2022-10-12, 17:42
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucid124
2021 gick nästan hälften, 46 procent, av den svenska vapenexporten till icke-demokratier, det vill säga länder med stora demokratiska brister på ett eller flera områden. I våra beräkningar utgår vi från organisationen Freedom House ranking av demokrati i olika länder. Till icke-demokratier räknar vi de länder som Freedom House rankar som “ofria” och “delvis ofria”. År 2021 gick 40 procent av den svenska vapenexporten till diktaturer (länder som kategoriseras som ofria).

Den stora majoriteten av världens länder är ju inte fria heller. Menar du att Sverige bara ska sälja vapen till de 20 första länderna på listan?
Citera
2022-10-12, 17:50
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Där har du bevisat svensk hyckleri, så de kan köpa massor av vapen från oss och sedan när ett krig börjar kan de använda våra vapen och sen kan vi säga "aa men vi visste inte att de skulle i framtiden använda våra vapen för att döda"

Gå lägg dig nu. Du är inte medmänsklig, du är som alla andra hycklare runt världen.
Ja, självklart ska vi sälja vapen om vi har en vapenindustri. Vi ska normalt inte sälja till krigförande länder, men länder måste kunna bygga ett försvar och vill de köpa svenska vapen tycker jag det är helt okej. Liksom jag tycker det vore helt okej om Ukraina skulle vilja köpa vapen av oss, då de försvarar sig mot en angripare. Kalla det gärna hyckleri, men jag förstår inte vad i hyckleriet består.
Citera
2022-10-12, 17:54
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
https://www.svenskafreds.se/

Mer info där och nu öppnar Sverige upp för vapen leverans till Turkiet som är kända för att döda kurder.
Tack! Jag är principiellt emot alla diktaturer så egentligen är det upprörande att vi säljer till dessa, men att vi säljer till USA, trots att de är krigförande är inte det minsta upprörande enligt mitt förmenande. Ja, jag är väl en hycklare just vad gäller vapenexporten...
Citera
2022-10-12, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndAllThat00
Vad kommer Tyskland att göra nu?

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/putin-vi-ar-redo-att-pumpa-pa-i-nord-stream
USA kommer spränga det så fort de kan.
Citera
2022-10-12, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Tack! Jag är principiellt emot alla diktaturer så egentligen är det upprörande att vi säljer till dessa, men att vi säljer till USA, trots att de är krigförande är inte det minsta upprörande enligt mitt förmenande. Ja, jag är väl en hycklare just vad gäller vapenexporten...

Du är en hycklare och nu har du erkänt, ja självklart glöm bort att du är medmänsklig, USA har dödat fler än vad ryssarna gjort. Så nej åt helvete med dig, du lurar ingen du är bara en rövslickare åt en lobbyistisk korrupt demokrati.
Citera
2022-10-12, 18:25
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Du är en hycklare och nu har du erkänt, ja självklart glöm bort att du är medmänsklig, USA har dödat fler än vad ryssarna gjort. Så nej åt helvete med dig, du lurar ingen du är bara en rövslickare åt en lobbyistisk korrupt demokrati.
Kan du styrka att USA gjort något liknande det Ryssland gör idag, i modern tid? Eller hatar du bara USA som alla andra här...? Har aldrig sett USA radera ut en hel stad med en halv miljon invånare (om du nu inte ska komma dragandes med Japan under andra världskriget), inte heller bakbinda barn och avrätta dem och slänga dem i massgravar... Tycker nog ditt hyckleri är några resor värre än mitt, men du får så klart tycka vad du vill!
Citera
2022-10-12, 18:37
Medlem
Citat:
Kan du styrka att USA gjort något liknande det Ryssland gör idag, i modern tid? Eller hatar du bara USA som alla andra här...? Har aldrig sett USA radera ut en hel stad med en halv miljon invånare (om du nu inte ska komma dragandes med Japan under andra världskriget), inte heller bakbinda barn och avrätta dem och slänga dem i massgravar... Tycker nog ditt hyckleri är några resor värre än mitt, men du får så klart tycka vad du vill!

