2022-10-11, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sthlm007
Vapen får Ukraina redan från övriga länder och Sveriges del är inte avgörande.
Sen att du skrapar ihop och skänker dina saker och pengar får du gott göra!
Hoppas att du är mer än en skrivbordssoldat och faktiskt gör något nästa gång det sker något i ditt närområde,du kanske samlar ihop polarna och leker medborgargarde vilket jag tvivlar på.Nä du ringer nog 112 som alla fegisar när de står utanför din dörr och stör.
Fullständigt ovidkommande om det är avgörande eller ej. Det kallas solidaritet och någonting som utgörs TILLSAMMANS med de andra som stöttar. Lite eller mycket spelar ingen roll och är dessutom ingenting som påverkar hur mycket man kan förhandla eller inte heller. Du förstår, den förhandlingen omöjliggjordes utav RYSSLAND redan 2014. Sveriges och andras del i stöttandet av Ukraina är som det sig bör vara och pågrund utav att ryss-aset hotar oss ALLA med sin agenda och existens. Punkt
Citera
2022-10-11, 13:50
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Ryska nyheter nu..

"Fred i Ukraina är möjlig endast på grundval av förhandlingar mellan Ryssland och USA, sa Ungerns premiärminister Viktor Orban i en intervju med den tyska politiska tidskriften Cicero.– Vapenvilan bör inte ingås mellan Ryssland och Ukraina, utan mellan USA och Ryska federationen. Den som tror att detta krig kommer att avslutas genom rysk-ukrainska förhandlingar lever inte i denna värld. Verkligheten ser annorlunda ut, säger politikern."

Jag tror faktiskt att han har rätt i detta..
Vilket skämt. Ukraina är självklart den man ska förhandla med. Ukraina har varit tydliga med att Putin ska avsättas och ryssarna lämna landet innan några förhandlingar inleds.

Bollen ligger hos ryssen nu, man kan antingen göra det och få till stånd förhandlingar eller så kommer kriget att fortsätta. Det är Ryssland som agerar som en invasiv terrorist här. Ukraina kan med stöd från väst fortsätta kriga i hundra år till om det behövs.
Citera
2022-10-11, 13:54
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej det stod bokstavligen "Sverige är alliansfritt i fred med målsättningen att vara neutralt i krig".

Ja, det där en text från en utrikesdeklaration (oklar över vilket år) men var ungefär samma länge och under VK2 förverkligade vi den målsättningen och förklarade oss neutrala i kriget (utom avseende Finland i Vinterkriget där vi inte avgav någon neutralitetsförklaring utan angav att vi var icke krigförande). Vad är ditt problem?
Citera
2022-10-11, 13:54
Medlem
Citat:
Vapen får Ukraina redan från övriga länder och Sveriges del är inte avgörande.
Sen att du skrapar ihop och skänker dina saker och pengar får du gott göra!
Hoppas att du är mer än en skrivbordssoldat och faktiskt gör något nästa gång det sker något i ditt närområde,du kanske samlar ihop polarna och leker medborgargarde vilket jag tvivlar på.Nä du ringer nog 112 som alla fegisar när de står utanför din dörr och stör.
Sedan vad det gäller fegisar eller vad du nu hakat upp dig på, så ringer jag inte 112 härifrån ty då hamnar jag med en död ton örat. Däremot så tar jag fram min lilla vän Esmeralda och välkommnar den som förstört i MITT område med lite bly. Du förstår att det är fullt LAGLIGT här hos mig. Så ta du nu din oro över andras förehavanden vad det gäller deras moraliska och faktiska handlingar och stoppa upp dem där solen inte skiner. Håll dig till Ukraina och tag resten av serbmentaliteten i ett annat forum.
Citera
2022-10-11, 13:57
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ska kolla upp Minsk 1 och 2 så tack för tipset.
Men du tycker alltså att vapen istället för diplomati är en bättre lösning än att köra med båda två samtidigt?

Ja absolut särskilt när någon gör som Ryssland och förhandlar och förhalar i ont uppsåt .

Passa på och läs på om Will Chamberlain och " fred i vår tid "

Jag är normalt fredlig av mig och anser att vänskaplig handel och att knyta goda relationer är nyckeln till stabilitet fred och välgång . Men i Rysslands fall är inte detta möjligt då de inte agerar i gott uppsåt . Vad de gör och hur de agerar hör inte hemma i den här moderna tiden . Det kommer dessutom att ta lång tid för Ryssland att bygga någon form av normala relationer med världen igen så de har i praktiken redan förlorat många år av sin framtid.
Citera
2022-10-11, 13:58
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ryska nyheter nu..

"Fred i Ukraina är möjlig endast på grundval av förhandlingar mellan Ryssland och USA, sa Ungerns premiärminister Viktor Orban i en intervju med den tyska politiska tidskriften Cicero.– Vapenvilan bör inte ingås mellan Ryssland och Ukraina, utan mellan USA och Ryska federationen. Den som tror att detta krig kommer att avslutas genom rysk-ukrainska förhandlingar lever inte i denna värld. Verkligheten ser annorlunda ut, säger politikern."

Vad skulle de förhandlingarna innehålla? Det låter konstigt att förhandla om vapenvila mellan två parter som inte ligger i väpnad konflikt med varandra.

Möjligen handlar det om någon ny tolkning av begreppet som innebär att USA skulle skriva under på att de (och i förlängningen NATO) skall sluta förse Ukraina med vapen. Kan det vara detta?

