2022-10-12, 00:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Läckta dokument och korrespondens bevisar nu att det var brittisk säkerhetstjänst som planerade attentatet mot Krimbron:

https://thegrayzone.com/2022/10/10/ukrainian-kerch-bridge/

Boris Johnsons torpederande av fredsavtalet från Istanbul, Butja, och nu detta - Londonborna bör nog köpa jodtabletter och öva duck and cover inom kort...

Fan....dom är HÄRLIGA Britterna!

Lyckas nästla sig in överallt där det är lite spännande saker på gång. Och visar total överlägsenhet när det gäller 007-insatser.

Well done!
Citera
2022-10-12, 00:51
Medlem
walklikeacats avatar
Brännande het fosfor regnade ner över Nikopol för några timmar sedan. Ett djävulskt vapen som jag betraktar som kemiskt när det används mot människor, i detta fall civilbefolkningen I Nikopol.

https://mobile.twitter.com/mhmck/status/1579951367812415488
Citera
2022-10-12, 00:52
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Läckta dokument och korrespondens bevisar nu att det var brittisk säkerhetstjänst som planerade attentatet mot Krimbron:
Så ryssland hämnades på Ukraina trots att de var helt oskyldiga.. Not good.
Ukraina har därmed ett friskott eller 80 på valfri rysk stad nu då..
Citat:
Ursprungligen postat av Invektiv72
Men hur fan kommer ryss-äcklen att märka att deras kärnvapen inte fungerar?
Via en svampmolnsinfektion i avfyrningssilon förhoppningsvis.
Citera
Medlem
schipperke77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Rysslands militärteknik är från Sovjettiden. Nya modeller skiljer sig lite och det gäller nog kärnvapen också. Men de är ju bra nog; det många börjar undra över är hur de har skötts, förvarat och underhållits. Vad har sålts på svarta marknaden? Vad har man betalt för men inte fått levererat? Hur fungerar fordon och robotar som transporterar/skjuter iväg dem? Med tanke på att 1,5 miljoner vinteruniformer saknas så kan man ju börja undra hur det står till med kärnvapnen. Rysslands enda kvarvarande hangarfartyg måste ju bogseras, deras nyaste stridsvagn gick t.o.m. sönder när den visades på parad. Deras medeldistansrobotar landar lite här och där.

Ja, mina egna tankar har ju gått till att det mycket väl kan ha förekommit svinn på tritiumfronten eftersom USA verkar ha lite brist där och kan betala för sig.

Men förutsätter man att ryssarna har förskingrat precis all tritium så tycker jag man börjar önsketänka på rysstrollska nivåer. Jag utgår från att de kan bränna iväg några i alla fall som kommer explodera, men som jag skrev i ett tidigare inlägg finns det inga skäl till större oro eftersom vi i väst kommer vinna detta ändå, något ryssarna är medvetna om.

Jag tror kort sagt att Ryssland fortfarande har kärnvapenkapacitet men att det likväl mest är skrämselpropaganda.
Citera
Bannlyst
Citat:
Intervjua random bilmekaniker som får in en SAAB 2005 eller en Chevrolet 2008 som inte startar, där instrumentpanelen har slocknat, där felkoderna lyser som en överförfriskad julgran eller där Lambdasond och bromsbeläggsinidkatorn lyser illrött.

Och då är det ändå hyggligt nya komponenter av hyggligt bra kvalitet.

Kondingar, motstånd, transistorer, lödningar.....precis ALLT kan ge upp. Och gör det också.

I en bil märks det direkt.

Citat:
Ursprungligen postat av schipperke77
Nordkorea gör ju regelbundet missiltest, hur ser det ut för ryssarna? Man hör ju inte om några men fram tills den 24 februari i år ansågs det kanske inte lika nyhetsvärt eftersom Ryssland fram till dess ansågs vara ett någorlunda normalt land.

Men det är väl på NYA grejer?

Piss-ryzzarna har ju bara 70-tals grejer att leka med.

Vem f-n har testat dom?

Inte fan skulle väl du ta fram en schackdator från 70-talet och vara så där riktigt jävla övertygad om att den kommer att fungera? Eller ens en VIC20, en ABC80/800 eller en IBM-XT?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Du har helt rätt att mycket av deras BNP går till just vapen och militär. Och förre utrikesministern Kozyrev bara hånskrattar åt detta. Systemet är så genomkorrupt att vapnen inte finns där och allt istället investerats i fastigheter i NATO-länder.

Mycket träffsäkert. Tack.
Citera
2022-10-12, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Leverans av tyskt luftvärn är nu på G!

https://www.spiegel.de/wissenschaft/technik/flugabwehrwaffe-iris-t-wie-der-westen-die-luftverteidigung-unterstuetzen-kann-a-66eaca94-88a3-46fe-9 f7c-4bfda7c8bdfa

Det var väl det första de annonserade efter terrordådet mot dem själv och terrordådet mot ukraina bra så. Gott.
Citera
2022-10-12, 00:55
Bannlyst
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet

Via en svampmolnsinfektion i avfyrningssilon förhoppningsvis.

Ahah. Finns det kärnvapen-Pevaryl? Eller "Pevaryl för piss-ryzzka avfyrningssilos"?
Citera
2022-10-12, 00:58
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ja, mina egna tankar har ju gått till att det mycket väl kan ha förekommit svinn på tritiumfronten eftersom USA verkar ha lite brist där och kan betala för sig.

Men förutsätter man att ryssarna har förskingrat precis all tritium så tycker jag man börjar önsketänka på rysstrollska nivåer. Jag utgår från att de kan bränna iväg några i alla fall som kommer explodera, men som jag skrev i ett tidigare inlägg finns det inga skäl till större oro eftersom vi i väst kommer vinna detta ändå, något ryssarna är medvetna om.

