2022-10-12, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alsagio
Politiet mener tydeligvis at PSS visste hva han var med på, altså drap og ikke bortføring, siden siktelsen lyder "medvirkning til drap". .
Vg formulerer seg også slik, så det er mulig noe substans her. Jeg fryktet ham skulle bli sjekket ut i dag.
Senast redigerad av StonesThrow81 2022-10-12 kl. 12:11.
Citera
2022-10-12, 12:24
Medlem
Dette er vanskelig å forstå. Den nye ledelsen i Hagen-saken informerer allmennheten ved å sende ut en pressemelding i dag, og bekrefter siktelsen mot PSS. Ingen viser ansikt, ingen snakker med mediene.

Siktelsen mot PaSSmannen er nå kjent, og det kun fordi Økokrim-saken har vært oppe i retten. Det ventes dom i saken i morgen.

Er det muligens fordi GH og Lørenskog-etterforskningen måtte stille seg i kø bak Økokrim-etterforskningen, at GH ble så irritert at han sluttet i politiet, og at øvrige tidligere etterforskningsledelse trakk seg?

Kan en Økokrim-sak ha høyere prioritet enn drapet på AE?

Er det derfor PaSSmannen ikke har vært avhørt ennå.
Citera
2022-10-12, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Dette er vanskelig å forstå. Den nye ledelsen i Hagen-saken informerer allmennheten ved å sende ut en pressemelding i dag, og bekrefter siktelsen mot PSS. Ingen viser ansikt, ingen snakker med mediene.

Viss den nye siktede hadde hatt koblinger til TH ville de selvsagt holdt pressekonferanse med politimesteren og marsipankake til de fremmøtte "journalister", med livesending på nrk, slik de gjorde da TH ble arrestert.
Citera
2022-10-12, 12:47
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av first.spring
Dette brister logisk. Hadde TH virkelig hatt kontakt med PSS - så hadde ikke TH trengt å forholde seg til RU. Da hadde han vært en overflødig brikke og risiko. PSS har langt mer kunnskap og erfaring enn RU når det kommer til krypto.

Kan vel ha vært RU som ufrivillig satte TH på tanken om å benytte krypto i forbindelse med
en fingert kidnapping. TH kan ha melket RU for det han trengte til å lage "dreieboken", og
så benyttet seg av andre til å utføre det. Mulig som du sier at PSS kan være trukket inn
uten å være helt klar over hvem han jobbet for.

Citat:
Ursprungligen postat av clausewitzse
Husk i fjor sa Benedicte Bjørnland at "det var greit for henne om Hagen-saken ble henlagt".

Nytt for meg at hun skal ha sagt noe slikt. Her bør du hoste opp en kilde.
Drapssaker blir ikke henlagt.
Senast redigerad av Svartediket 2022-10-12 kl. 13:03.
Citera
2022-10-12, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rvp2020
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/politiet-om-loerenskog-siktet-i-dialog-med-forsvarer-om-avhoer.fJZ1_aD3z?utm_source=vgfront&utm_content=ho vedlopet_row1_pos1&utm_medium=df-86-d56b9a9b

– Vi mener det er sannsynlig at siktede hadde en rolle i forberedelseshandlingene knyttet til kryptosporet, skriver de i en pressemelding.

Mannen har fått status som siktet på bakgrunn av opplysningene som ligger i saken, og de etterforskningsskrittene som er utført mot ham.

Veldig lite er kjent omkring denne siktelsen, men siden jeg har ekstremt lav tillit til politiets vurderingsevne av hva som er sannsynlig kommer jeg med følgende poeng:

Det som er kjent fra før er at Golf sitt pass har versert i flere år på darknet-sider, og derfor er benyttet av mange. Norske kriminelle vil i stor grad kjøpe nettopp norske pass fremfor pass fra andre land. At en norsk kriminell har Golf sitt pass blir derfor en relativt svak kobling til Lørenskog-saken (men likefullt definitivt en kobling).

Det skal bli interessant å få vite mer håndfast hva politiet faktisk har av beviser. Hvis siktede har en kobling både til et av telefonnumrene og passet til Golf, så begynner det å snøre seg til. Hvis man kun har passkopi som bevis uten noe mer, så er dette syltynt og mest sannsynlig et blindspor. Kan man bevise at han har opprettet konti på kryptobørser er det knallsterkt i mine øyne.
Citera
2022-10-12, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Nytt for meg at hun skal ha sagt noe slikt. Her bør du hoste opp en kilde.
Drapssaker blir ikke henlagt.

Var i et videointervju på tv2 så vidt jeg husker.
Citera
2022-10-12, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rvp2020
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/politiet-om-loerenskog-siktet-i-dialog-med-forsvarer-om-avhoer.fJZ1_aD3z?utm_source=vgfront&utm_content=ho vedlopet_row1_pos1&utm_medium=df-86-d56b9a9b

– Vi mener det er sannsynlig at siktede hadde en rolle i forberedelseshandlingene knyttet til kryptosporet, skriver de i en pressemelding.

Mannen har fått status som siktet på bakgrunn av opplysningene som ligger i saken, og de etterforskningsskrittene som er utført mot ham.

Det er noe med formuleringen "vi mener det er sannsynlig" som lukter fisketur fra politiet lang vei. De er med andre ord ikke (veldig) sikre på at han har hatt en rolle.

