2022-10-12, 15:22
Medlem
Israels historia är också sjukt rörig. Den stora skillnaden är väl att Israel blev attackerat först.
Citera
2022-10-12, 15:22
Medlem
Fieldxs avatar
För att israeler inte är lika dumma i huvudet som ryssar. Putin är dessutom skitful.
Citera
2022-10-12, 15:24
Medlem
Dziwnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Säg mig, du missade en viktig fråga här.. hur kom Israel till egentligen?

Läs på lite om Balfour Declaration: https://en.wikipedia.org/wiki/Balfour_Declaration .. hur England skänkte bort ett territoriellt som inte var deras till judarna.

Litegrann som att din granne bestämmer sig för att själv göra en god gärning för en flyktingfamilj utan ett hem.. och helt enkelt skänker bort ovanvåningen i ditt hus till denna familj.

Du ser inget problem i detta?

Skitsnack och Pallywood lögner.

Det Brittiska Mandatet Palestina upphörde, området skulle delas mellan de två folkgrupper som var i majoritet i området, dvs Araber och Judar. Judarna accepterade 10% av vad de lovats, Araberna fick övriga 90%, sa nej och startade krig och fick storstryk.

Sedemera hittade Araberna på etniciteten Palestinier.
Citera
2022-10-12, 15:28
Medlem
Greenspams avatar
Noterar att du utelämnar vilket land som du anser vara ockuperat?
Jordanien?
Citera
2022-10-12, 15:33
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Turbohaler666
Israels historia är också sjukt rörig. Den stora skillnaden är väl att Israel blev attackerat först.
Om jag går hem till dig. Hävdar att ditt hus är mitt. Du försvarar dig och tar hjälp av några grannar. Är det då du som är angriparen?

Israel skapades genom att en grupp judiska invandrare ensidigt utropade en judisk stat och började driva ut den infödda befolkningen. Det har alltid funnits anklagelser om det, men nyligen såg jag att historikern Benny Morris rotat i israeliska militärarkiv och fått bekräftelse på att sionisterna gick så långt att de använde biologiska vapen, spred tyfus, bland palestinierna.
https://www.juancole.com/2022/10/catastrophe-historians-palestinians.html

Den stora skillnaden mot Ukraina är att Ukraina är i det heliga Europa medan Palestina är i den forna kolonialvärlden vi inte bryr oss så mycket om. Att ukrainarna är vita och ser ut och har en kultur liknande vår.

Balfourdeklarationen etc som dragits upp är helt irrelevanta. Britterna lovade bort land som inte var deras till alla de kunde. Samma land lovade de bort till araberna också.
Citera
2022-10-12, 15:36
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Vad dillar du om? Det var ju deras territorium.

Läs på lite om om kolonialismen.

Om grannen äger huset som du bor i så får han skänka bort hela eller delar av det till vem han vill.

Helt oproblematiskt är det inte, i och med det koloniala perspektivet, men eftersom det blev godkänt av FN, och därmed hela världssamfundet, så har grundandet av Israel betydligt mycket mer legitimitet än bildandet av folkrepublikerna Donetsk och Luhansk.

Oavsett vad ni russofiler/väst-ofober tycker.

Vad snackar du om din djävla pappskalle?

Vems territorium?
När bildades staten Israel?
Citera
2022-10-12, 15:36
Medlem
Bizmarcks avatar
Hallå, Israel fick ju faktiskt landplätten av Gud!
Det är ju såklart skillnad.
Citera
2022-10-12, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baskonto
Mig veterligen har Israel aldrig startat några krig eller invaderat några grannländer. Däremot har andra omkringliggande länder startat krig mot dem och attackerat deras gränser.

Har gemene man så här dålig koll på historiska skeenden ?
Citera
2022-10-12, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Om jag går hem till dig. Hävdar att ditt hus är mitt. Du försvarar dig och tar hjälp av några grannar. Är det då du som är angriparen?

Israel skapades genom att en grupp judiska invandrare ensidigt utropade en judisk stat och började driva ut den infödda befolkningen. Det har alltid funnits anklagelser om det, men nyligen såg jag att historikern Benny Morris rotat i israeliska militärarkiv och fått bekräftelse på att sionisterna gick så långt att de använde biologiska vapen, spred tyfus, bland palestinierna.
https://www.juancole.com/2022/10/catastrophe-historians-palestinians.html

Den stora skillnaden mot Ukraina är att Ukraina är i det heliga Europa medan Palestina är i den forna kolonialvärlden vi inte bryr oss så mycket om. Att ukrainarna är vita och ser ut och har en kultur liknande vår.

Balfourdeklarationen etc som dragits upp är helt irrelevanta. Britterna lovade bort land som inte var deras till alla de kunde. Samma land lovade de bort till araberna också.

Jag sa att historian bakom är rörig. Tror att det är av dina uppräknade skäl (som jag inte har sinnesnärvaro nog att kontrollera) som det inte är så självklart. I vanliga får nog varje land skylla sig själv om de går i anfallskrig men råkar förlora land på kuppen.

Edit:
Förr i världen var det normalt med krig och folk erövrade till höger och vänster utan att någon höjde på ögonbrynen. Det är först under modern tid som vi kommit överens om internationella regler om att man inte får röva grannens mark hur som helst, att ursprungsfolk har rättigheter etc. Israel-Palestina-konflikten är så pass gammal att alla moderna regler och lagar förmodligen inte är tillämpbara. Tror att det kan vara en bidragande orsak till konfliktens komplexitet. Obs, detta är gissningar från min sida.
Senast redigerad av Turbohaler666 2022-10-12 kl. 15:46.
Citera
2022-10-12, 15:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Turbohaler666
Jag sa att historian bakom är rörig. Tror att det är av dina uppräknade skäl (som jag inte har sinnesnärvaro nog att kontrollera) som det inte är så självklart. I vanliga får nog varje land skylla sig själv om de går i anfallskrig men råkar förlora land på kuppen.
För det första säger inte folkrätten något sådant, för det andra, vilka länder var det du menade startade erövringskrig och i så fall när?
Citera
2022-10-12, 15:52
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag svarade på ett inlägg som enbart avhandlade Israel.
Mår du bra?

Newsflash: alla länder är invandrade. Människan kommer från Afrika långt innan några länder grundades. Judar bodde i Israel långt innan Sverige var påtänkt.
Citera
2022-10-12, 15:53
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
För det första säger inte folkrätten något sådant, för det andra, vilka länder var det du menade startade erövringskrig och i så fall när?

Arabländerna startade ett erövringskrig 1948 och förlorade. Egypten och Jordanien erövrade dock Gaza och Västbanken under det kriget från det som skulle bli Palestina. Utan att någon protesterade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in