Citat:
Ursprungligen postat av
SiamGnome
Putin har visat sig vara irrationell. Så vi kan inte veta om han kommer använda kärnvapen eller inte. Dessutom pressas han av krigshögern, som han själv har skapat. Det finns risk att han äts upp av den. Men Putin är inte dum i huvudet, så två saker talar emot kärnvapen.
1 Kärnvapen tabu
2 Risken för armageddon
Det finns dock ett ryskt tankesätt att man deskalera genom att eskalera. Så ryssarna kan till ex spränga av en taktisk kärnvapenladdning över Svarta havet eller till ex Ormön för att få igång deskalering.
Därför gissar jag att USA, väst och nog även Indien kanske Kina har signalerat att Ryssland inte ska använda kärnvapen. De senare, speciellt Indien är rädd för brott emot Kärnvapentabut
Till dina två punkter kan man också lägga 3. Risken för rysk statskupp när han tryckt på röda knappen. Den sannolikhetskalkylen sitter säkert Putin och grunnar över varje dag.
Du säger "därför...". Lite oklart, menar du att deskaleringsförsöket hade inträffat nu om inte Indien/Kina hållt Putin tillbaka?
Jag tror du kan ha rätt, men också att vi fortfarande är lite tidigt i förloppet. Först ska det energikrisas lite i vinter, och Putins nya batch trupper ska göra vad de kan.
Det är ju enormt komplicerat och möjligheter finns att de olika parterna missförstår varandra. Och vad händer om t ex Indien säger nej men Kina säger OK till ett nuclear move? De lär heller inte vara jättebra på att enas om en gemensam linje. Det blir en riktig teambuilding-övning för Putin, Xi, och Modi.
Det skulle vara intressant med en analys på djupet av Kina. Jag gissar att landar i anti-nuclear stance, men att Putin kanske ignorerar Kina.
1) Med brutet nuclear taboo är det omöjligt att erövra Taiwan.
2) Kina tjänar på status quo i världshandeln, inte någon ny världshandelsordning med ett "Eurasien/Afrika" och ett västblock+sydamerika och delar av afrika.
Men min tro är också att innan det blir dags att slutligt syna kärnvapenanvändning så kommer det en runda fredsförhandling. Det ligger egentligen i stormakternas intresse att ingen vet hur crazy de egentligen är. Jag gissar därför att Kina initialt skulle pressa USA, men om den rundan förhandlingar failar, så kommer de i sista hand "svika" Ryssland.
Frågan är om detta förhandlingsspel är möjligt att förstå
konkret utifrån, mer detaljerat än vad jag skriver om ovan. Som du är inne på vet vi inte vilka signaler som redan sänts, vilka bluffar där är, osv.