2022-10-12, 14:39
Medlem
Uppmärksammat en hel del killar, alltid vita och ofta med helskägg, som totalt nördat ner sig i något halvintressant ämne. Kan vara hur man bakar den perfekta pizzan, hur man brygger den perfekta ölen/kumbuchan eller får fram den perfekta surdegen. Dessa män nöjer sig inte att vara sisådär halvkunnig på sitt specialämne utan strävar alltid och påstår sig vara BÄST på det. De kan vara hobbybartenders som gör den PERFEKTA GTn. De kan vara trädgårdsmästare med den FINASTE bonsaien eller baristan som gör det GODASTE kaffet. Gemensamt är att de saknar akademisk merit men ändå nördat ner sig ordentligt.

Tänker mig dudes som påminner om han Jonas Cramby som skrev för café och på ett skönt sätt mansplainar på ett nästan kult-aktigt sätt med sån självklarhet för andra sköna dudes om intressanta ämnen.

De i min närhet som jag uppmärksammat med detta beteende är sällan universitetsutbildade utan mer late-bloomers som omsätter sin nördighet till något husligt och konstruktivt.
I övrigt har de inte så mycket som kännetecknar dem förutom att de ofta är finurliga killar med skägg. Sympatiska och oförargliga.

Känner någon annan igen dessa dudes? Är det en vanlig medelåldersgrej för många män eller är jag något på spåren?
Citera
2022-10-12, 14:56
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejhoppillisnopp
Känner någon annan igen dessa dudes? Är det en vanlig medelåldersgrej för många män eller är jag något på spåren?
Jag skulle säga att nörda ner sig totalt i en specifik hobby är ett typiskt beteende för en medelåldersman, som uppstod bland den europeiska överklassen under upplysningstiden.

Under 1800-talet spred sig beteendet till borgarklassen, dvs den urbana medelklassen.
Ett sätt att visa sig sofistikerad/kultiverad på.

Vanligt i de delar av världen där man sett europa som ett föredöme att ta efter.
Tänk nordamerika, Australien och nordostasien, typ Korea och Japan.
Citera
2022-10-12, 15:12
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Grattis, du har upptäckt Hipstern...
Citera
2022-10-12, 15:13
Medlem
FelixSotizs avatar
Det har nog att göra med att småbarnsåren har passerat och helt plötsligt har man mycket tid över till annat.

Ser jag till mig själv så har mina intressen lagts på is sedan barnen kom, när ungarna blir lite mer självgående kommer jag frigöra ett par timmar om dagen som måste omsättas i något intressant.
Citera
2022-10-12, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Jag skulle säga att nörda ner sig totalt i en specifik hobby är ett typiskt beteende för en medelåldersman, som uppstod bland den europeiska överklassen under upplysningstiden.

Under 1800-talet spred sig beteendet till borgarklassen, dvs den urbana medelklassen.

Vanligt i de delar av världen där man sett europa som ett föredöme att ta efter.

Intressant, japanerna har ju lite den där mentaliteten allt eller inget. Antingen slipar du det finaste svärdet som finns eller så begår du seppukku med skammen.
Sant det där med att visa sig sofistikerad.
Bra svar.

Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Grattis, du har upptäckt Hipstern...

Du tror inte jag ser skillnaden på en pretentiös och unik hipster?
Skulle inte förvirrat dig med skägget märker jag.

Citat:
Ursprungligen postat av FelixSotiz
Det har nog att göra med att småbarnsåren har passerat och helt plötsligt har man mycket tid över till annat.

Ser jag till mig själv så har mina intressen lagts på is sedan barnen kom, när ungarna blir lite mer självgående kommer jag frigöra ett par timmar om dagen som måste omsättas i något intressant.

Förstår vad du menar. Detta är dock ofta yngre killar och utan barn det gäller också, glömde tillägga.
Men det är just sinnesstämningen att bli bäst på något som fascinerar mig.

