2022-10-11, 17:13
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det handlar i grund och botten om ekonomi, som alla krig. Man vill ha det någon annan har, och ser då till att starta ett krig. Ryssland är en attraktiv marknad och man har stora naturtillgångar. Putin är lite väl protektionistisk för marknadens smak, och vill att Ryssland och ryska folket ska få behålla rikedomarna.
Din obildning sträcker sig tydligen bortom historia och WWI, och är på en sådan nivå att du inte ens kan författa meningsfull rysk propaganda.

Protektionism? Rysslands import från EU uppgick till ca 100 G$, motsvarande 7-8% av BNP (vad trodde du att olje- och gas-miljarderna byttes mot?). Det finns ingen i väst som är ute efter ”ryska rikedomar”, det sköter Putins kompisar så bra själva.

—————
cf. 3. Lacks commitment to objective reality
https://www.rand.org/pubs/perspectives/PE198.html
Citera
2022-10-11, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
En kommande presidentkandidat och mycket intelligent för att inte nämna hennes skönhet. Man ser henne ibland på Tucker Carlsons show så hon kommer överens med andra också (naturligtvis lite egenintresse där). Det finns fler med något i huvudet som tröttnat på vansinnet och utan majoritet för köpta demokrater går inga fler hjälppaket med vapen till Ukraina igenom, snart november.

Det blir stora förändringar i november.
Ett gott tecken är att Trump nu kräver att kriget i Ukraina ska avslutas.
Citera
2022-10-11, 17:14
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Ge då en förklaring till varför man beskjuter Kyiv en måndagsmorgon kl 8.30 när morgontrafiken är som värst. Med vapen där precisionen är direkt usel.

Varför kan de inte beskjuta på natten? Jag har för mig att de gjorde det under den första veckan i kriget.

Någon har ju gjort ett aktivt val att attacken skall ske på morgonen. Varför gör man det tror du?
Svårt att veta. Ryssarna har underrättelser som de inte går ut med offentligt. Ukrainska truppförflyttningar kanske? En rysk drönare som har upptäckt ett intressant mål?
Citera
2022-10-11, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Hur vet du att Ryssland trodde att Ukraina skulle falla på några dagar?
Jag tror det är västpropaganda som har blivit en sanning.
Om man upprepar något tillräckligt många gånger…

Tro gör man i kyrkan , mosken.
Det är ju precis vad rysstrollen gör. Försöker upprepa massa lögner dag in o dag ut
Citera
2022-10-11, 17:16
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Det är inte mycket som kan gå fel annat än att väst genom ett kärnvapenkrig tar ihjäl oss alla. Vi kan alla ha fel men min analys är baserad på verkligheten medans ditt läger gör analyser på önsketänkande. Ryssland ekonomi är stabil och dom har en egen mycket stor vapenproduktion samt många reservister, jämför nu med Ukraina, USA och Europa. Vad som mer kan gå fel i Putins planer är att han godtar en förhandlingslösning som inte uppskattas i Ryssland, då rycker han. Ryssarna är arga på väst och all falskhet.

Men det skulle ju i så fall vara att Ryssland genom ett kärnvapenkrig tar ihjäl oss alla. Det är ju ändå Ryssland som startat detta, eskalerat det och hotar med kärnvapen. Kommer de användas så kommer det var Ryssland som gör det först.
Citera
2022-10-11, 17:17
Medlem
TinFoilHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Varje angrepp som sker på ryskt territorium kommer mötas med ett tydligt ryskt svar.
Både igår och idag har ryska raketer framgångsrikt bombat ett flertal städer i Ukraina, bla Kiev och Lviv.

Men detta är bara början, ni ska få se vad som väntar.

För varje ryskt civilt offer på ryskt territorium bör två ukrainska krigsfångar avrättas.
Två för en så att säga..

Alltså, jag förstår inte det här inlägget av 2 anledningar.

1. Hur kan det anses framgångsrikt att bomb städer? Man får väl anse det tämligen lätt även för ryZZar att kunna pricka hela städer eller är det en verkligen en sådan bedrift att man kan nämna det som framgångsrikt?

