2022-10-12, 16:29
Medlem
Tror att dvärgen behöver mer betänketid. Sen en regering med massa lågbegåvade SD:are är ingen hit.
Dessa är typer som behöver gå om samhällskunskapen grundskolans högstadium och få godkänt.

Krävs fan nåt mer radikalt i dagens politik och inte bara byta regering till nåt sämre. Läste idag att Sverige är det land inom EU där inkomstklyftorna ökar mest och dramatiskt. 2021 fick Sverige 500 nya dollarmiljardärer, hur länge pallar folk?
Citera
2022-10-12, 16:30
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Folkpartiet är det nya Miljöpartiet.... Identitetsvänstern inom Folkpartiet kommer krascha förhandlingarna o tvinga fram att Folkpartiet ska stödja en vänsterregim.
Nytt januari avtal?
Finns inte en chans att vänsterfalangen inom Folkpartiet vill ge upp den oansvariga migrationspolitiken så hur skulle Kristersson kunna lösa den knuten? Eftersom Folkpartiet inte har fungerande partipiska så är de helt omöjliga att förhandla med.

Hoppet som finns är att några centerpartister sluter upp istället för de L-partister som kommer svika sitt partis uppgörelse. Annie är ju en lam anka nu så vad hon tycker har inte längre någon betydelse. jag vill se både L och C implodera i kaos och fraktioner som stödjer olika block på individnivå. De är ju liberaler och det är liberalt att vara egoistisk, individualist och att bryta normer.
Citera
2022-10-12, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Blev inte folk som jobbade inom vården/äldreomsorgen av med jobb? Kommer faktiskt inte ihåg men fick för mig det.

Nej det var någon arbetsgivare som undrade om man kunde säga upp folk eller omplacera dem. Det blev aldrig något av det efter juristerna fått sagt sitt. Framförallt var det stort tryck från utländska företag som ville säga upp personer som inte vill vaccinera sig men det var oftast bara förtäckta sätt att göra sig av med krångliga arbetstagare. Juristerna sa givetvis nej till det. Finns inget inom svenska arbetsrätt som ger något stöd till något sådant.

Sen kan jag personligen tycka att så som det var i början av pandemin då ingen visste hur Covid-19 fungerade och man arbetade med personer med nedsatt immunförsvar så kanske man borde ha tagit lite mer ansvar själv istället för att skrika högt om att "ingen ska tvinga mig att vaccinera sig". Lite som barnmorskor som försökte vägra att arbeta med aborter o dylikt inom landstingen.
Senast redigerad av Kukilon 2022-10-12 kl. 16:37.
Citera
2022-10-12, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Var otroligt länge sedan vi hade en regering som ägnade sig åt Sveriges problem. De senaste två perioderna har vi haft en regering styrd av ett parti med en enda bärande idé: Att behålla makten. Till varje pris. Så vad vi än får nu så blir det bättre

Och det lär gå väsentligt snabbare att få till en regering än vad det gjorde förra gången. Så sitt lugnt i båten du, snart blir det bättre!

Ja, med Kristersson vid rodret behöver vi nog ta på oss flytvästen när det blåser upp till storm...
Citera
2022-10-12, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helg-Seger
Exakt!

Bättre att det tar några dagar extra för att få en noga genomtänkt regering än att det stressas fram en osäker regering pga att några ledarskribenter sitter och skriker om hur långsamt det går.

Tack och lov så försvinner Magdalena Andersson. Hon har gjort några snabba ogenomtänkta beslut. De blev inte så bra! För övrigt har hon väl inte gjort något mer för svenska folket. Ett galet land som hon inte visat något intresse för.
Citera
2022-10-12, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
A-kassan är väl redan statlig?

Båda ja och nej på den frågan. Alla fackförbund har en A-kassa som man kan vara medlem i. Det är alltså respektive fackförbund som kontrollerar respektive A-kassa och som handlägger ärendena kring sina medlemmars ansökningar om A-kassa. Det finns däremot statliga regleringar som påverkar A-kassan. Ett problem här gällande reglering är att folk som jobbar deltid riskerar att inte få rätt till A-kassa.

A-kassan finansieras dels genom medlemsavgifter, dels utav arbetsgivaravgiften och dels utav statsbidrag. Kortfattat kan vi säga att det lönar sig massivt att vara medlem i en A-kassa i förhållande till medlemsavgift.

