Citat:
Ursprungligen postat av
Turbohaler666
Israels historia är också sjukt rörig. Den stora skillnaden är väl att Israel blev attackerat först.
Om jag går hem till dig. Hävdar att ditt hus är mitt. Du försvarar dig och tar hjälp av några grannar. Är det då du som är angriparen?
Israel skapades genom att en grupp judiska invandrare ensidigt utropade en judisk stat och började driva ut den infödda befolkningen. Det har alltid funnits anklagelser om det, men nyligen såg jag att historikern Benny Morris rotat i israeliska militärarkiv och fått bekräftelse på att sionisterna gick så långt att de använde biologiska vapen, spred tyfus, bland palestinierna.
https://www.juancole.com/2022/10/catastrophe-historians-palestinians.html
Den stora skillnaden mot Ukraina är att Ukraina är i det heliga Europa medan Palestina är i den forna kolonialvärlden vi inte bryr oss så mycket om. Att ukrainarna är vita och ser ut och har en kultur liknande vår.
Balfourdeklarationen etc som dragits upp är helt irrelevanta. Britterna lovade bort land som inte var deras till alla de kunde. Samma land lovade de bort till araberna också.