2022-10-12, 18:00
Medlem
Som bekant så har levnadsstandarden ökat något enormt under 2000-talet för att nå något av en crescendo nu under 2021 efter all centralbanksstimulans och tillhörande börsuppgång. Inte bara i Sverige utan framför allt i mindre utvecklade länder världen över.

Trots detta ser man ofta kommentarer på Flashback och andra ställen där folk deklarerar att samhällsekonomin minsann ser mörk ut nu, och nu kommer "medelsvensson få det tufft". Men själva klarar sig skribenterna ofta ganska bra enligt egna utsagor, då man har hygglig lön, låga bolån och lite fonder vid sidan av. Värre blir det med gemene bolånetorsk där ute som lever lön till lön och riskerar arbetslöshet, resonerar man

Men är det så att skribenterna i själva verket är en del av den nya, högre ställda ribban för en medelsvensson enligt 2021/2022 års levnadsstandard? Har folk blivit fartblinda av sina egna privatekomiska resor och missat att samhället i stort har det mycket bättre än man själv tror? Kommer "Svensson" klara den här krisen mycket bättre än gemene svensk tror?
Senast redigerad av MilitantOptimist 2022-10-12 kl. 18:03.
Citera
2022-10-12, 18:32
Medlem
6stringlevins avatar
Man kan inte slå ut tillgångarna på alla individer. Tillgångarna finns samlade hos några få.

Det känns inte direkt som om du förstår vad du pratar om. Skall de som har tillgångar betala skulderna för andra?
Citera
2022-10-12, 18:34
Medlem
HonSmFngadeBlixtens avatar
Vad menas med hög levnadsstandard? Att man kan kasta bort saker som funkar?
Citera
2022-10-12, 18:43
Medlem
Beror helt på vilka individer du väljer att titta närmare på. Vi har exempelvis en ganska stor grupp unga vuxna som belånat sig hårt utan att ha erfarenhet av ekonomiska krissituationer, helt enkelt för att de knappt var födda under 90-talskrisen och inte påverkades nämnvärt av finanskrisen 2008. I den gruppen har jag sett flera som visserligen kalkylerat med en bolåneränta på 7-10%, men nästan ingen som räknat med samma ökning av mat-, drivmedels- och energipriser med mera. Problemen kan alltså slå väldigt ojämnt över alla individer som exempelvis sitter med höga bolån, och att försöka räkna på något slags snittskuld på mindre än två miljoner per hushåll är lika vanskligt som att försöka räkna på att där verkligen finns en genomsnittsförmögenhet på 770000 kronor per hushåll. De med små skulder och stora tillgångar kommer inte hjälpa dem som sitter med höga skulder och små tillgångar, så svaret på din fråga blir nog "nja".
Citera
2022-10-12, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 6stringlevin
Man kan inte slå ut tillgångarna på alla individer. Tillgångarna finns samlade hos några få.

Det känns inte direkt som om du förstår vad du pratar om. Skall de som har tillgångar betala skulderna för andra?

Nu är det ju inte snitt rätt av. Det står ju tydligt att 71% har under 2 miljoner i lån, då är det ju så.

Det är ju inte så att man tagit summan av alla lån och delat med antalet invånare.
Citera
2022-10-12, 18:50
Medlem
6stringlevins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Nu är det ju inte snitt rätt av. Det står ju tydligt att 71% har under 2 miljoner i lån, då är det ju så.

Det är ju inte så att man tagit summan av alla lån och delat med antalet invånare.
"Medianpersonen i Sverige hade en förmögenhet minus skulder på 770 000 kr 2021" är väl just ett snitt rakt över?
Jag vände mig emot att man kan inte räkna så.

Men ja, jag noterade att de övriga posterna inte var ett snitt rakt av.
Citera
2022-10-12, 18:51
Medlem
Jo, man har ju märkt att vissa skriver i varannat inlägg att svensson är belååånad långt upp över ööööronen, har 2 leasing bilar och åker på utlandsresa 2-3 ggr om året på lånade pengar och sen har 100 spänn i månaden att leva på...

Verkligheten ser inte riktigt ut så, och de allra flesta kommer att klara sig bra de närmaste åren. Man anpassar sig efter det nya läget helt enkelt.
Senast redigerad av Wowbagger2000 2022-10-12 kl. 18:54.
Citera
2022-10-12, 18:54
Medlem
Citat:
"Medianpersonen i Sverige hade en förmögenhet minus skulder på 770 000 kr 2021" är väl just ett snitt rakt över?
Jag vände mig emot att man kan inte räkna så.

