Citat:
Ursprungligen postat av
Alsson
Det här skulle jag kunna utveckla i oändlighet men vi stoppar där då det är extremt långt från ämnet.
Låt oss istället följa den ryska federationens resa mot kollapsen, det är mer spännande än en omöjlig uppdelning av ickestorheter i hundradelar.
Hur stor chans i procent tror du att det är för att Rysslands tjugotal regioner kommer att bli fria från sin ockupation?
Inom 5 år? Jag tror det är 10-15% sannolikhet.
Statskupp i Kreml 20% utan att Ryssland direkt har förlorat kriget=> regioner bryter sig ut: 5% => 0,05*0.2 = 0.01 = 1% sannolikhet.
Någon form av följdkrig/invasion i centralasien: 5%, risk för rysk "tillfällig" förlust 30% => 0.05*0.3 = 1,5%.
Direkt förlust i Ukraina-kriget utan kärnvapenkrig, vapenvilor eller något som helst. 15% risk. Visar på svaghet och t ex Tjetjenien slår sig fri: 30%. => 5%
Globalt kärnvapenkrig: 5% risk. Rysslands sönderfall efter detta: 100% sannolikhet => 5% risk.
Risk för att Kaliningrad blir taget i någon form av följdkrig? (ej skattat)
Lägger vi ihop dessa: 11% risk. (ex kaliningrad)
Naturligtvis en ren "servettberäkning", talen skulle säkert flytta sig om jag tänkte mer över det. Hur ser det ut för dig om du bygger vidare på samma tänk?
Nu räknar jag inte de nya regionerna som ligger på Ukraina-mark.