2022-10-12, 00:39
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schipperke77
Jag vet inte mycket men har i dagarna intervjuat en professor i tillämpad kärnfysik om detta. Enligt honom är för det första kärnvapen stabila vapen, uranium-235 har en halveringstid på 700 miljoner år och plutonium-239 på 24 000 år.
Vad har delarna som håller ihop härligheten för "halveringstid" då? Raketmotorer, bränslen, styrelektronik etc ..
Citera
2022-10-12, 00:39
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Ja visst, stoppa all möjlighet till dialog...

Du menar dialog på ryssens premisser? Nej tack! Tror även Sverige tackar nej till det.
Citera
2022-10-12, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Leverans av tyskt luftvärn är nu på G!

https://www.spiegel.de/wissenschaft/technik/flugabwehrwaffe-iris-t-wie-der-westen-die-luftverteidigung-unterstuetzen-kann-a-66eaca94-88a3-46fe-9 f7c-4bfda7c8bdfa

Inte en dag för tidigt nu gäller det ju att säkra gränsen mot norr så inte terroristerna kan
slinka in igen.
Citera
2022-10-12, 00:42
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrollswindel
Inte en dag för tidigt nu gäller det ju att säkra gränsen mot norr så inte terroristerna kan
slinka in igen.

Rättelse: IRIS-T kom på plats redan igår tisdag 11 oktober.

Som sagt, inte en dag för tidigt!
Citera
2022-10-12, 00:43
Bannlyst
Citat:
Jag vet inte mycket men har i dagarna intervjuat en professor i tillämpad kärnfysik om detta. Enligt honom är för det första kärnvapen stabila vapen, uranium-235 har en halveringstid på 700 miljoner år och plutonium-239 på 24 000 år. Så idén att ryska kärnvapen generellt förfallit på samma sätt som den konventionella armén är jag rädd att vi nog får släppa. Vanlig TNT kräver i princip mer underhåll än kärnvapen om vi bara pratar om att de ska explodera.

Problemet är tritium med en halveringstid på tolv år men allt tyder på att ryssarna har gott om tritum faktiskt (som man ständigt måste fylla på). Det är snarare USA som har problem här. Tritium kan nämligen produceras av vanliga civila kärnkraftverk och i Ryssland har man inte problemet med separation av civilt och militärt. Jag har inte researchat in mig på resten ännu men googlade mig fram till att Ryssland dessutom verkar ha särskilda reaktorer som enbart framställer tritium medan USA hade en i Savannah som man lade ned 1988. Det är ett skäl till att USA inte har något emot nedrustning från 80-talets "förstöra hela världen flera gånger om"-nivåer, att man kan använda tritium från nedrustade kärnvapen till att fylla på de som fortfarande är aktiva.

När det gäller den senaste tidens utveckling på kärnvapenfronten med mindre taktiska kärnvapen istället för stora strategiska som satsar på massiva dödstal så lärde han mig att behovet av kärnvapentester försvann på 1990-talet när datorer blev tillräckligt kraftiga för att kunna simulera dem. Anledningen till att Frankrike genomförde de där omdebatterade testen i slutet av 90-talet som fick alla att bojkotta franska viner några månader var att de inte kalibrerat sina program tillräckligt för att kunna simulera kärnvapentester. Man behövde göra några till och dessa gjorde man alldeles oavsett om DN-läsarna bojkottade franska viner ett tag.

Vad har detta med Ryssland att göra? Jo, Ryssland hade inga som helst problem med att införa det totalstopp för kärnvapenprover som infördes vid den här tiden på USA:s initiativ (eftersom USA inte behövde testa längre). Det bör rimligtvis betyda att Ryssland har samma förmåga som USA att simulera kärnvapentest. Man kan vidare anta att Ryssland lyckats följa USA i utvecklingen av taktiska kärnvapen utifrån detta.

Det är möjligt att jag har missförstått detaljer här, och om någon mera kunnig finns i tråden så får denne gärna rätta, det är ju det vi är här för.

Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Vad har delarna som håller ihop härligheten för "halveringstid" då? Raketmotorer, bränslen, styrelektronik etc ..

Intervjua random bilmekaniker som får in en SAAB 2005 eller en Chevrolet 2008 som inte startar, där instrumentpanelen har slocknat, där felkoderna lyser som en överförfriskad julgran eller där Lambdasond och bromsbeläggsinidkatorn lyser illrött.

Och då är det ändå hyggligt nya komponenter av hyggligt bra kvalitet.

Kondingar, motstånd, transistorer, lödningar.....precis ALLT kan ge upp. Och gör det också.

I en bil märks det direkt.

Men hur fan kommer ryss-äcklen att märka att deras kärnvapen inte fungerar?
Citera
2022-10-12, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Du menar dialog på ryssens premisser? Nej tack! Tror även Sverige tackar nej till det.

Personer som dig är orsaken till att kriget hållit på så länge. Tacka nej till dialog och du tackar ja till fortsatt krig.
Citera
2022-10-12, 00:45
Medlem
schipperke77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet

Ja precis, det har vi ju sett exempel på. Dock behöver kärnvapen inte samma precision som konventionella vapen och jag tvivlar på att ryssen använder raketer som är tänkta att leverera kärnvapen till att med konventionellt sprängmedel slå ut en lekpark.
Citera
2022-10-12, 00:45
Medlem
StigaSols avatar
Orkar inte med mer fars.

Nordkorea har skjutit upp sju robotar när man övat attacker med taktiska kärnvapen.

