Det är inte nytt. De har redan mördat, våldtagit och torterat civila i Donbass. Men om jag tolkar din fråga som: Varför skulle de fortsätta, och skala upp dessa vidrigheter?
Copy/paste från tidigare inlägg:
Argument för risk för etnisk rensning:
1) Östeuropa har en rik tradition av progromer och massakrar.
2) Det finns en del som tyder på ryska systematiska övergrepp, t ex i Bucha. Det ökar risken för hämnd.
3) Ukraina har inte full kontroll över sina förband. De har nationalistbataljoner.
4) Dessa nationalistbataljoner har en hatisk ideologi, kombinerat med etnisk nationalism. Det bredare samhället är tolerant. Landsfadern Bandera var själv delaktiga i massakrer.
5) Titta på idioterna i den här tråden och hur de frossar i våldsfantasier. Om stämningen är upppiskad här, tänk då hur den är vid fronten.
6) Du har kanske sett de dussintals videos på tejpade civila som blir offentligt slagna :
https://www.youtube.com/watch?v=TVz-kScY58Q .
7) Odessa-massakern. (konsekvens dels av andra punkter i denna lista, men också av svag rättskänsla i samhället)
8) En tendens att dehumanisera ryssar och heja på russofobi i globala sociala medier. Jag har aldrig i mitt 40-åriga liv sett rasism så legitimerad. Och då menar jag inte rasism som i "stolt över sitt land och kritisk till invandringspolitiken". Jag menar tvättäkta, glödande, rashat, även från ledarfigurer.
9) Ett hårt kontrollerat medieklimat. Där finns ingen "ukrainsk Patrick Lancaster" som går runt nu i de nyligen befriade områdena runt Kharkov och undersöker vad som händer där.
Whataboutism om ryssar undanbedes. Många av punkterna stämmer även in på dem. Men det har inte med frågan jag svarar på att göra.