kanske borde ni se saker och ting lite ifrån Rysslands synvinkel.
Ryssland är en stormakt och världens största kärnvapenstormakt, man har ett unikt kultur och historiearv att vara stolta över, man är ledande inom rymdprogrammen, man var först med att skicka ut en Kosmonaut i rymden.

Världspolitik är alltid en komplex fråga.
Specialoperationen är därför en viktig pusselbit i byggandet för att nå en jämn maktbalans mellan öst och väst.
J o men ryska specialoperationer kommer ju inte att utjämna någon sorts maktbalans då Ryssland ju aldrg kan tävla med väst i mer än kärnvapenspelet. I ett konventionellt krig är ju Rysslands militära styrka bevisligen knappt kapabel att klara av ett land större än Blekinge i befolkning och yta och det får vi nog tacka Ryssland enorma korruption ledd av Putin himself samt den ökända statsstödda kleptomani-politiken där allt som går att stjäla ju stjäls.
Möjligen kan ju Ukraina med sina lyckade specialoperationer på Krim och i Donbass nu påverka så att maktbalansen förskjuts än mer till fördel väst. Vi får så hoppas.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Där finns så klart en möjlighet att ryssarna backar. Vi kan inte veta säkert hur de resonerar. De kan välja på:
1) Ta kampen när hangarfartygen skickar våg efter våg av plan och missiler på hemmabana. Den kampen förlorar de, antingen direkt, eller genom utnötning. Då förlorar de även Ukraina. Och de har egentligen ingen kontroll över situationen. "Fördelen" är att de har fått testa "win by escalation" och om inte annat så kan de säga till hemmaopinionen att de har denazifierat/demilitariserat och i största allmänhet straffat Ukraina.
2) Win by escalation. Om deras vapen inte fungerar hamnar de i 1) mer eller mindre. Om de lyckas, så har de fredat sig för tillfället, men naturligtvis kan de förvänta någon form av vedergällning och risken är att det eskalerar vidare till totalt kärnvapenkrig.

Jag tror de väljer 2). Detta eftersom användande av kärnvapen är en extrem åtgärd. Om de har använt kärnvapen så är det för att de bedömt att vinna kriget är extremt viktigt för dem av någon anledning. Vilken det är, kvittar (kan vara allt från att Putin är sinnessjuk till att de objektivt anser det "existentiellt avgörande" att ha Krim och vinna kriget).

Då är ryssarna medlemmar i en dödskult. Deras strategi de skriver om att de vill få deskelering genom att eskalera. Jag tror ryssarna förstår om att de försöker sänka ett hangarfartyg med kärnvapen så finns det ingen återvändo
Citera
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
1, sanktioner

Kom invasionen eller sanktionerna först ? Är kronologin och konsekvenstänkande trasigt också ?

2: är patetiskt löjlig till och med för att komma från dig .

3: Vi visste inte att rysk jurisdiktion gällde i Ukraina ? Sist jag kollade kartan var det ett självständigt land .
Citera
2022-10-12, 21:22
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Är det bara Ryssland som har rätt till delar med etniska Ryssar?

Det bor etniska finnar i Sverige och etniska svenskar i Finland. Vad har Sverige och Finland för ”rätt” att anfalla den andre för att ”beskydda” sitt ”etniska folk”?

Precis vad jag tänkte skriva. Det är så dumt att klockorna stannar. Ska England annektera både USA och Australien för att de har "etniskt företräde" där? Jo tjena. Ryssen har verkligen målat in sig i ett hörn och skitit i det blå skåpet. Att vara vänner med "no hard feelings" är en bra väg.
Citera
2022-10-12, 21:22
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ni är motsägelsefulla.
Varför vill ni inte ha normaliserande handelsrelationer med Ryssland?
Är inte målet fred och normalitet?

Om jag får svara så menar jag att Ryssland diskvalificerat sig från internationella sammanhang efter hur de bettet sig de senaste åren.

Bland allt annat, tänk bara när de lät mängder av flyktingar samlas vid den vitryska gränsen för att ställa till problem för EU.

För att inte tala om när de fyllde massgravar i ockuperat land med bakbundna civilister
Citera
2022-10-12, 21:23
Medlem
schipperke77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Nej men man fängslar familjemedlemmar och personal som inte har diplomatisk immunitet. Tortera varför ska de göra det?

Om du vill veta om det blir krig så ska du alltid titta på när personalen/familjer åker hem som inte har diplomatisk immunitet.

Amerikanerna har redan i flera omgångar uppmanat amerikaner att lämna landet, senast vid mobiliseringen, så de enda som är kvar är nog personer med diplomatisk immunitet.

Om ambassadörens eventuella fru och barn är kvar så håller de sig nog på ambassadsområdet redan och det är som du kanske vet amerikansk mark, ett intrång där för att kidnappa personalens eventuella familjemedlemmar skulle betraktas som en diplomatisk kränkning av samma oerhörda slag och ge samma effekt: Ryssland blir en riktig pariastat och Putin och hans närmaste kommer gripas om de lämnar landet, möjligen kan Nordkorea, Syrien, Belarus och Eritrea fortfarande vara trygga för utlandsbesök men inte ens det är säkert.
Citera
2022-10-12, 21:24
Medlem
mobeltasss avatar
Citat:
1, sanktioner

Anti-rysk propaganda? Vad är det? Det är ju bara nåt Putin hittat på.
När det rapporteras om protester, ser man positivt på att den lilla människan.. alltså att ryssen vågar visa sitt åsikt. Många ryssar är säkert fina.. och många från väst har säkert åkt dit som turister.
Begreppet anti-rysk propaganda är i sig bara propaganda från Kreml.
Citera
2022-10-12, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
Visst tar det tid även om olika scenarier förbereds.
Om Kärnvapen används så är inte eskalering vad som bör ske utan man bör se allvaret i situationen.
Jag tror inte de är villiga att eskalera hur mycket som helst för Ukraina utan det finns en gräns där man hellre offrar Ukraina än att själva dras in i en konflikt, Ukraina trots allt inte är medlem i Nato.

USA har tre alternativ

1 Ge Ukraina mer vapen och ännu mer sanktioner

2 Svara konventionellt

3 Svara med kärnvapen.

Troligen är väl en kombination av 1 och 2 som finns planeras. Det beror väl lite på var ryssarna spränger sitt kärnvapen. Över svarta havet ingen död. Svagare respons. Kärnvapen över ukrainsk stad - stark respons.

Jag tycker ryssarna borde se allvaret i situationen till att börja med.

Nu tror jag inte Ryssland kommer använda kärnvapen.

1 Kärnvapentabu

2 Risken för Armageddon
Citera
2022-10-12, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schipperke77
Amerikanerna har redan i flera omgångar uppmanat amerikaner att lämna landet, senast vid mobiliseringen, så de enda som är kvar är nog personer med diplomatisk immunitet.

Om ambassadörens eventuella fru och barn är kvar så håller de sig nog på ambassadsområdet redan och det är som du kanske vet amerikansk mark, ett intrång där för att kidnappa personalens eventuella familjemedlemmar skulle betraktas som en diplomatisk kränkning av samma oerhörda slag och ge samma effekt: Ryssland blir en riktig pariastat och Putin och hans närmaste kommer gripas om de lämnar landet, möjligen kan Nordkorea, Syrien, Belarus och Eritrea fortfarande vara trygga för utlandsbesök men inte ens det är säkert.

Jag kan inte tänka mig att man har skickat hem all personal som inte har diplomatisk status. Då skulle ryssarna skita på sig. Men det kanske finns någon källa som kan säga hur det är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in