Jag tror kort sagt att Ryssland fortfarande har kärnvapenkapacitet men att det likväl mest är skrämselpropaganda.

Kärnvapnen fungerar ju bara att skrämmas med. Om Ryssland använder dem så kommer ett svar från USA och NATO utan att Ryssland vinner kriget i Ukraina. Plus att de då inte har något mer att skrämmas med.
Citera
2022-10-12, 00:59
Medlem
Jirens avatar
HAHA! Så oerhört pinsamt för ryska folket att deras store erövrare numera simpar helt öppet för Pyongyang.

"Hyllar Nordkorea i besked till väst: Enade vid fronten"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8JQngA/ryska-beskedet-okar-samarbetet-med-nordkorea

Rysslands sista polare. Wow! Applåder.
Citera
2022-10-12, 01:01
Medlem
schipperke77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Kärnvapnen fungerar ju bara att skrämmas med. Om Ryssland använder dem så kommer ett svar från USA och NATO utan att Ryssland vinner kriget i Ukraina. Plus att de då inte har något mer att skrämmas med.

Ja jag gick in på det ganska grundligt i ett tidigare inlägg. Väst vinner samtliga eskaleringar inklusive fullskaligt globalt kärnvapenkrig. Putin är schack-matt och hans enda hopp är fegisar och pacifister.

Citat:
Skälet till att Putin inte kommer eskalera till kärnvapen är att han, och de runt omkring honom, vet att väst är så överlägsna att de kan besegra Ryssland vid varje eskalering samtidigt som de utövar återhållsamhet, det vill säga utan att trigga nästa nivå av eskalering.

Den första eskaleringen har vi redan sett: Ryssland invaderar Ukraina. Här har väst visat att man kan besegra Ryssland utan att direkt ingripa i kriget och därmed riskera nästa eskaleringsnivå. Man kan alltså vinna bara genom att utrusta och utbilda ukrainarna. Detta bör och ska inte trigga nästa eskalering eftersom Ryssland och dess föregångare Sovjetunionen vid många många tillfällen utrustat och utbildat västs fiender.

Nästa eskalering är taktiska kärnvapen eller smärre massförstörelsevapen typ giftgas, biologiska stridsmedel, smutsiga bomber som används i Ukraina vid eller i direkt anslutning till fronten mot rent militära mål. Här har väst signalerat att man kommer svara med att angripa den ryska armén och flottan i Ukraina, inklusive Krim antar jag, med konventionella vapen som är mer effektiva än Rysslands taktiska kärnvapenattack. Det skulle man av allt att döma göra med stor framgång, förmodligen slå ut Rysslands armé i Ukraina som en effektiv stridsstyrka och låta Ukraina sopa upp resterna. Återhållsamt svar på eskalering som man vinner.

Eskalering efter det är strategiska kärnvapen, alltså attacker mot politisk ledning, t.ex Kyiv. Vi kan ju räkna in enstaka kärnvapenattack/er mot Natobaser i Polen, Baltikum och närområdet här. Här har väst möjlighet att svara genom att slå ut militära mål och mål kopplade till regimen i själva Ryssland, återigen med konventionella vapen. Allt utom kärnvapenanläggningarna skulle jag gissa eftersom det skulle kunna trigga MAD. Det är absolut inte otänkbart att USA/Nato kan slå ut stora delar av den ryska militären och säkerhetstjänsten utan att använda kärnvapen, vilket skulle öka sannolikheten för att regimen störtas och/eller att federationen faller samman något enormt. Återhållsamt svar på eskalering som man vinner.

Då återstår den sista eskaleringen, fullskaligt globalt kärnvapenkrig. Man brukar ju säga att ingen vinner ett fullskaligt kärnvapenkrig och det stämmer förstås på sätt och vis. Men även här skulle väst förlora minst. Ryssland har en fördel i fler kärnvapen, men även om vi säger att de lyckas nå sina mål i väldigt hög grad - vilket jag betvivlar - och utplåna flera hundra miljoner människor i väst medan väst "bara" utplånar kanske 130 miljoner ryssar så förlorar Ryssland ändå eftersom man enbart har en befolkning på 144 miljoner människor. Worst case scenario skulle väst alltså uppleva något som liknade digerdöden på 1300-talet befolkningsmässigt sett. Men de europeiska rikena överlevde digerdöden och skulle i någon form överleva även ett kärnvapenkrig med Ryssland och behålla någon slags kontinuitet medan Ryssland skulle utplånas närmast fullständigt: med 15 miljoner överlevande ryssar i ett postapokayptisk landskap skulle det bli rena Mad Max-nivån i området tidigare känt som Ryssland, en nukleär vildmark där det som återstår skulle tappa alla betydelsefulla band med det som en gång var Ryssland. Inte ett särskilt lockande scenario för en Putin som vill skriva in sig i historien och ännu mindre så för de människor omkring honom som han är beroende av för att starta ett totalt kärnvapenkrig.

Det är kort sagt ingen större fara om man inte antar att inte antar att inte bara Putin utan alla runt omkring honom ingår i en vansinnig självmordssekt vilket är osannolikt. Allt snack om kärnvapenförintelse är därmed bara rysk skrämselpropaganda.
Citera
2022-10-12, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
HAHA! Så oerhört pinsamt för ryska folket att deras store erövrare numera simpar helt öppet för Pyongyang.

"Hyllar Nordkorea i besked till väst: Enade vid fronten"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8JQngA/ryska-beskedet-okar-samarbetet-med-nordkorea

Rysslands sista polare. Wow! Applåder.

De har bl.a även Iran, Kina, Syrien och Vitryssland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in