2022-10-12, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Ukraina har valt att inte offentliggöra antalet stupade medan Ryssland ljuger om sina förluster. Ett bra exempel är Moskva (vraket), där ryssarna fortfarande hävdar att bara 1 person dog, och att skeppet sjönk i en storm som inte fanns.

Varför är det ukrainska elnätet skadat? Kan det ha att göra med barnamördare v.puttins terrorbombningar av civila? Vad gäller ukrainska offensiver så får vi vänta och se.

Ja, både Ukraina och Ryssland har valt att inte offentliggöra egna förluster eller motgångar. He he... du har alltså undgått att se likheten i beteende men du har väl bara ett öga (och det är väl brunt? :-) )

Om tillräckligt många mellanstationer bombas sönder i elnätet upphör det att kunna fungera stabilt och måste kopplas ned till mindre enheter. Det här drabbar hela ukrainska civilsamhället både produktion och människor men det drabbar även försörjningen till fronten. Det här kriget förs nu även miot det ukrainska civilsamhället liksom när man från ukrainsk sida skjutit sönder broar som är nödvändiga för civilsamhället. Eftersom det kostar färre raketer eller bomber att förstöra elnätet än broar så verkar ryssland valt att göra det förstnämnda.

Att inte ukrainarna fortsatt sin offensiv väster om Charkov har inneburit att bryssarna haft tid att bygga upp nya försvarsställningar och sända in förstärkningar. Jo du tror de kommer fortsätta som inget hänt och vi får se om de kan det.

Om vi får se utebliven/misslyckad offensiv där väster om Charkov och ett uppgivande av Bachmut vilket ju faktiskt verkar vara på väg så kanske det ukrainska stidshumöret får sig en rejäl törn. Flashback kommer översvämmas av rysstroll som vill ha fred. :-)
Citera
2022-10-12, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag har skänkt pengar till Ukrainas Armé och kommer att fortsätta med det så ja, jag stödjer ett fortsatt krig mot ryssen, frågor på det? Jag ska utöka mitt stöd tills ryssen är krossad, frågor på det?

Hur mkt har du skänkt? Du kan ju även åka ner och kriga med och göra större skillnad.
Citera
2022-10-12, 11:30
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=1u519OI7pPM

Om nya läget från alla nyttiga idioters favorit.
Citera
2022-10-12, 11:30
Medlem
Delphinuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Hur mkt har du skänkt? Du kan ju även åka ner och kriga med och göra större skillnad.

Varför ska han det? Ukraina är mer än nog soldater. De har massa reserver som väntar på träning.
Citera
2022-10-12, 11:31
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schipperke77
Nja, Obama tolererade ju Krim och drog en röd linje i sanden i Syrien som inte var särskilt röd eller linje ändå. Möjligt att han svalt en kupp-invasion och följande lydregering i Kyiv, skulle inte utesluta det. Man kan ju utesluta att han hade ingripit militärt i alla fall.

Nej Obama var mer hök än Biden. Han gick till val på amerikansk exceptionalism.
Citera
2022-10-12, 11:32
Medlem
Citat:

Det är inte säkert att han/hon kan.
Man måste ha militär erfarenhet/utbildning, vara i rätt ålder annars tar de inte emot dig.
Det går inte att bara åka dit och kriga för att man vill.
Citera
2022-10-12, 11:34
Medlem
Reimers avatar
Kenneth Greggs morgonuppdatering, stämmer det Gregg skriver så börjar ryssarna få problem även vid Bakhmut, staden där de satsat mycket stora resurser och tagit enorma förluster.

Citat:
Morgonuppdateringen 12.10.2022 och glädjande nyheter från Donbass fronten. Våra styrkor har börjat mota bort ryzzarna öster och söder om Bakhmut. Österom lite men ända märkbart medan söderom, vid Kurdiumvika dessto mera synbart. Detta var faktiskt väntat eftersom ryzzaernas breda attack iförrgår och igår måste börja ta på deras krafter. Låt oss hoppas att vi kan driva dom ännumera tillbaka under dagen.
Det kan synas idiotiskt, och militärt är det det också, att attackera så brett samt att offra 82 missiler på civila mål runt om i ukraina istället för att missila ut våra styrkor vid östfronten, men Putin har ett klart mål med denna taktik. Målet är att klamra sig fast vid makten. Som alla diktatorer genom världshistorien behöver en diktator INTE ha medhåll av en majoritet av landets befolkning, det räcker att han har det inom en liten och betydelsefull grupp. I Moskvakjeisarens fall är det ultranationalisterna. Ifall han mistar förtroendet där är han illa ute. Tänk på Saddam Hussein, han kom från en minoritets grupp av muslimer men så länge han hade stöd av dem var han stark. Putins drag med bred attackfront och terrormissiler över mitt nuvarande hemland var att tillgodose denna grupps krav på åtgärder efter Krimbron, säkert till hans generalers förskräckelse.
Vi skall heller inte tro att Mr P är irrationell, han är bara skrupelös och egocentrisk. Hans enda felberäkning var hur Ukraina skulle reagera på hans invasion. Han hade förberett allt, bla med att spräcka enheten i EU genom finansering av Brexit och missnöjespartierna AfD, Len Pen, Sannfinländarna, SD osv. Låt oss vara ärliga ni anhängare av dessa partier, SÅ var det fast ingen har blivit tagen med rykande pistol i handen. Herr P räknade med att dessa partier då skulle komma till hans försvar i att motarbeta sanktioner och vapenhjälp till Ukraina. Under de tre första veckorna av kriget såg det ut att lyckas men sedan började dessa partier att ta ställning för Ukraina. Så är politiken och nu skriker alla partier att de är den största pro-ukrainska organisationen ever. Detta är en sjukdom som Mr P lyckades sprida inom EU och västvärlden.
Det om detta men min tjänsteresa har börjat och vid vissa delar av denna resa har jag svenska journalister med mig så ni kommer nog att få bättre uppdatering av dem än av mig nu de 5 kommande dagarna. Håll korpgluggarna öppna så ser ni nog från vilken tidning de är.
SLAVA UKRAINI

https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440
Citera
2022-10-12, 11:34
Medlem
schipperke77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej Obama var mer hök än Biden. Han gick till val på amerikansk exceptionalism.

Ja och Trump gick till val på att göra Amerika bättre igen medan de blågula partierna gick till val på snabb regeringsbildning. Hur har det gått tycker du?
Citera
2022-10-12, 11:35
Medlem
revodnebs avatar
Citat:

Några tusen, ska skänka mer när pengarna rullar in. Jag är för gammal för att kriga.
Citera
2022-10-12, 11:35
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schipperke77
Ja och Trump gick till val på att göra Amerika bättre igen medan de blågula partierna gick till val på snabb regeringsbildning. Hur har det gått tycker du?

Men Obama följde sin valplattform på de flesta punkter förrutom att skydda visselblåsare.
Citera
2022-10-12, 11:49
Medlem
HejaFinlands avatar
Kriget är inte mot nazistjudar längre utan mot bögsatanister! https://twitter.com/bayraktar_1love/status/1580125305200840704
Citera
2022-10-12, 12:04
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Kenneth Greggs morgonuppdatering, stämmer det Gregg skriver så börjar ryssarna få problem även vid Bakhmut, staden där de satsat mycket stora resurser och tagit enorma förluster.

https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440
Föga trovärdig källa som är 100% partisk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in