Siden det snakkes om forberedelseshandlingene spesifikt virker det også som om rollen umulig kan ha vært særlig sentral. Han har opprettet en wallet med login og passord på en kryptobørs og solgt det videre til andre? Blir spennende å se om det kun er en teori fra politiet, eller om de har håndfaste bevis.
Citera
2022-10-12, 13:20
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amado88
Veldig lite er kjent omkring denne siktelsen, men siden jeg har ekstremt lav tillit til politiets vurderingsevne av hva som er sannsynlig kommer jeg med følgende poeng:

Det som er kjent fra før er at Golf sitt pass har versert i flere år på darknet-sider, og derfor er benyttet av mange. Norske kriminelle vil i stor grad kjøpe nettopp norske pass fremfor pass fra andre land. At en norsk kriminell har Golf sitt pass blir derfor en relativt svak kobling til Lørenskog-saken (men likefullt definitivt en kobling).

Det skal bli interessant å få vite mer håndfast hva politiet faktisk har av beviser. Hvis siktede har en kobling både til et av telefonnumrene og passet til Golf, så begynner det å snøre seg til. Hvis man kun har passkopi som bevis uten noe mer, så er dette syltynt og mest sannsynlig et blindspor. Kan man bevise at han har opprettet konti på kryptobørser er det knallsterkt i mine øyne.

Basert på det du skriver i andre avsnitt, virker det merkelig om kun besittelse av Golf-id'en
har ført til en siktelse av PSS. Politiet er kjent med andre som har vært i besittelse av id'en, men
ikke siktet dem. Hva skiller PSS fra de andre? Vel, han er straffedømt for grove forhold. Jeg kan
likevel ikke tenke meg at man kan sannsynliggjøre deltagelse i denne saken kun basert på
helt uavhengige tidligere straffbare forhold.

Hvis det derimot er slik, at det kun er merittlisten og id'en som førte til denne siktelsen, er jeg
enig med deg i at grunnlaget er syltynt og at politiet sliter.

Citat:
Var i et videointervju på tv2 så vidt jeg husker.

Grav det frem, isåfall. At en politileder eventuelt uttaler noe slikt, er ekstremt uansvarlig.
Citera
2022-10-12, 13:29
Medlem
Citat:
Viss den nye siktede hadde hatt koblinger til TH ville de selvsagt holdt pressekonferanse med politimesteren og marsipankake til de fremmøtte "journalister", med livesending på nrk, slik de gjorde da TH ble arrestert.

Jammen.

Hvordan i all verden kan politiet ha noen formening om eventuell kontakt eller koblinger mellom TH og PSS, så lenge de ikke engang har fått avhørt PSS ??

Ja, de har hatt gående en hemmelig etterforskning av PSS i drapssaken. Undersøkt digitale og elektroniske spor. Osv. Noe må de ha funnet. Men så det har liksom stoppet opp da.
Citera
2022-10-12, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amado88
Det er noe med formuleringen "vi mener det er sannsynlig" som lukter fisketur fra politiet lang vei. De er med andre ord ikke (veldig) sikre på at han har hatt en rolle.

Siden det snakkes om forberedelseshandlingene spesifikt virker det også som om rollen umulig kan ha vært særlig sentral. Han har opprettet en wallet med login og passord på en kryptobørs og solgt det videre til andre? Blir spennende å se om det kun er en teori fra politiet, eller om de har håndfaste bevis.

Fordi om han selv kansje ikke har hatt noen rolle, verken i krypto eller voldshandlingen, så virker det som politiet mener han sitter med opplysninger om hvem som har hatt det.

Men jeg tor nok ikke samarbeidsviljen er på topp Spørs om polisen kan lokke han med noe for å få han til å snakke.

Viser det seg at politi også kan bevise at han har vært i besittelse av mobilnummeret, da sliter han.

Politiet sier det er sansynlig har han har hatt med forberedelsene til kryptorigget å gjøre, det sier seg selv at politiet vet mer en de sier. De har funnet mere en en passkopi.
Senast redigerad av Ronsangel 2022-10-12 kl. 13:43.
Citera
2022-10-12, 13:54
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronsangel
Viser det seg at politi også kan bevise at han har vært i besittelse av mobilnummeret, da sliter han.

Politiet sier det er sansynlig har han har hatt med forberedelsene til kryptorigget å gjøre, det sier seg selv at politiet vet mer en de sier. De har funnet mere en en passkopi.

Vel, setter man opp en loddrett linje på et ark, med punkter som rangerer fra "umulig" til "helt sikkert", så vil vel "sannsynlig" ligge over 50%-merket.

Så er jo spørsmålet, hvis politiet mener han kun har hatt en deloppgave i disse forberedelsene, hvem
og eventuelt hvor mange flere personer som har hatt en rolle her.

Har kanskje nissen en hel stab av hjelpere? Jo flere involverte, dess høyere risiko for å bli knepet.

Så spørs det også hva slags strafferamme denne eventuelle involveringen har.
Det er vel ikke sikkert de kan tilby så veldig mye rabatt, hvis strafferammen er liten.
Citera
2022-10-12, 14:04
Medlem
Citat:
Om de først finner en så sentral aktør så er veien kort til å finne oppdragsgiverne og, via visse metoder det holdes tett om.. Men de har kanskje ikke fått lov av politiledelsen til å arrestere bakmennene? Husk i fjor sa Benedicte Bjørnland at "det var greit for henne om Hagen-saken ble henlagt". Dette var etter at denne fyren kom inn i søkelyset? Som man ser så ligner dette nok en gigantisk politiskandale. Han er ikke engang avhørt om Hagen-saken.
du mener det er en annen oppdragsgiver enn th? Eller i det hele tatt en oppdragsgiver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in