För i så fall är det ju ett rent löjligt förslag. Det innebär att västvärlden skulle gå med på att undanröja den avgörande fördelen som Ukraina har i det här kriget, i brist på en direkt intervention från väst dvs. Och utbyte mot vad? Att Ryssland, som Ukraina just nu bekämpar framgångsrikt med hjälp av vapenleveranser från väst, lovar att inte attackera Ukraina igen? Vad händer ifall Ryssland gör det ändå? Kommer Ryssland då tolka det som en krigsförklaring när USA och NATO återupptar leveranserna?

Och ponera att man trots allt skrev ett sånt här avtal. Får Ukraina då lov att fortsätta bygga upp sin militärmakt efter att fred slutits? Får de köpa vapensystem från väst? Om inte, får Ryssland i så fall lov att bygga upp sin militär? Varför då?

Man behöver inte vara något strategiskt geni för att förstå att dylika förslag kommer avfärdas kategoriskt. Det vore löjligt att tro annat.

Alternativt så har ryssarna till sist lyckats övertyga sig själva om att de faktiskt "ligger i krig med hela NATO" och därmed tror att en vapenvila med USA är nödvändigt. Men riktigt så korkade tror jag inte att de är. Även om man börjar undra ibland.
Citera
2022-10-11, 13:58
Medlem
Noteringar från fronten:

HIMARS är extremt effektivt!

Ryssarna har fortfarande inte lärt sig att hålla avstånd i fordonskolonn!?
Ryssarna genomför förflyttningar inom fiendens räckvidd under dagen???
Varför behöver de bogsera 3 lastbilar vid samma tillfälle?

Flera månader in i en konflikt och de kan fortfarande inte få ut information som: "Vill du undvika att dö? Följ dessa enkla steg så kanske bara din kamrat dör"

https://twitter.com/Tendar/status/1579522199878537216
Citera
2022-10-11, 13:59
Medlem
tenebriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Men notera att hans "modell" huvudsakligen förklarar risken för globalt kärnvapenkrig.

Jag håller med om att "atomvinter" i sig själv borde ha en sannolikhets-siffra på sig (som kanske t om är lägre än 50%) . Men åsikten att miljarder skulle dö är en mainstream åsikt inom vetenskapen. Kolla kommentarerna i Tegmarks artikel från "motståndarna", där är bra referenser och diskussionen)

(Tegmark: https://www.lesswrong.com/posts/Dod9AWz8Rp4Svdpof/why-i-think-there-s-a-one-in-six-chance-of-an-imminent)

Det jag lärde mig är att där finns en osäkerhet inbyggd i atomvinter-diskussionen. Det beror nämligen på vad man riktar kärnvapnen på också. I princip skulle Ryssland kunna optimera inte för att döda många amerikaner utan maximera risken för atomvinter och svält. Det beror också på om USA nukar Kina eller inte. Och vi vet inte hur de gör.

Modellen bygger också på nära 100% success rate vad gäller avlossande och detonation. Det är ett väldigt positivt scenario om man vill måla fan på väggen helt enkelt. Han blåser upp allt på ett sätt som inte är hans analytiska förmåga värdigt. Vilket är varför vi behöver ta oss in på de där andra agenda-spekulationerna.
Citera
2022-10-11, 13:59
Medlem
Ryssland lägger till Facebooks ägarbolag Meta på listan över terror- och extremistklassade organisationer.

https://interfax.com/newsroom/top-stories/83749/
Citera
2022-10-11, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tenebris
Argumenten mot Tegmarks inlaga är att de är omoderna, kärnvapenarsenalen som existerar nu är inte i samma skala som den som fanns under Sovjettiden då atomvinter-hypoteser togs fram. Inte ens med de siffrorna vad antal stridsspetsar och styrka anbelangar så fick någon fram klara simuleringar att atomvinter skulle bli en konsekvens av en betydande utväxling av kärnstridsspetsar.

Det är skrämselpropaganda som inte tar hänsyn till att skillnaden mellan kärnvapen och konventionella vapen krympt betydligt.

Tegmark borde byta namn till Fegmark. För det är vad detta handlar om. Han tycker att Ukraina borde kyssa Putins fötter bara för att Ryssland har kärnvapen.
Jag tillhör inte dem som förringar kärnvapnens destruktiva kapacitet, tvärt om. Om det blir ett fullt kärnvapenkrig så är det i princip slutet för livet på jorden. Bland annat så kommer alla kärnkraftverk att slås ut vid ett atomkrig och bara det kommer att sprida enormt mycket radioaktivitet. Mycket mer än själva bomberna.
Men det går helt enkelt inte att lägga sig för Putin bara för att de har kärnvapen. Jag tror inte att Putin vill använda dem annat än för att skrämmas och det skall han inte få lyckas med.
När ryssarna försöker skrämmas så skall man sitta still i båten. Det är när de inte försöker skrämmas som man skall vara rädd.
Vi såg det innan de gick in i Ukraina i våras. De lovade att de inte hade några planer på att anfall, men ändå gjorde de det.
Säger de att de kommer att använda kärnvapen så vet man att de inte kommer att använda kärnvapen, för skall man använda dem så talar man inte om det i förväg.
Citera
Medlem
Citat:
Ryska nyheter nu..

Fred uppstår först då ryssarna lämnar Ukraina.
Citera
Medlem
Om Ben Hodges har rätt, så antar (och hoppas jag) att USA och Kina kan samarbeta för att säkra att Rysslands kärnvapen inte kommer på villovägar när putter-regimen faller.

https://www.businessinsider.com/ukraine-could-win-the-war-by-christmas-former-us-general-2022-10?r=US&IR=T
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in