Citat:
Ursprungligen postat av
EnCarte
Påstår man att verkligheten inte finns, påstår man väl något annat och måste kunna visa det, eller visa att jag har fel.
Ingen påstår det. Däremot kan människor ha olika definitioner.
Det vi gör just nu i denna diskussion är att definiera verkligheten som den
objektiva verkligheten. Den utomsinnliga verkligheten. Så vi utgår ifrån samma definition.
Du försvarar den och jag testar den.
Frågar du vem som helst på gatan så kommer du kanske få höra att verkligheten i stället är det vi upplever när vi är vakna.
Citat:
Finns det något du kan mäta som inte är verkligt?
Enligt vår definition att "verklig" syftar på den
objektiva verkligheten där ute, inte på den subjektiva här inne, så följer att mätandet och det vi mäter, för oss utspelar sig i vårt subjektiva inre.
I konsekvensens namn är det vi mäter således inte verkligt, utan är istället Platons skenbild, om du vill, av verkligheten. Det verkliga ska enligt definitionen finnas bortom skenbilden.
Citat:
Va? Ur mitt perspektiv finns kroppen då den är fysisk och därmed går att mäta.
Ja? Ditt perspektiv är ju subjektivt! "Kropp" och "fysisk" är skenbilder. Du kan inte mäta något utanför din egen varseblivning.
Citat:
Menar man att den fysiska verkligheten inte finns, kan inte kroppen finnas och saknar därmed helt det vi kallar form eller utbredning i rummet. Ja inte ens rummet kan existerar. Inget kan ha volym eller några mätbara fysiska egenskaper. Allt kan bara vara intet.
Om man ska vara konsekvent så bör man skilja på vad som är verkligt och vad som är skenbart här.
"Den fysiska verkligheten", dvs kroppar, färger och former osv hör det
skenbara till, ty det är vår
upplevelse av världen, medan det
verkliga vad det nu må vara, inte kan ha dessa egenskaper inneboende.
Citat:
Även den på obduktionsbordet som du kan se, hålla i och väga? Hur skapas bilden ur intet.
Jag kan se saker när jag drömmer också. Blir det verkligt därmed?
Citat:
Du kan visa att det finns en objektiv verkligheten genom att mäta saker.
Som sagt, det vi mäter är det
skenbara. Det visar bara
vår subjektiva nivå av existensen.
Hur tar vi reda på om det finns en verklighet utanför detta? Hur vaknar vi upp?
Citat:
Finns ingen orsak att påstå att du är verklig, för att du anser att du kan tänka. Det enda du möjligen kan komma fram till är att du existerar men inte i vilken form. En subjektiv åsikt. Men som sagt tidigare. Det betyder inte att du är verklig.
Det är ju en definitionsfråga. Alla håller inte med dig om att jag inte är en verklig person.