Det spelar ju ingen roll, du är bara en kopia av media, ytterst ointressant människa. Jag är medmänsklig till alla oskyldiga lidande i Ukraina såsom jag är medmänsklig för allt lidande i Irak orsakat av USA och medmänsklig för lidandet skapat av Sveriges vapenförsäljning till diktaturer som gjort dem starkare.

Hejdå hycklare, jag har inget mer att säga till dig, lev i din bubbla, men Gud är vittne för både mig och dig.
Citera
2022-10-12, 18:43
Medlem
Det viktigaste för Ryssland är, att vi alla i väst nu vet att de kan leverera gas om våra härskare ber om det, så ett genidrag för att öka splittring och missnöje i väst.
Citera
2022-10-12, 18:44
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Det spelar ju ingen roll, du är bara en kopia av media, ytterst ointressant människa. Jag är medmänsklig till alla oskyldiga lidande i Ukraina såsom jag är medmänsklig för allt lidande i Irak orsakat av USA och medmänsklig för lidandet skapat av Sveriges vapenförsäljning till diktaturer som gjort dem starkare.

Hejdå hycklare, jag har inget mer att säga till dig, lev i din bubbla, men Gud är vittne för både mig och dig.
Ja, så klart tror du på sagofigurer också... Och du kallar mig hycklare!
Citera
2022-10-12, 18:56
Medlem
[quote=Draken55|81998741]Du verkar trög, men det är iofs en grundbult i putlers små soldater, trögfattade och en råkorkad omvärldsbild
Tyskland tackar nej till rysk gas i Nordstream[/QUOT

Tyskland tackar nu nej till rysk gas efter Putins erbjudande med hänvisning till att ryzzland inte är en pålitlig och seriös affärspartner.

Bra besked som ryzzarna kommer att stöta på gång på gång efter sin olagliga invasion av Ukraina.
Inom område efter område. Ingen vill göra affärer eller samarbeta eller skriva avtal med en sådan skojare.
Det leder automatiskt ner i avgrund för ryzzland flera decennier framåt.
Gott så!
Citera
2022-10-12, 18:56
Medlem
Citat:
Så du hävdar att Kina och Saudiarabien köper rysk gas och olja och skickar till Europa? Låter ytterst osannolikt. Kina är ingen stor exportör av vare sig olja eller gas och Saudiarabien har nog egen sådan som de mycket hellre säljer än rysk importerad dito. Du låter som du läser för mycket rysstrollskanaler.
Är New York Times en rysstrollskanal?

Citat:
In April, Saudi Arabia and its closest ally, the United Arab Emirates, began ramping up heavily discounted imports of Russian refined fuel oil to use in their power plants. By importing those fuels, Saudi Arabia could sell more of its crude oil to other countries at elevated prices.

Direct supplies from Russia to Saudi Arabia reached 76,000 barrels a day in July, the second-highest total in history after September 2018, according to Kpler, a commodity research and data company. More Russian fuel oil has probably entered Saudi Arabia indirectly through Estonia, Egypt and Latvia, said Viktor Katona, a Kpler analyst.
https://www.nytimes.com/2022/09/14/business/energy-environment/russia-saudi-oil-putin-mbs.html#:~:text=In%20April%2C%20Saudi%20Arabia%20 and,other%20countries%20at% 20elevated%20prices.l

Citat:
China Is Quietly Reselling Its Excess Russian LNG To Europe
https://oilprice.com/Energy/Natural-Gas/China-Is-Quietly-Reselling-Its-Excess-Russian-LNG-To-Europe.html
Citera
2022-10-12, 19:00
Medlem
Citat:
Det finns inga gränser för er rysstrolls "what-aboutism"... Du jämför detta med mord på tiotusentals och oräkneliga våldtäkter som utförs av ryssarna nu med något som personerna på bilden dömdes för i rättsstaten USA. Tror du någon av de ryska mördarna och våldtäktsmännen får ta ansvar för sina handlingar?
Så du tror att det enda USA gjort under sina dussintals invasioner, krig och ockupationer är det som fångas på den bilden?

Byt nick till "Intensivtkorkad".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in