2022-10-10, 21:56
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Vad menar du ska Ryssland angripa ett NATO land? Men visst, Kaliningrad är ju en front som kommer att vara ett problem. Spontant känns det ju som att det bör vara relativt enkelt att ringa in och låsa ner trupperna i Kalinigrad. Vad jag har hört (vilket får anses vara obekräftade uppgifter är att det finns nomalt 70-80k soldater (plus då stridsfordon och liknande). Men vid ett läge där situationen förvärats så lär ju denna siffra minst fördubblas (troligtvis betydligt mångdubbleringar). Så det kommer ALLTID vara svårt att "rensa ut" och få dessa trupper att ge upp utan att det kommer till en kostnad av stora förluster.

Men vad skulle ske ifall Polen agerade på sitt uttal (de har ju sagt att de kommer agera ifall Vitryssland går in i Ukr), kommer Ryssland svara med ett angrep på Polen. Frågan blir ju här ifall man kan räkna med att artikel fem gäller i ett sådant läge, Polen har ju i detta läge själva attackerat och då blivit attackerade. Min

Runt 25K soldater har man i Kaliningrad.

https://www.google.com/search?q=antalet+trupper+i+kalininggrad&oq=antalet +trupper+i+kalininggrad&aqs=chrome..69i57.6474j0j7 &sourceid=chrome&ie=UTF-8
Citera
2022-10-10, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
5) Titta på idioterna i den här tråden och hur de frossar i våldsfantasier. Om stämningen är upppiskad här, tänk då hur den är vid fronten.

8) En tendens att dehumanisera ryssar och heja på russofobi i globala sociala medier. Jag har aldrig i mitt 40-åriga liv sett rasism så legitimerad. Och då menar jag inte rasism som i "stolt över sitt land och kritisk till invandringspolitiken". Jag menar tvättäkta, glödande, rashat, även från ledarfigurer.
Det kan ju knappast vara förvånande, folk på flashback blir ju upprörda varje dag, för allt möjligt. Västvärldens respons, och för all del flashbacks, är en högst mänsklig reaktion på Putins terror bombningar.
Citera
2022-10-10, 21:58
Medlem
Så Zelensky har haft sig ett snack med Biden och detta uppdaterades för 35 min sen på Liveuamap.

"President Zelensky: had a phone call with Biden, discussed air defense systems supply"

Man undrar vad Moldavien vill snacka med ryssen om?

"Foreign Ministry of Moldova has summoned Ambassador of Russia"

https://liveuamap.com/en/2022/10-october-president-zelensky-had-a-phone-call-with-biden
Citera
2022-10-10, 21:59
Avstängd
ForumApaches avatar
Bara så ni vet, äckliga ryzzsvin.

DETTA FOLK LÅTER SIG INTE BESEGRAS!

https://twitter.com/UkrArmyBlog/status/1579460000929677314?s=20&t=Fztg4tI8LDWdtBooBUMbyw

ALDRIG!!!
Citera
2022-10-10, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det är inte nytt. De har redan mördat, våldtagit och torterat civila i Donbass. Men om jag tolkar din fråga som: Varför skulle de fortsätta, och skala upp dessa vidrigheter?

Copy/paste från tidigare inlägg:

Argument för risk för etnisk rensning:
1) Östeuropa har en rik tradition av progromer och massakrar.
2) Det finns en del som tyder på ryska systematiska övergrepp, t ex i Bucha. Det ökar risken för hämnd.
3) Ukraina har inte full kontroll över sina förband. De har nationalistbataljoner.
4) Dessa nationalistbataljoner har en hatisk ideologi, kombinerat med etnisk nationalism. Det bredare samhället är tolerant. Landsfadern Bandera var själv delaktiga i massakrer.
5) Titta på idioterna i den här tråden och hur de frossar i våldsfantasier. Om stämningen är upppiskad här, tänk då hur den är vid fronten.
6) Du har kanske sett de dussintals videos på tejpade civila som blir offentligt slagna : https://www.youtube.com/watch?v=TVz-kScY58Q .
7) Odessa-massakern. (konsekvens dels av andra punkter i denna lista, men också av svag rättskänsla i samhället)
8) En tendens att dehumanisera ryssar och heja på russofobi i globala sociala medier. Jag har aldrig i mitt 40-åriga liv sett rasism så legitimerad. Och då menar jag inte rasism som i "stolt över sitt land och kritisk till invandringspolitiken". Jag menar tvättäkta, glödande, rashat, även från ledarfigurer.
9) Ett hårt kontrollerat medieklimat. Där finns ingen "ukrainsk Patrick Lancaster" som går runt nu i de nyligen befriade områdena runt Kharkov och undersöker vad som händer där.

