2022-10-10, 13:09
Medlem
AfroCondomFactorys avatar
De illusioner som vi upplever som verkliga är VÅR verklighet iallafall. Annars svårt att svara på.
Citera
2022-10-10, 16:09
Medlem
Det vi ser en liten skymt av.
Citera
2022-10-10, 23:27
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Du hamnar förstås i metafysiken. I ditt fall behöver du på något sätt visa att dina sinnen inte är kopplade till någon form av verklighet.
Bevisbördan ligger väl hos den som hävdar ett extra steg? Jag är bara en stackars skeptiker.

Citat:
Det skulle förstås innebära att du är ett utomkroppsligt medvetande. En ande utan fysisk kropp.
Det blir så i vilket fall tycks det som eftersom en kropp inte är verklig ur ditt perspektiv.
Den objektiva verkligheten bör vara helt formlös.

Citat:
Då finns förstås inga neuroner eller ens en hjärna.
Precis. Hjärnan är inte verklig. Det är bara en bild.

Citat:
Hur ska du ens kunna visa att du kan uppleva saker.

Det kan jag inte.

Citat:
Att bara påstå det duger då inte.

Jag är bara skeptisk som sagt, och nyfiken på hur man kan komma fram till en objektiv verklighet.
Jag tror själv att det finns en objektiv verklighet där ute, men ska jag lita på det?

Citat:
Då faller förstås hela idén om en inre verklighet. För då kan du inte säga något alls.
Cogito, ergo sum.

Citat:
Du kan inte visa att någonting du påstår stämmer. Inte ens din egen existens. För att kunna göra det behövs fysiken.
Jag påstår att jag förnimmer. Men jag kan inte visa det. Jag kan heller inte visa att det finns en objektiv verklighet. Inte ens för mig själv. Så frågan är om jag blivit lurad.
Citera
2022-10-11, 00:12
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte

Allt det här skulle Mario och Luigi hålla med dig om. Dom vill inte springa in i den där gomban för då krymper dom och måste käka svamp igen för att växa. Dom har fantastiskt mycket evidens och mätningar som stödjer dessa slutsatser och dom kan ge sig fan på att om dom försöker krama gomban istället för att hoppa på fanskapet så händer precis det dom vet kommer hända. Så varför skulle dom säga nåt annat än att deras värld är mätbar och verklig och fysisk?

Vi håller inte med om att deras värld är verklig, men vi använder exakt samma metoder som dom för att säga att den här världen består av fysiska objekt som är mätbara. Om jag sparkar i stenjäveln så får jag ont i foten så den måste vara fysisk och verklig och mätbar och så vidare. Varför funkar metoden för oss men inte för dom?

Mmm det är väl enklast att dra den slutsatsen eller börja prata om mig istället.

Citat:
Ja ja, allt det där flummande om att jorden skulle vara rund. Hur kan man vara så bestämd om det. Så var vi där.

Men vad är svaret på frågan om analogin mellan tv-spels-fysiken och vår fysik?
Varför skulle "mätbar" vara ett bevis för en objektiv verklighet?
Eller är det så att Marios och Luigis värld faktiskt har en motsvarande objektiv verklighet, nämligen spelkonsolen? Ty utan den hade de inte kunnat mäta.

