Citat:
Ursprungligen postat av
pestloppan
A-kassan är väl redan statlig?
Båda ja och nej på den frågan. Alla fackförbund har en A-kassa som man kan vara medlem i. Det är alltså respektive fackförbund som kontrollerar respektive A-kassa och som handlägger ärendena kring sina medlemmars ansökningar om A-kassa. Det finns däremot statliga regleringar som påverkar A-kassan. Ett problem här gällande reglering är att folk som jobbar deltid riskerar att inte få rätt till A-kassa.
A-kassan finansieras dels genom medlemsavgifter, dels utav arbetsgivaravgiften och dels utav statsbidrag. Kortfattat kan vi säga att det lönar sig massivt att vara medlem i en A-kassa i förhållande till medlemsavgift.
Svårt att ge ett exakt svar på konsekvenserna av förstatligande men detta är riskerna som jag ser:
Om A-kassan förstatligas så misstänker jag b.l.a att det är staten och inte fackförbunden som handlägger ärendena. Man kan här anta att antalet godkända ansökningar om A-kassa kan riskera att minska dramatiskt. Dessutom tappar fackförbunden insyn och kontroll. På sikt tror jag även anslutningen till fackförbund kan riskera att minska.
Hittade en rapport om A-kassan för den som vill fördjupa sig.
https://www.lo.se/start/lo_fakta/hur_fungerar_a_kassan_for_den_enskilde_och_hur_lit e_far_du