2022-10-11, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Think-Twice
I samtal med en Ukrainsk bekant till mig igår vars yngre bror strider på fronten:
Ungefär för en vecka sedan gick dem till anfall med 1000 man och det gick åt skogen, av hela styrkan överlevde endast 70 stycken varav hans bror är en av dem få överlevande.
Ställde frågan hur han beskrev det hela, det var helvetet på jorden.

Självklart kan man argumentera att ett vapenstillestånd kan ge lillfingret till motståndaren.
Men ett eld upphör är ett litet steg mot fred och en paus i lidandet.

Intressant att alla RyZz-runkare har ”bekanta” i Ukraina..

Också märkligt att många av dessa pedofiler plötsligt börjar prata om fred helt plötsligt.
Är det ett sammanträffande att det sker samtidigt som Lavröv börjar prata om möjliga möten mellan Biden och Pruttler, G20 möten och att RyZzland helt enkelt börjar få lite tomt i ladorna samtidigt som man blir smiskad på slagfältet?
Citera
2022-10-11, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HoChiWin
Dela med dig av dina så kallade beräkningar är du snäll
Man skall inte låta sig provoceras av ”trollpackorna” på denna tråden, ge dem inte det nöjet att bli uppmärksammade! Betänkt att de skriver oftast på den mentala nivå de befinner sig, med hjälp av rättstavningsprogram.
Citera
2022-10-11, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
En utmaning är det säkert men just vanlig 155mm artilleriammunition används av väldigt många länder i världen som också har egen produktion. Jag tror, utan att ha kollat upp, att alla dessa fabriker har en tillräcklig överkapacitet för att hålla lilla Ukraina med ammunition en lång tid framöver. Det handlar nog bara om lite diplomatisk magi.

Exempelvis så diskuterades det om Sydkorea kunde förse Kanada med 100 000st granater för några månader sedan när Kanada skänkte en del av sitt lager till Ukraina. Hur många granater varje land i väst har i sina lager är nog en väl bevarad statshemlighet och ingenting som går att kolla upp bara sådär.
https://www.armyrecognition.com/defense_news_may_2022_global_security_army_industr y/south_korea_considers_155mm_shell_exports_to_repla ce_canadian_rounds_sent_to_ukraine.html

Hoppa till 45:50 i länkat klipp så får du svar på frågan.
Summering: Enligt undersökning kan USA producera 288 000st 155 mm projektiler per år med 48 månaders ledtid. De har hittills skickat 1 miljon projektiler under en period på 7 månader. Amerikanska DOD har även legat ute med förfrågan på privata marknaden efter tillverkare av 155mm ammunition.

Oavsett hur mycket man har i lager, skickar man en mängd som motsvarar lite mer än 3 års produktion samtidigt som man vill öka leveranserna till Ukraina så får man kompromissa på något plan. Ökad produktion inom USA ligger säkert 1 år bort.
Man måste förlita sig på hela den globala marknaden för att enbart kunna försörja "lilla" Ukraina med tillräcklig ammunition av enklaste slaget. Inte omöjligt men du hör ju själv att man opererar nära befintlig maxgräns, bara för en konflikt.

https://youtu.be/RWq-ngg7JC8
https://www.csis.org/analysis/united-states-running-out-weapons-send-ukraine
Citera
2022-10-11, 15:55
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptagon
The Duran är inte de bästa av analytiker. De sa i början av kriget att den Ukrainska armen skulle kollapsa inom några veckor.

När det gäller saklighet så är de en av de bästa kanalarna. Väst och Ukraina är utan tvekan de som står för mest desinformation och propaganda i detta krig, och det behövs en motvikt som inte är rysk. Ryssland har ändå varit förvånansvärt sanningsenliga i sin rapportering. Jag tycker detta faktum speglar den nya världsordning som växer fram ganska bra. Väst blir alltmer ett Sovjetunionen som isolerar sig själv och blir alltmer aggressiva, paranoida och lögnaktiga.
Citera
2022-10-11, 15:55
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
I samtal med en Ukrainsk bekant till mig igår vars yngre bror strider på fronten:
Ungefär för en vecka sedan gick dem till anfall med 1000 man och det gick åt skogen, av hela styrkan överlevde endast 70 stycken varav hans bror är en av dem få överlevande.

Självklart kan man argumentera att ett vapenstillestånd kan ge lillfingret till motståndaren.
Jag gjorde en snabb-koll av dina tidigare inlägg och jag kan inte se att du nämnt denna ”ukrainske bekant” någon gång under 7 månaders krig, och definitivt inte i denna tråd. Lite konstigt, eller vad tycker du själv? Sedan heter det ’ukrainsk’. Liten bokstav.

Så… ett helt okänt massanfall av Ukraina med 930 döda av 1000…? BS-indikatorn står på rött.

mvh fb
Citera
2022-10-11, 15:56
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Det där är väl egentligen en ganska bra idé. Omedelbar vapenvila utefter de rådande fronterna. Putin skulle antagligen gå med på det eftersom han behöver en omedelbar prestigevinst och om han behåller kontrollen över de ockuperade områdena så kan han sälja det till ryssarna som en seger och ett försvar av de ryska landsmännen.

Men eftersom det är en nominell seger för Ryssland kan man kräva mycket i gengäld. Framförallt kommer ju inga sanktioner försvinna. Vilket betyder att Ryssland sakta men säkert kommer att sjunka ned i obetydlighet och aldrig mer vara ett hot mot någon. Detta kan man formulera i stil med att "sanktionerna hävs när östra Ukrainas permanenta status har avgjorts". Vilket betyder att sanktionerna kommer vara kvar för evigt.

