2022-10-12, 17:32
Medlem
Homo-fils avatar
Jag är sån åckkgt trött på efterblivna människor.

TS hävdade att HYRESgäster skall få betala merjag bevisar att så inte är fallet.
Frågor på det?
Citera
2022-10-12, 17:40
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baskonto
Vad är problemet? Om du inte gillar att hyra av ett privatägt fastighetsbolag så kan man ju alltid flytta. Varför flyttade man överhuvudtaget in om man nu inte gillar privata hyresvärdar?

För när man flyttade in var det en kommunal hyresvärd som sedan såldes ut till underpris till en privat. Har du sovit under en sten senaste 20 - 25 åren?
Citera
2022-10-12, 17:42
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Har Wallenstam tecknat kollektiva elkontrakt för sina bestånd och agerar mellanhand ? Jag är förvirrad. Det är ju helt åt pipsvängen. Fast ett pris på 300 öre är inte i överkant. De flesta nya kontrakt man vill teckna idag hamnar vid 300 öre idag.

Finns fortfarnde hyreshus med kollektiv mätning av elen, främst i det äldre beståndet. Då Wallenstams affärsidé är att köpa upp äldre fastigheter så kan det säkert vara så att man äger många sådana hus. Flertalet hyreslägenheter har dock individuell mätning av elen och man tecknar själv elavtal.
Citera
2022-10-12, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tutrut
Jag blir kallsvettig av ångest när jag läser såna där kommentarer. Hur kan 500 kWh per månad anses vara mycket?
Jag har stängt av allt. Dragit ut kontakter och tvättar i tvättstugan. Det enda som hela tiden drar el är kylskåp/frys och varmvattenberedare, idag är vi snart i mitten av månaden och jag har enligt appen förbrukat 200 kWh. Oktober kommer antaglign att sluta på 500 kWh. Och jag var jättenöjd med det.
Förra Oktober, när jag inte sparade på el överhuvudtaget, gjorde jag av med 1047 kWh.

Är 500 kWh mycket alltså?
Vad är normalförbrukning för en lägenhet?

Inte en aning, men jag hade 640 kWh I en villa under september och då ingår ju också varmvatten och lite värme i den förbrukningen så jag tycker 500 låter mycket. På ett helår hamnar jag på 18000 men då kör jag lite kyla under sommaren.
Citera
2022-10-12, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Lånet är en sak, amorteringen kontrollerar man själv. Räntan är en kostnad för att driva verksamheten. Har svårt att tro att särskillt många fastighetsägare lånar över taknocken då det är högre finansieringskrav på företag än privatpersoner.

Om bostäder inte ska få ägas privat, varför ska mataffärer eller energibolag för ägas privat? Båda dessa är livsviktiga på samma sätt som boende. Livsmedel kan man argumentera för att det är viktigare då uteliggare fortfarande överlever.

Bankerna kanske borde förstatligas istället. Eller det kanske ska var räntetak för fastighetsägare på 1% istället för Hyresreglering?

Allt beror ju bara på vem som ska få tjäna pengarna. I dagsläget är det bankerna och dom som redan har pengar...

Det är deras privata kostnad som hör till kostnader för finansieringen inte bedriva verksamheten. Det är deras egna val hur de valde att finansiera det. Det har inget med kostnaden för verksamheten att göra. Det är inget hyresgästen ska betala för, hyresgäst har absolut noll ansvar för deras lån. Om de ska ha så ska det också få bestämma över verksamheten.

Vem har sagt att jag tycker att de ska vara privatägda, självklart ska de inte vara det.

Varför ska vi ha räntetak för någon? Räntan och amortering ska båda vara höga, så folk gör ett kalkylerat val då de lånar. Ser folk lån som gratispengar så skapas just gigantiska bubblor och enorma problem för samhället, och då dras även de som har skött sin ekonomi ner i fallet.
Citera
2022-10-12, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Homo-fil
Jaha. Så varför lipar alla då?

För att det inte stämmer 100%

Min förra bostadsrätt ingick hushållsel i avgiften, det fanns inte elmätare i bostäderna.
Det var en stående fråga på alla årsmöten, dom som snålade ville ha mindre avgift och egna elmätare men det röstades ner.
Citera
2022-10-12, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bullkungen
Inte en aning, men jag hade 640 kWh I en villa under september och då ingår ju också varmvatten och lite värme i den förbrukningen så jag tycker 500 låter mycket. På ett helår hamnar jag på 18000 men då kör jag lite kyla under sommaren.

Jag hamnade i en tråd för villaägare förut, då såg jag också att deras elförbrukning var låg i jämförelse med min.
Förra året hade jag 14450 i årsförbrukning, men då sparade jag inte alls som jag försöker göra nu, jag hade golvvärmen på och så.

Nu är nästan allt avstängt ändå tickar det iväg
Senast redigerad av Tutrut 2022-10-12 kl. 18:41.
Citera
2022-10-12, 19:00
Medlem
Falukorvsrulladers avatar
Nu är det inte wallenstam som chockhöjer några el priser.
Det är socialdemokraternas politik som chockhöjt priset och naturligtvis måste wallenstam marknadsanpassa priset.
Citera
2022-10-12, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
För när man flyttade in var det en kommunal hyresvärd som sedan såldes ut till underpris till en privat. Har du sovit under en sten senaste 20 - 25 åren?
Precis så var det.
Den som svarade på ditt inlägg var en typisk idiot som vi tyvärr har för många av.
Citera
2022-10-12, 19:02
Medlem
Många i tråden som har missuppfattat allt, jag bor i en av de berörda lägenheterna och så här ligger det till:

* Jag har individuell mätning.
* Jag kan inte välja elbolag utan Wallenstam lägger till förbrukningen på hyran.
* Jag bor i nyproduktion.
* Ökningen är faktiskt 750% (Aftonbladet som inte kan räkna).
* Dessutom får Jag inte tillgång till elkompenseringarna som staten föreslår eftersom jag inte har eget el-abonnemang.

Jag har inga problem med att betala marknadspris för el, men detta är inte marknadspris utan Wallenstam pris. Jag hade mycket hellre haft rörligt (eller timpris då jag redan förbrukar mestadels av elen på natten).

Utöver elpriset vill Wallenstam även höja hyran med 10%, vilket är sjukt för nyproduktion då jag redan betalar betydligt mer än en gammal lägenhet.
Citera
2022-10-12, 19:03
Medlem
Elavtal brukar väll hyresgästen själv sköta? Vem fan är så dum i huvudet att den hyr av en hyresvärd som fått för sig att agera elleverantör?

Själv köper jag både vatten och el separat från de faktiska leverantörerna, bor i hyresrätt.
Citera
2022-10-12, 19:11
Medlem
Falukorvsrulladers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NigNog
Elavtal brukar väll hyresgästen själv sköta? Vem fan är så dum i huvudet att den hyr av en hyresvärd som fått för sig att agera elleverantör?

Själv köper jag både vatten och el separat från de faktiska leverantörerna, bor i hyresrätt.

Kan det vara så att hyresgäster tror att värme är gratis eftersom det ingår i hyran?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in