Kanske är det jag söker för specifikt för att vara igenkännande.
Citera
2022-10-12, 15:32
Medlem
Suecotes avatar
Jag tror det ligger i manlighetens natur. Man ska inte bara vara bra på ämnet, man ska vara BÄST. Typisk manlig tävlingsinstinkt och testosterondrivet. Ett visst mått av aspergers också, tänker jag. Detta är inte något nytt fenomen heller, så hipsters och ADHD-barn var inte först. Tänk på alla uppfinnare och upptäcktsresande genom historien - genomgående män, med få undantag. De flesta kvinnor har inte denna instinkt, därför måste kvinnor som vill tävla med män i t.ex. näringslivet bli mer som män för att lyckas. Många kvinnor är nöjda med att göra sitt jobb och få lön, utan att tävla om toppositionerna.
Citera
2022-10-12, 15:33
Medlem
Hussefars avatar
Är det inte obligatoriskt att skägg ska vara en sidohobby utöver number one-hobby?
Citera
2022-10-12, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suecote
Jag tror det ligger i manlighetens natur. Man ska inte bara vara bra på ämnet, man ska vara BÄST. Typisk manlig tävlingsinstinkt och testosterondrivet. Ett visst mått av aspergers också, tänker jag. Detta är inte något nytt fenomen heller, så hipsters och ADHD-barn var inte först. Tänk på alla uppfinnare och upptäcktsresande genom historien - genomgående män, med få undantag. De flesta kvinnor har inte denna instinkt, därför måste kvinnor som vill tävla med män i t.ex. näringslivet bli mer som män för att lyckas. Många kvinnor är nöjda med att göra sitt jobb och få lön, utan att tävla om toppositionerna.

Ja det ligger något i det du säger.
Drivet i att vara bäst eller att vara först.
Kanske därför männen jag menar, som inte varit speciellt framträdande akademiskt eller professionellt, kanske strävar lite annorlunda.

Jag själv är en ganska nöjd medelmåtta, kanske därför detta beteende fascinerar mig extra mycket.
Citera
2022-10-12, 15:46
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Uppmärksammat en hel del killar, alltid vita och ofta med helskägg, som totalt nördat ner sig i något halvintressant ämne. Kan vara hur man bakar den perfekta pizzan, hur man brygger den perfekta ölen/kumbuchan eller får fram den perfekta surdegen. Dessa män nöjer sig inte att vara sisådär halvkunnig på sitt specialämne utan strävar alltid och påstår sig vara BÄST på det. De kan vara hobbybartenders som gör den PERFEKTA GTn. De kan vara trädgårdsmästare med den FINASTE bonsaien eller baristan som gör det GODASTE kaffet. Gemensamt är att de saknar akademisk merit men ändå nördat ner sig ordentligt.

Tänker mig dudes som påminner om han Jonas Cramby som skrev för café och på ett skönt sätt mansplainar på ett nästan kult-aktigt sätt med sån självklarhet för andra sköna dudes om intressanta ämnen.

De i min närhet som jag uppmärksammat med detta beteende är sällan universitetsutbildade utan mer late-bloomers som omsätter sin nördighet till något husligt och konstruktivt.
I övrigt har de inte så mycket som kännetecknar dem förutom att de ofta är finurliga killar med skägg. Sympatiska och oförargliga.

Helt tvärtom, ta en grupp med Civilingenjörer och du hittar massor av de som du beskriver.
Citera
2022-10-12, 15:53
Medlem
Suecotes avatar
Citat:
Ja det ligger något i det du säger.
Drivet i att vara bäst eller att vara först.
Kanske därför männen jag menar, som inte varit speciellt framträdande akademiskt eller professionellt, kanske strävar lite annorlunda.

Ja det kan ju vara i princip vad som helst, som du säger. Tänker man på t.ex. fågelskådare så finns det ju ett tävlingsinslag bland dem också, den som sett flest eller mest exotiska fåglar "vinner".

Citat:
Jag själv är en ganska nöjd medelmåtta, kanske därför detta beteende fascinerar mig extra mycket.

Jag är likadan. Har haft specialintressen som jag verkligen grottat ner mig i i yngre dagar, men som medelålders har det "gått över"
Citera
2022-10-12, 16:13
Medlem
tuggishs avatar
Ligger i mannens natur att utveckla hobbys och försöka bli bäst. Dock tycker jag patetiska hobbys som surdegsbakning och att göra den bästa GTn är ett jäkla slöseri med tid. Samt omanligt.

Okej hobbys: bilar, sport, jakt/fiske och teknik. Allt som har med matlagning och hem är klassiskt kvinnliga intressen. Så jag kan förstå att man ska odla ett skägg för att kompensera om man har hipsterintressen. Det är som att man måste markera väldigt tydligt att man trots allt är en man, annars hade alla tagit en för en kvinna i övrigt.
Citera
2022-10-12, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector

Herregud vilket pseudointellektuellt nonsens
Att nörda ner sig i en hobby har en mycket enklare förklaring än så. Det är vanligt, naturligt, mänskligt beteende som alltid har funnits.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in