Whataboutism om ryssar undanbedes. Många av punkterna stämmer även in på dem. Men det har inte med frågan jag svarar på att göra.

Varför vill du dansa kring att Ryssland har invaderat ett annat land, mördat tusentals, dödat tiotusentals, våldtagit och torterat, LÅNGT fler än vad Ukraina har gjorde när de enligt dig terrorbombat civila, är det verkligen värt att flera hundratusentals människor och fler har dött och kommer dö för att typ 1000 pers dog i Dobas på båda sidor?
Citera
Medlem
Intressant att det har rapporteras explosioner i Dzhankoi på Krim.

Explosions were reported in Dzhankoi

Källa: liveuamap
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boris.Shcherbina
Videofilm från bärgningsarbetet på järnvägsbron till Krim

https://twitter.com/noclador/status/1579545243183374337

Det har varit rejält varmt där när man ser hur rälsen har vikt sig och format sig efter hjulen.
Tack för den upplysningen. Om skenorna smält av värmen så har de först expanderat rejält. Vid 400 grader har stålet under en 20 meter lång vagn expanderat ca 10cm, och kraften i expanderande stål kan knäcka betong. Dessutom expanderar även armeringsjärnen av hettan.
Citera
2022-10-10, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
De som stöder separatisterna och Ryssland i Luhansk ock Donetsk lider av ett likartat fenomen som Stockholmssyndromet.
Ok, det köper jag. Jag missförstod.
Citera
2022-10-10, 22:02
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Patrick Lancaster är en del av den ryska propagandan.

Riktigt ärliga intervjuer får man först när den sista ryska soldaten är utdriven från Ukraina och Ukrainas invånare inte längre behöver vara rädda för att torteras eller mördas av ryska soldater.

Jag hoppas verkligen de griper den mannen om han vågar sig utanför Ryssland igen ! Han kanske inte får samma straff som " lord Haw haw/ William Joyce " men nog kan man hitta ett hål djupt nog tycker jag .
Citera
Medlem
Jirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkblomman
Så Zelensky har haft sig ett snack med Biden och detta uppdaterades för 35 min sen på Liveuamap.

"President Zelensky: had a phone call with Biden, discussed air defense systems supply"

Man undrar vad Moldavien vill snacka med ryssen om?

"Foreign Ministry of Moldova has summoned Ambassador of Russia"

https://liveuamap.com/en/2022/10-october-president-zelensky-had-a-phone-call-with-biden
De vill markera mot Ryssland eftersom att ett antal av ryssrobotarna passerade genom molddaviskt luftrum.
Citera
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Som bekant reducerades Sverige som stormakt efter slaget vid Poltava. Var det Ukraina eller Ryssland som besegrade oss?
Eftersom vi slogs mot tsar Peter får man nog anse att det var Ryssland.
Var kriget 1808-09 mellan Sverige och Ryssland, eller var det mellan Finland och Ryssland?
Oavsett var förstås problemet i Poltava, vedutterna. Man skulle bara sprungit förbi dem. Då hade man kunnat vinna det slaget. Lite som "The charge of the light brigade" på Krim. Order och informationsproblem. För att inte säga dagens ryska armé.

Edit: Lite osäker nu, men var det inte bara västra Ukraina som var ockuperat av ryssarna då, men de östra delarna tillhörde ottomanerna. Ottomanerna som väl för övrigt var fullt delaktiga i slavhandeln på Krim.
Senast redigerad av EnCarte 2022-10-10 kl. 22:12.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slaiman
Väst borde göra slag i saken och ge ukraina riktiga vapen direkt, jag fattar inte varför dom drar ut på det.
Ge 50.000 man utbildning på tunga grejer några månader, beväpna dem till tänderna och dra av plåstret för ryssen.

Bara tidsödande att debattera ukrainas önskan om vapen i månader innan det händer något.

Väst har börjat få brist på vapen. Tror knappast man vill urholka sin militär för ukraina. Dom ända som kanske kan skicka vapen är usa, och deras lager av javelins började ju ta slut i våras. Man har gett ukraina riktiga vapen i flera månaders tid. Problemet är att det inte är talibaner i bergen man kämpar mot nu. Även om det är mkt gamla saker så har ryssland stockpilat enorma mängder vapen osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in