Svårt att ge ett exakt svar på konsekvenserna av förstatligande men detta är riskerna som jag ser:
Om A-kassan förstatligas så misstänker jag b.l.a att det är staten och inte fackförbunden som handlägger ärendena. Man kan här anta att antalet godkända ansökningar om A-kassa kan riskera att minska dramatiskt. Dessutom tappar fackförbunden insyn och kontroll. På sikt tror jag även anslutningen till fackförbund kan riskera att minska.

Hittade en rapport om A-kassan för den som vill fördjupa sig.
https://www.lo.se/start/lo_fakta/hur_fungerar_a_kassan_for_den_enskilde_och_hur_lit e_far_du
Citera
2022-10-12, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Ja, med Kristersson vid rodret behöver vi nog ta på oss flytvästen när det blåser upp till storm...

Jo, men hellre flytväst än de taktiska skyddsvästar med motståndskraft mot automatvapen som vi medborgare behövt under sossarnas senaste två perioder......
Citera
Medlem
Cobas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Du behöver nog uppdatera dig lite på nyhetsflödet och verkligheten. Säg mig, vad har blivit bättre de senaste åtta åren? För det håller inte hur länge som helst att leva på gamla meriter...
Härlig icke-comeback. Du hade m.a.o. inget att komma med?
Ja, förutom Sverigehatande gnäll förstås.
Flashback är ju andra sidan nedlusat av påverkanagenter som inte vill Sverige väl.

Tyvärr kommer det alltid finnas nyttiga idioter som går på Sverigehatandet.
Kanske kan du finna lyckan i ryssland? Men tills dess; grattis till att bo i ett av världens bästa länder. Om du nu bor i Sverige.
Lycka till.

Mvh
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag är faktiskt imponerad av hur tyst de har lyckats hålla under förhandlingen.

Jag tror inte knäckfrågan handlar om L i regeringen. Jag tror det handlar om politikens innehåll - i en fråga där L och SD står långt från varandra.

Att det skulle kunna finnas problem med enskilda ministertillsättningar har jag faktiskt inte funderat på. Men jag kan tänka mig att SD har synpunkter på Bildt som utrikesminister. Bildt skulle ju köra eget självförhärligande rejs. Kristersson har noll koll och trovärdighet i utrikesfrågor och skulle inte kunna styra Bildt. Jag tror det skulle vara bättre för alla att sätta in en mer foglig utrikesminister än Bildt.

Ja att det är tyst innebär ju att det förmodligen är saker som går att lösa. Annars hade ju det varit skvallerbyttor som pratat med journalister.

Möjligen. Man har redan garantier från M och KD och det vill man ha från L också. Vi får se om det avslöjas något om det efteråt. En högoddsare skulle vara att SD absolut vill vara med i regeringen och har det som krav.

Nej förstår inte heller detta med Bildt. Men han lobbas hårt av tunga namn i M. För Ulf blir det ju problematiskt sett till att det säkert kommer bli Bildt som hörs mest.
Citera
2022-10-12, 16:39
Medlem
Skulle precis säga fyra resultatlösa veckor lägger grunden för fyra resultatlösa år.
Men någon annan hann visst före.

Det svenska styrelseskicket har aldrig varit mer impotent verkar det som.

Dags för lite nytänkande på den punkten.
Vad sägs om att införa diktatur?
Citera
2022-10-12, 16:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Är vi på väg att få en regering som ägnar mer tid åt sina interna problemen än att lösa landets problem..?

Jämfört med den tidigare regeringen då? Som tog över ett år på sig, hattade mellan olika partier och bytte partiledare mitt i mandatperioden. Vad lyckades de skrapa fram sen? Jo en minoritetsregering med ministerposter enbart från sitt eget parti bestående av ekobrottslingar, pundare och transvestiter.

Det är helt omöjligt att göra det sämre.
Citera
2022-10-12, 16:46
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Ja att det är tyst innebär ju att det förmodligen är saker som går att lösa. Annars hade ju det varit skvallerbyttor som pratat med journalister.

Möjligen. Man har redan garantier från M och KD och det vill man ha från L också. Vi får se om det avslöjas något om det efteråt. En högoddsare skulle vara att SD absolut vill vara med i regeringen och har det som krav.

Nej förstår inte heller detta med Bildt. Men han lobbas hårt av tunga namn i M. För Ulf blir det ju problematiskt sett till att det säkert kommer bli Bildt som hörs mest.
Vilken post har föreslagits för Reinfeldt?

Försvarsminister!?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in