Om det finns en objektiv verklighet, en mönstergenerator där ute, vars mönster vi tolkar till meningsfulla intryck, då betyder det att vi själva är mönster som tolkar mönster.
I det läget blir det svårt för mig att avgöra skillnaden mellan "bara medvetande" och "bara mönster".
Är det ens någon skillnad på en så fundamental nivå av existensen?
Citera
2022-10-11, 00:36
Medlem
Vet vi vad verkligheten är nu?
Citera
2022-10-11, 01:01
Medlem
Psykonaut-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Det skulle kunna användas som motargument mot en objektiv verklighet.
Vi testar Platonism.
Ett centralt inslag i Platons filosofi går under det något missvisande namnet idéläran. Enligt idé-, eller bättre formläran, är det som vi med våra sinnen kan uppfatta som verkligheten inte den äkta verkligheten utan endast en skenbild, spegelbild eller skuggbild av denna; detta på grund av att vår själ är fastlåst under vår levnad i en kropp med de ofullkomliga kunskapsorgan som sinnena är. Tillvaron, eller den äkta verkligheten, är oföränderlig och sann, och kallas av Platon för idévärlden. Det är en värld som icke existerar i tid och rum (ty då skulle den vara föränderlig). När vi således ser till exempel en häst får de sinnliga intrycken oss att erinra oss om den ursprungliga kunskapen – hästens idé. I ett slutgiltigt led menade Platon därtill att alla idéer leder tillbaka till en samlad uridé;(det godas idé) som rymmer alla andra idéer och därmed ses som allra godast och allra mest sann. Den rörelse vi ser i sinnevärlden betraktades därmed som illusioner; eftersom idévärlden, det egentligt sanna, ligger bortom tid och rum, och undgår att underkastas temporaliteten.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Platon
Är det närmare eller längre från tidigare bereppet Perception som din värlsbild kan filosofera kring?

Karl Jung, hur känns han? Bra, sämre?
https://utforskasinnet.se/de-11-basta-bockerna-av-carl-jung/
Citera
2022-10-11, 01:10
Medlem
Flaklypans avatar
Mycket bra!

INFINITY

https://www.netflix.com/watch/81273453?trackId=255824129&tctx=0%2C0%2CNAPA%40%40 %7Cb9bfb58d-8ecc-4237-be43-fa356bf46f1d-470990849_titles%2F1%2F%2Finfinity%2F 0%2F0%2CNAPA%40%40%7Cb9bfb58d-8ecc-4237-be43-fa356bf46f1d-470990849_titles%2F1%2F%2Finfinity%2F0%2F0 %2Cunknown%2C%2Cb9bfb58d-8ecc-4237-be43-fa356bf46f1d-470990849%7C1%2CtitlesResults%2C81273453
Citera
2022-10-11, 09:45
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Bevisbördan ligger väl hos den som hävdar ett extra steg? Jag är bara en stackars skeptiker.
Påstår man att verkligheten inte finns, påstår man väl något annat och måste kunna visa det, eller visa att jag har fel.
Finns det något du kan mäta som inte är verkligt?

Citat:
Det blir så i vilket fall tycks det som eftersom en kropp inte är verklig ur ditt perspektiv.
Den objektiva verkligheten bör vara helt formlös.
Va? Ur mitt perspektiv finns kroppen då den är fysisk och därmed går att mäta.
Menar man att den fysiska verkligheten inte finns, kan inte kroppen finnas och saknar därmed helt det vi kallar form eller utbredning i rummet. Ja inte ens rummet kan existerar. Inget kan ha volym eller några mätbara fysiska egenskaper. Allt kan bara vara intet.

Citat:
Precis. Hjärnan är inte verklig. Det är bara en bild.
Även den på obduktionsbordet som du kan se, hålla i och väga? Hur skapas bilden ur intet.

Citat:

Jag är bara skeptisk som sagt, och nyfiken på hur man kan komma fram till en objektiv verklighet.
Jag tror själv att det finns en objektiv verklighet där ute, men ska jag lita på det?

Cogito, ergo sum.
Du kan visa att det finns en objektiv verkligheten genom att mäta saker.
Finns ingen orsak att påstå att du är verklig, för att du anser att du kan tänka. Det enda du möjligen kan komma fram till är att du existerar men inte i vilken form. En subjektiv åsikt. Men som sagt tidigare. Det betyder inte att du är verklig.