2. Här hyllas rysk bombning av städer precis som att det är helt OK att urskillningslöst skicka missiler m.m. mot direkta civila mål (nej, militären har inte nästlat in sig i civila byggnader för att använda just civila som sköldar). Men när ett fullt legitimt mål som krimbron attackeras - ja, då är det minsann terrorism?!?

3. Bajs bajs, fläderbacks hackat
Citera
2022-10-11, 17:17
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Svårt att veta. Ryssarna har underrättelser som de inte går ut med offentligt. Ukrainska truppförflyttningar kanske? En rysk drönare som har upptäckt ett intressant mål?
Inne i centrum i Kyiv? På riktigt? Truppförflyttningar?

Tror du att Ryssland har någon som helst drönarspaning på huvudstaden?

Dåliga gissningar. Jag kan hjälpa dig.

Det handlar såklart om Terror. Inte fan beskjuter man en huvudstad under rusningstrafik annars.
Citera
2022-10-11, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Du övertygar bara de som är på din sida redan med sånt trams. Pröva själv:

"Stackars Ryssland blev våldtaget vid Sovjets kollaps av Väst. I många år utnyttjade de oss, uralbergen är vita inte av snö, men av all sperma. Nu sparkar vi äntligen bort våldtäktsmannen från vårt underlivs-Ukraina".

Se, hur övertygad blev du? Inte alls va?

När du säger ”Stackars Ryssland blev våldtaget vid Sovjets kollaps” inkluderar du också de ryssar som stal allt vad dom kunde ifrån det ryska folket, omvandlade det till diktatur, dödade eller fängslade alla som inte tyckte att det var rätt och sedan köpte sig en super-yacht för två miljarder av ryska folkets pengar eller?

Du har helt rätt att din löjliga liknelse föll platt, men det hade ju att göra med att du är en jävla fåntratt som drar lögner som inte ens har med verkligheten att göra.

Resten av tråden skrattar dock åt löjligt tafatta ni Putinrunkare gör Er när ni försöker att alla sätt försvara ryssarna massmord, våldtäkter och terror.
Citera
2022-10-11, 17:18
Medlem
blamages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Inne i centrum i Kyiv? På riktigt? Truppförflyttningar?

Tror du att Ryssland har någon som helst drönarspaning på huvudstaden?

Dåliga gissningar. Jag kan hjälpa dig.

Det handlar såklart om Terror. Inte fan beskjuter man en huvudstad under rusningstrafik annars.
Hur många dödades av beskjutningen?
Citera
2022-10-11, 17:19
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Jag förhåller mig förhållandevis neutral i frågan.

Saken är dock den att specialoperationen hade varit avslutad inom en vecka om inte väst lagt sig i.

Västs inblandning har bidragit till extremt mycket lidande för det ukrainska folket och en kraftig förlängning av den pågående militära operationen.
Denna blodspillan helt i onödan, då Ryssland självklart förr eller senare besegrar Ukraina ändå.

Ukraina kan dock avsluta lidandet redan idag, det är bara att ta tag i pennan och skriva under, så kommer Ryssland avsluta alla bombningar med omedelbar verkan.

Den ukrainska regeringen och övriga högt uppsatta i Ukraina kommer dock inte undan bara för det, de kommer att gripas och ställas inför rätta för sina brott, bla för terrorattentat på Krimbron och för mordet på Daria Dugina.
Är midget fortfarande sur över svartbygget?
Citera
2022-10-11, 17:20
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blamage
Hur många dödades av beskjutningen?
Senaste siffrorna som jag såg var 17 döda och 105 skadade. Detta efter 4 nedslag i centrum i Kyiv. Övriga städer har jag inte koll på.
Citera
2022-10-11, 17:20
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Man använde inte begreppet "målsättning" när man förklarade sig neutrala, hur skulle det ha sett ut? Jag undrar om det ordet ens användes på 1940-talet? Var har du fått det ifrån?

Det stod så i den svenska säkerhetspolitiska doktrinen under hela 1900-talet fram tills 1992. Det är också internationellt vedertaget att alliansfrihet är någonting annat än neutralitet eftersom man kan vara alliansfri och ändå som Sverige gjorde utbilda och utrusta norska partisaner att döda tyskar men man kan inte vara neutral och göra det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in