2022-10-11, 11:35
Medlem
Hejsan.
Efter ett byggprojekt som jag hållit på med under sommaren har jag nu blivit klar och insett att jag inte kommer behöva allt grus jag har skaffat.. är det på något sätt möjligt.att kunna använda gruset till något skojigt hemma på gården (förutom grusgångar eller planer,såna behöver jag inte fler av). om det inte finns något vettigt jag kan göra med gruset, var kan jag göra mig av med det?
just nu ligger det mest här och skräpar.

Bor ute på landet där det inte finns mycket folk omkring, kan man stjälpa gruslasset ute i skogen eller kommer länsstyrelsen att klaga då? Finns det någon lag mot att man inte får lämna tillbaka till naturen vad naturen givit.?

mvh
Citera
2022-10-11, 11:37
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Vad är det för kvalitet på gruset?
Det går säkert att sälja om du sätter ett bra (lågt) pris.
Citera
2022-10-11, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenKnaster
Hejsan.
Efter ett byggprojekt som jag hållit på med under sommaren har jag nu blivit klar och insett att jag inte kommer behöva allt grus jag har skaffat.. är det på något sätt möjligt.att kunna använda gruset till något skojigt hemma på gården (förutom grusgångar eller planer,såna behöver jag inte fler av). om det inte finns något vettigt jag kan göra med gruset, var kan jag göra mig av med det?

Bor ute på landet där det inte finns mycket folk omkring, kan man stjälpa gruslasset ute i skogen eller kommer länsstyrelsen att klaga då? Finns det någon lag mot att man inte får lämna tillbaka till naturen vad naturen givit.?

mvh

Sälj. Alltid nån som vill ha till trädgårdsgången eller uppfarten.
Citera
2022-10-11, 11:41
Medlem
Beror väl på vilken typ av grus men du kan ju alltid grusa vägarna på vintern.

Annars kan du väl göra en kryddträdgård då många kryddor vill ha bra med dränering, tillsätt lite jord bara där du planeterar.
Citera
2022-10-11, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohannesSnajdare
Vad är det för kvalitet på gruset?
Det går säkert att sälja om du sätter ett bra (lågt) pris.

Jag är tyvärr en lekman när det kommer till det mesta som gäller bygg,så jag kan tyvärr inte säga något om kvaliteten. Vad tror du är ett lämpligt pris för gruset per ton? Ber man i så fall köparen om att hämta gruset själv eller ska jag leverera det? Var kan man göra ett anslag om grus, funkar blocket kanske?

mvh
Citera
2022-10-11, 11:44
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Hejsan.

mvh

Du kanske kan lägga det runt huset för att förbättra miljön runt husgrunden och försvåra för damen att plantera saker längs husväggen. Annars är det väl bara lägga ut en annons på blocket om att det säljes billigt om någon kommer och hämtar. Många behöver ha till att fylla ut eller lägga grusgångar.

Givetvis beror det på vilken typ av grus det är också.
Citera
2022-10-11, 11:46
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Jag är tyvärr en lekman när det kommer till det mesta som gäller bygg,så jag kan tyvärr inte säga något om kvaliteten. Vad tror du är ett lämpligt pris för gruset per ton? Ber man i så fall köparen om att hämta gruset själv eller ska jag leverera det? Var kan man göra ett anslag om grus, funkar blocket kanske?

mvh

Funkar garanterat att sälja på blocket men se till att inte ha med leverans i priset för då kan du få åka hur långt som helst. Ta en bild och lägg upp, du kommer bli av med det utan att lyfta ett finger mer än när du inkasserar pengarna. Priset är väl 20-30% av ursprungligt pris skulle jag säga.
Citera
2022-10-11, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Funkar garanterat att sälja på blocket men se till att inte ha med leverans i priset för då kan du få åka hur långt som helst. Ta en bild och lägg upp, du kommer bli av med det utan att lyfta ett finger mer än när du inkasserar pengarna. Priset är väl 20-30% av ursprungligt pris skulle jag säga.

Ojdå. Jag fick detta grus i "gåva" kan man säga från svågerns firma. jag kan rådfråga honom om pris.?

mvh
Citera
2022-10-11, 11:48
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Citat:

mvh

Blocket, Facebook marketplace et.c.
Har du möjlighet att sköta leverans så underlättar det nog oerhört.

Molnsätra vill ha 2880:- / ton ex. frakt för 1ton "gårdsgrus".
https://molnsatra.se/sortiment/jord_grus_sand_och_dekor/7530-gardsgrus_812_milano_storsack_1200kg
Citera
2022-10-11, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil

Jag ska rådfråga svårgern, tack för din vänliga hjälp.

mvh
Citera
2022-10-11, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohannesSnajdare
Blocket, Facebook marketplace et.c.
Har du möjlighet att sköta leverans så underlättar det nog oerhört.

Molnsätra vill ha 2880:- / ton ex. frakt för 1ton "gårdsgrus".
https://molnsatra.se/sortiment/jord_grus_sand_och_dekor/7530-gardsgrus_812_milano_storsack_1200kg
Spännande, detta ska jag titta mer på. Det verkar som att detta med grus är större än jag trodde. tackar så mycket för hjälpen.

mvh
Citera
2022-10-11, 11:54
Medlem
Två ton är ju ingenting..ett lass är väl normalt 12 ton....du måste ju veta vad för grus det är eller vad du haft det till. är det tex 0/18 blir det fint till parkering eller gångar..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in