Men ja, jag noterade att de övriga posterna inte var ett snitt rakt av.

Sant, den har du helt rätt i!

Median och snitt är dock inte samma sak. Hade det varit snitt hade det kunnat (teoretiskt) vara en person som hade hela förmögenheten, median betyder ju den som är i mitten, dvs majoriteten har netto förmögenhet.
Senast redigerad av Wowbagger2000 2022-10-12 kl. 19:47.
Citera
2022-10-12, 19:02
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Sant, den har du helt rätt på!

Median och snitt är dock inte samma sak. Hade det varit snitt hade det kunnat (teoretiskt) vara en person som hade hela förmögenheten, median betyder ju den som är i mitten, dvs majoriteten har netto förmögenhet.

Jag valde som sagt både median-förmögenhet och lön av den anledningen. Nettoförmögenheten var 2,9 MSEK i genomsnitt år 2021. Men det hade varit oärligt

Medianen är den mittersta svensken. Svensson. Varken någon i rännstenen eller en börs-VD.
Senast redigerad av MilitantOptimist 2022-10-12 kl. 19:04.
Citera
2022-10-12, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HonSmFngadeBlixten
Vad menas med hög levnadsstandard? Att man kan kasta bort saker som funkar?

"Vad fan är hög standard?" https://www.youtube.com/watch?v=a2DipJQnV3U

Nog för att Peps hade en del poänger... Men vi diskuterar materiell, ekonomisk standard då vi befinner oss i ekonomiforumet. Det filosofiska kring västerländsk levnadsstil kan lämnas till en annan tråd...

Citat:
Ursprungligen postat av Saxomophon
Beror helt på vilka individer du väljer att titta närmare på. Vi har exempelvis en ganska stor grupp unga vuxna som belånat sig hårt utan att ha erfarenhet av ekonomiska krissituationer, helt enkelt för att de knappt var födda under 90-talskrisen och inte påverkades nämnvärt av finanskrisen 2008. I den gruppen har jag sett flera som visserligen kalkylerat med en bolåneränta på 7-10%, men nästan ingen som räknat med samma ökning av mat-, drivmedels- och energipriser med mera. Problemen kan alltså slå väldigt ojämnt över alla individer som exempelvis sitter med höga bolån, och att försöka räkna på något slags snittskuld på mindre än två miljoner per hushåll är lika vanskligt som att försöka räkna på att där verkligen finns en genomsnittsförmögenhet på 770000 kronor per hushåll. De med små skulder och stora tillgångar kommer inte hjälpa dem som sitter med höga skulder och små tillgångar, så svaret på din fråga blir nog "nja".

Det har du rätt i.

Men under vilka ekonomiska kriser har de unga inte drabbats värst? De har alltid minst utbildning, arbetslivserfarenhet, förmögenhet, lön o.s.v. Det är en konstant.

Jag hävdar att vid t.e.x 90-talskrisen låg de unga ännu värre till.
Citera
2022-10-12, 19:13
Medlem
HonSmFngadeBlixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MilitantOptimist
"Vad fan är hög standard?" https://www.youtube.com/watch?v=a2DipJQnV3U

Jag pratar om materiell, ekonomisk standard då vi befinner oss i ekonomiforumet. Det filosofiska kring västerländsk levnadsstil kan lämnas till en annan tråd...

Så du menar bara att man har mycket pengar.
Citera
2022-10-12, 19:14
Medlem
Ja köpfest och fartblinda många ja.
Det har blivit så när väldigt många äger BRF och villa och har haft en extra inkomst, ibland lika stor eller större, av kapitalet där. Utöver det har boendekostnader tack vare 0% räntan varit ofta 10-25% även i stockholm mot 20-45% som var brukligt fram till 00-talets mitt ungefär. Detta har frigjort väldigt mycket kapital och skapat förmögenheter och buffertar och folk har skaffat sig höga levnadskostnader tex livsmedel, luncher och restaurang 15-20 tkr per månad med skattade pengar för en barnfamilj eller dinkies för den delen också. Detta när matlåda med mikro på jobbet och normala livsmedel snarare skulle kosta 4-5 tkr per månad för två personer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in