Citat:

Jag påstår att jag förnimmer. Men jag kan inte visa det. Jag kan heller inte visa att det finns en objektiv verklighet. Inte ens för mig själv. Så frågan är om jag blivit lurad.
Du kan fortfarande mäta fysiska objekt i verkligheten. Bortsett från att du kan uppleva verkligheten med dina sinnen,
Frågan blir djupare än så. Frågan blir då om något finns. Enda alternativet är att någon verklighet finns.
Senast redigerad av EnCarte 2022-10-11 kl. 10:22.
Citera
2022-10-11, 10:00
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Om det finns en objektiv verklighet, en mönstergenerator där ute, vars mönster vi tolkar till meningsfulla intryck, då betyder det att vi själva är mönster som tolkar mönster.
I det läget blir det svårt för mig att avgöra skillnaden mellan "bara medvetande" och "bara mönster".
Är det ens någon skillnad på en så fundamental nivå av existensen?
Jaha, säger jag. Finns det en mönstergenerator och kan vi på något sätt påvisa det. Är den fysisk eller existerar den i intet. Är den fysisk är den verklig och då existerar verkligheten.
Citera
2022-10-11, 10:07
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pomfritttillkorven
Vet vi vad verkligheten är nu?
Jag anser det och menar att den består av mätbara fysiska objekt. Alternativet är att inget finns och då är förstås frågan ointressant.
Citera
2022-10-11, 12:02
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Påstår man att verkligheten inte finns, påstår man väl något annat och måste kunna visa det, eller visa att jag har fel.

Ingen påstår det. Däremot kan människor ha olika definitioner.
Det vi gör just nu i denna diskussion är att definiera verkligheten som den objektiva verkligheten. Den utomsinnliga verkligheten. Så vi utgår ifrån samma definition.
Du försvarar den och jag testar den.

Frågar du vem som helst på gatan så kommer du kanske få höra att verkligheten i stället är det vi upplever när vi är vakna.

Citat:
Finns det något du kan mäta som inte är verkligt?

Enligt vår definition att "verklig" syftar på den objektiva verkligheten där ute, inte på den subjektiva här inne, så följer att mätandet och det vi mäter, för oss utspelar sig i vårt subjektiva inre.
I konsekvensens namn är det vi mäter således inte verkligt, utan är istället Platons skenbild, om du vill, av verkligheten. Det verkliga ska enligt definitionen finnas bortom skenbilden.

Citat:
Va? Ur mitt perspektiv finns kroppen då den är fysisk och därmed går att mäta.
Ja? Ditt perspektiv är ju subjektivt! "Kropp" och "fysisk" är skenbilder. Du kan inte mäta något utanför din egen varseblivning.

Citat:
Menar man att den fysiska verkligheten inte finns, kan inte kroppen finnas och saknar därmed helt det vi kallar form eller utbredning i rummet. Ja inte ens rummet kan existerar. Inget kan ha volym eller några mätbara fysiska egenskaper. Allt kan bara vara intet.

Om man ska vara konsekvent så bör man skilja på vad som är verkligt och vad som är skenbart här.
"Den fysiska verkligheten", dvs kroppar, färger och former osv hör det skenbara till, ty det är vår upplevelse av världen, medan det verkliga vad det nu må vara, inte kan ha dessa egenskaper inneboende.

Citat:
Även den på obduktionsbordet som du kan se, hålla i och väga? Hur skapas bilden ur intet.
Jag kan se saker när jag drömmer också. Blir det verkligt därmed?

Citat:
Du kan visa att det finns en objektiv verkligheten genom att mäta saker.

Som sagt, det vi mäter är det skenbara. Det visar bara vår subjektiva nivå av existensen.
Hur tar vi reda på om det finns en verklighet utanför detta? Hur vaknar vi upp?

Citat:
Finns ingen orsak att påstå att du är verklig, för att du anser att du kan tänka. Det enda du möjligen kan komma fram till är att du existerar men inte i vilken form. En subjektiv åsikt. Men som sagt tidigare. Det betyder inte att du är verklig.

Det är ju en definitionsfråga. Alla håller inte med dig om att jag inte är en verklig person.
Senast redigerad av Flammarion 2022-10-11 kl. 12:12.
Citera
2022-10-11, 12:03
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Jaha, säger jag. Finns det en mönstergenerator och kan vi på något sätt påvisa det. Är den fysisk eller existerar den i intet. Är den fysisk är den verklig och då existerar verkligheten.

Säg det du. Det är du som försvarar den synen. Jag frågar mig hur vi kan veta säkert.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in