Nu vill Putin utöka samarbetet med Kim Jong-Un.

– Våra länder står enade vid frontlinjen, säger toppdiplomaten Georgy Zinoviev.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8JQngA/ryska-beskedet-okar-samarbetet-med-nordkorea
Citera
2022-10-12, 00:46
Bannlyst
Citat:
Personer som dig är orsaken till att kriget hållit på så länge. Tacka nej till dialog och du tackar ja till fortsatt krig.

Nej, det är fårskallar som dig som gör att den här åsikten ventileras minst en gång i veckan i forumet.

Att bajs-putin skulle kunna vara något att förhandla med, "lita på", "stå vid sitt ord" osv.

Dumfitta.

Så fort bläcket torkar på ett avtal så är bajsputin på väg att skramla ihop nya styrkor som ska våldta, lemlästa och mörda ukrainare.

Ditt förbannade skithål.
Citera
2022-10-12, 00:46
Medlem
revodnebs avatar
Citat:

Jag har skänkt pengar till Ukrainas Armé och kommer att fortsätta med det så ja, jag stödjer ett fortsatt krig mot ryssen, frågor på det? Jag ska utöka mitt stöd tills ryssen är krossad, frågor på det?
Citera
2022-10-12, 00:47
Medlem
schipperke77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Invektiv72
Intervjua random bilmekaniker som får in en SAAB 2005 eller en Chevrolet 2008 som inte startar, där instrumentpanelen har slocknat, där felkoderna lyser som en överförfriskad julgran eller där Lambdasond och bromsbeläggsinidkatorn lyser illrött.

Och då är det ändå hyggligt nya komponenter av hyggligt bra kvalitet.

Kondingar, motstånd, transistorer, lödningar.....precis ALLT kan ge upp. Och gör det också.

I en bil märks det direkt.

Men hur fan kommer ryss-äcklen att märka att deras kärnvapen inte fungerar?

Nordkorea gör ju regelbundet missiltest, hur ser det ut för ryssarna? Man hör ju inte om några men fram tills den 24 februari i år ansågs det kanske inte lika nyhetsvärt eftersom Ryssland fram till dess ansågs vara ett någorlunda normalt land.
Citera
2022-10-12, 00:47
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Jag vet inte mycket men har i dagarna intervjuat en professor i tillämpad kärnfysik om detta. Enligt honom är för det första kärnvapen stabila vapen, uranium-235 har en halveringstid på 700 miljoner år och plutonium-239 på 24 000 år. Så idén att ryska kärnvapen generellt förfallit på samma sätt som den konventionella armén är jag rädd att vi nog får släppa. Vanlig TNT kräver i princip mer underhåll än kärnvapen om vi bara pratar om att de ska explodera.

Problemet är tritium med en halveringstid på tolv år men allt tyder på att ryssarna har gott om tritum faktiskt (som man ständigt måste fylla på). Det är snarare USA som har problem här. Tritium kan nämligen produceras av vanliga civila kärnkraftverk och i Ryssland har man inte problemet med separation av civilt och militärt. Jag har inte researchat in mig på resten ännu men googlade mig fram till att Ryssland dessutom verkar ha särskilda reaktorer som enbart framställer tritium medan USA hade en i Savannah som man lade ned 1988. Det är ett skäl till att USA inte har något emot nedrustning från 80-talets "förstöra hela världen flera gånger om"-nivåer, att man kan använda tritium från nedrustade kärnvapen till att fylla på de som fortfarande är aktiva.

När det gäller den senaste tidens utveckling på kärnvapenfronten med mindre taktiska kärnvapen istället för stora strategiska som satsar på massiva dödstal så lärde han mig att behovet av kärnvapentester försvann på 1990-talet när datorer blev tillräckligt kraftiga för att kunna simulera dem. Anledningen till att Frankrike genomförde de där omdebatterade testen i slutet av 90-talet som fick alla att bojkotta franska viner några månader var att de inte kalibrerat sina program tillräckligt för att kunna simulera kärnvapentester. Man behövde göra några till och dessa gjorde man alldeles oavsett om DN-läsarna bojkottade franska viner ett tag.

Vad har detta med Ryssland att göra? Jo, Ryssland hade inga som helst problem med att införa det totalstopp för kärnvapenprover som infördes vid den här tiden på USA:s initiativ (eftersom USA inte behövde testa längre). Det bör rimligtvis betyda att Ryssland har samma förmåga som USA att simulera kärnvapentest. Man kan vidare anta att Ryssland lyckats följa USA i utvecklingen av taktiska kärnvapen utifrån detta.

Det är möjligt att jag har missförstått detaljer här, och om någon mera kunnig finns i tråden så får denne gärna rätta, det är ju det vi är här för.

Rysslands militärteknik är från Sovjettiden. Nya modeller skiljer sig lite och det gäller nog kärnvapen också. Men de är ju bra nog; det många börjar undra över är hur de har skötts, förvarat och underhållits. Vad har sålts på svarta marknaden? Vad har man betalt för men inte fått levererat? Hur fungerar fordon och robotar som transporterar/skjuter iväg dem? Med tanke på att 1,5 miljoner vinteruniformer saknas så kan man ju börja undra hur det står till med kärnvapnen. Rysslands enda kvarvarande hangarfartyg måste ju bogseras, deras nyaste stridsvagn gick t.o.m. sönder när den visades på parad. Deras medeldistansrobotar landar lite här och där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in