Det här borde fortfarande vara ett ganska attraktivt erbjudande för Putin vilket betyder att man kan kräva ytterligare eftergifter. Jag tänker framförallt på skadestånd. Att bara kräva skadestånd rakt av kan bli knivigt men en variant borde vara att Ryssland skruvar på alla gaskranar för fullt och skänker bort gas till Europa. Det är ingen förlust för Ryssland eftersom de ändå bränner upp överskottsgas just nu och för att lura den ryska allmänheten kan man skriva så komplicerade avtal att det aldrig framgår att gasen skänks bort utan att den ryska propagandan kan utmåla det som att Europa kapitulerat och börjat importera rysk gas igen. Pengarna som Europa sparar på detta (tiotals miljarder euro med tidigare gaspriser, antagligen hundratals miljarder euro med nuvarande) kan skänkas oavkortat till Ukraina som på det viset får stora resurser till sin återuppbyggnad.

Oavsett detaljerna så är den generella principen inte fel som grund för en omedelbar vapenvila. Ryssland, den i allt väsentligt svagare parten, får prestige och en väg ut som räddar äran hos landet och framförallt dess president. Västvärlden, den starkare parten, tar på sig en nominell förlust men försäkrar sig om långsiktig hegemoni och relegering av Ryssland till andrarangsnationerna. Ukraina får äta en del ödmjukhetspaj men kan blidkas genom stora mängder skadestånd/bistånd, ett snabbspår in i EU och ett vagt löfte om en odefinierad framtida återförening med sina östra provinser. Jag tror det skulle kunna fungera, särskilt om man kan få med amerikanerna och kineserna ombord (som båda har en del att vinna på det och inte särskilt mycket att förlora).

Jag håller i stort sett med. Putin får dock inte sitt "inget NATO" i Ukraina. Jag skulle vilja "köpa" Kherson från Putin med något, eventuellt hans önskan om NATO-medlemskapet. Om ryssarna har Kherson är det "instabilt". Ryssarna kommer vara "frestade" till en snabb push mot Odessa/transnistrien och Ukraina kommer vara frestade till en snabb push för att kasta ut dem från Kherson. Dessutom vore det fantastiskt om staden kunde byta händer utan blodspillan.
Citera
2022-10-11, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345
Zelenskyj och Putin kommer delta i G20-mötet. Det rapporterar UNIAN

Det kommer spåra ur, känner jag på mig

Det kommer säkerligen ske med videolänk.
Det blir mindre avstånd mellan honom och de andra deltagarna.

Än att han kommer med sitt bord.
Senast redigerad av svartellervitt 2022-10-11 kl. 15:59.
Citera
2022-10-11, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Perfekt läge att hänga putin

Ingen vågar dominera över Putin... så är det jämt.
Citera
2022-10-11, 16:04
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Kan de inte köra typ en envig i form av en femkamp där, och se vem som vinner? Tex brottas med bar överkropp (fördel Putin?), ishockeymatch (fördel Putin?), vitsbattle (fördel Zelensky?), retorik, (fördel Zelensky?) och nåt mer? Så slipper fler dö. Kanske blir svårt hitta neutrala domare dock men kanske Xi Jinping, Joe Biden och en till lite mer neutral? Vore kul se i alla fall ...

Ukrainarna kommer inte att sluta att strida för att rädda sina barn från döden för att någon förlorar en femkamp. Zelensky kan inte få ukrainska armén att lägga ned vapnen, den makten har han inte.
Citera
2022-10-11, 16:06
Medlem
QuietExits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartellervitt
Det kommer säkerligen ske med videolänk.
Det blir mindre avstånd mellan honom och de andra deltagarna.

Än att han kommer med sitt bord.

Det finns väl inget fraktplan som skulle få plats med Putins skrivbord.
Citera
Medlem
Citat:

Att förlora 93% av en styrka på 1000 man låter helt osannolikt. Kanppt ens sovjetiska förband som rusade i frontala anfall mot kulsprutenästen i finska vinterkriget hade de förlusterna och då var ändå den sovjetiska taktiken omodern sen minst 25 år tillbaka i tiden.
Hade ju varit intressant att veta vilken brigad det rör sig om med tanke på att förlustsiffran är astronomisk.
Nu tror jag inte du har mer "information" men jag måste ju ändå fråga.
Citera
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det du inte fattar är att begreppet som användes var "målsättning". Jag kan förklara med några exempel på vad skillnaden är:

1. En oskuld som har målsättningen att ha sex är fortfarande oskuld.
2. En person med 20k på banken med målsättningen att bli miljonär är fortfarande inte miljonär.

Det som gör att Sverige inte var neutrala under AVK var bl.a. att Sverige samarbetade med både de allierade och Tyskland under AVK samtidigt som Sverige förberedde en försvarsorganisation mot Tyskland och utbildade norska partisaner.

Man använde inte begreppet "målsättning" när man förklarade sig neutrala, hur skulle det ha sett ut? Jag undrar om det ordet ens användes på 1940-talet? Var har du fått det ifrån?

Däremot, och där är vi överens, så samarbetade Sverige under olika perioder med både Tyskland och de allierade så att neutraliteten kunde ifrågasättas. Dock valde båda de krigförande sidorna att inte göra det då de ansåg det bättre att Sverige fick behålla sin neutralitet än att de valde andra sidan, dvs de allierade accepterade Sveriges snedsteg i början och Tyskarna i slutet och Sverige ansågs fortsatt neutralt med de folkrättsliga följder detta har. Sverige deklarerade alltså att man var neutralt i VK2 (liksom i VK1) och accepterades som detta av de krigförande länderna och därigenom är saken klar då det är en politisk och folkrättslig fråga. Om du anser annat är det din åsikt och inget annat, även om andra också kan ha den åsikten. Nu lägger jag ned detta då vi inte verkar komma längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in