2022-10-11, 20:25
Avslutad
Vit hudfärg.
Citera
2022-10-12, 00:07
Medlem
Svår fråga i annat än iq-test. Detta är för att det finns andra saker som spelar roll för vart man hamnar i livet än iq såsom psykisk hälsa och driv.

Och så är ju frågan vad som är hög IQ? 132+ skulle jag gissa på stämmer in?
Jag uppskattar att jag ligger strax över detta själv och har haft flera vänner i spannet mellan 120-140.

Generellt sett är sätt du kan se om en annan person har högt IQ:
- Lär sig saker fort men det är inte nödvändigtvis så att de bemästrar dem. "bra på allt" typ.
- Språkbruk som är över normen för deras bekantskapskrets.
- Alla typer av humor är en yttrande av intelligens.
- De har ofta lättare att planera framtiden men kan hamna i analysparalys.
- Finns ofta en tendens till överanalys vilket leder till sociala problem.
- Finns i många olika typer av personligheter. Politisk åskådning verkar inte ha någon korrelation.
- Social förmåga - I motsats till vad gemene man verkar tro så har människor med hög IQ ofta lättare att förstå sociala gester och liknande.
Jag vet dock många och inkluderar mig själv där som inte uppskattar sociala sammanhang "bara för att".
- Yrke har en korrelation men många hamnar även i enklare yrken. Av de 4 mest intelligenta jag känner personligen har endast en ett arbete som kräver utbildning. Det verkar vara de som har medelbra IQ mellan 120-130 som är mest motiverade att studera.
Kvinnor med hög IQ gör generellt sett bättre ifrån sig innan 30 års ålder.

Många andra personlighetsdrag påverkas av IQ men är ej i direkt korrelation.

Kan erkänna att jag själv har haft svårt för lätt intellektuella sammanhang ex. skolan eller att förklara sina tankar för andra.
Man blir helt enkelt lite frustrerad när saker som för en själv kommer väldigt naturligt är som någonting extremt avancerat för andra människor att förstå sig på.
För mig är detta saker som matematik, problemlösning och grammatik. Andra är bättre på att memorera.

IQ är multifacetterat och jag gissar att vissa har enklare för minnesdelen och andra för problemlösningsdelen.
Citera
2022-10-12, 00:08
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuggish
Brist på social kompetens brukar vara ett tecken.

Har man högt IQ har man ofta mindre av nått annat.

Enligt Mensa testerna har jag 131 i IQ.

Har nog av social kompetens, men tröttnar fort på individer om det mest är kallprat.

Brukar skicka ut en " testballong" i samtalet med en typ av fråga som kräver mer än 1-- 2 variabler för kunna besvaras.

Löser personen frågan är det oftast ett mått på en smart person.

I övrigt är jag nog som folk är mest. Tycker inte att min förmodade IQ har gjort mig varken bättre eller sämre som person.

Svart humor skrev någon. Det stämmer bra.
Senast redigerad av Mullret 2022-10-12 kl. 00:11.
Citera
2022-10-12, 07:18
Medlem
tuggishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret

Har nog av social kompetens, men tröttnar fort på individer om det mest är kallprat.

Brukar skicka ut en " testballong" i samtalet med en typ av fråga som kräver mer än 1-- 2 variabler för kunna besvaras.

I övrigt är jag nog som folk är mest. Tycker inte att min förmodade IQ har gjort mig varken bättre eller sämre som person.

En sådan diagnos kräver självinsikt. Att kunna bedöma sin egna sociala kompetens. Vilket är svårt eller risk för bias om man säger så.

Det skulle vara mer rättvist att fråga din omgivning om du är som folk är mest.
Citera
2022-10-12, 07:29
Medlem
Fckptns avatar
Citat:

Kan du ge exempel på en ”testballong”?
Citera
2022-10-12, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RandomWanderer
Alla vi som har väldigt högt IQ har en gemensam nämnare när du frågar:

Man har 100 tankar hela tiden.

Vilket gör att man alltid ligger flera steg före normalbegåvade som kämpar med 2-3 saker samtidigt.

Det går heller inte att stänga av hur man vill. Det är ett konstant analyserande om ALLT hela tiden.

Man kan också därför alltid förklara varför man tänker/tycker så. Eftersom allt byggs upp av enorm analys som du har gjort på någon sekund och ser direkt vilka vägar det finns och vad konsekvenserna blir av varje.

Det är mer en bestraffning i dag även i yrkeslivet. Nästan ingen kan hänga med dig och man blir mest frustrerad även när du jobbar med folk som skall vara "de bästa". Det är som 10 nivåer till från dem till dig.

Att ens lyssna på någon som Stefan Löfven mer än en mening ger tuppjuck i tankarna och lite som tortyr.
Låter snarare som att du har adhd än är högintelligent.

Min bror ligger strax över 130 och det som utmärker honom är att han kan snacka ned nästan vem som helst. Han klarade nästan inte gymnasiet pga. ointresse och skolk men arbetar idag på ett multinationellt företag med en lön på runt 80k. Blir han intresserad av något lär han sig en jädra massa om det asap och kan sen nästan omänskligt snabbt omsätta det i praktiken.

Själv är man inte riktigt lika lyckligt lottad med sina 115, men är i alla fall över 80% av befolkningen
Citera
2022-10-12, 08:42
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fckptn
Kan du ge exempel på en ”testballong”?

Blir en Mensa inspirerad fråga eller påstående.
Helst med 2-3 möjligs svar varav ett svar är en "återvändsgränd" i logisk bemärkning.
Kan vara ett rätt vardagligt ämne som klyvs i flera alternativ.

Kanske lite fult beteende, men en dealbreaker om man söker någon som har hjärnkontoret i trim. Ibland blir det bingo, då känner man hur hjärnan verkligen blir endorfinbombad.
Citera
2022-10-12, 10:35
Medlem
ErichvonStalheins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cat-mind-jedi
De måste vara en av de dummaste sakerna han sagt, för hur många 6 åringar begriper vad Einstein pratar om?
Han hade väl grova problem med att göra sig förstådd?
Det borde vara if you can explain it to a six year old, you don't understand it yourself, eftersom en 6-åring inte har lika mycket referenser så måste de hela blivit fel.

Du tillhör uppenbarligen inte målgruppen för diskussionen
Citera
2022-10-12, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konservburk
Vit hudfärg.
Mycket bra svar. Kort och koncist. Framförallt sant.
Citera
2022-10-12, 17:09
Medlem
Man fattar snabbt hur man viker ett A4-papper i 3 lika stora delar så den passar ett E65 kuvert så bra som möjligt.

Och andra saker som förståndshandikappade är dåliga på.
Citera
2022-10-12, 18:20
Medlem
Citat:
Helst med 2-3 möjligs svar varav ett svar är en "återvändsgränd" i logisk bemärkning.

Kanske lite fult beteende, men en dealbreaker om man söker någon som har hjärnkontoret i trim. Ibland blir det bingo, då känner man hur hjärnan verkligen blir endorfinbombad.

Har du något konkret exempel?
Citera
2022-10-12, 18:21
Medlem
Fckptns avatar
Citat:

Okej så ge ett exempel på en sån fråga. Du borde ha flera på lager.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in