2022-10-10, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja kriget har startats av Ryssland och det finns ingen anledning för Ukraina att gå med på att Ryssland snor deras mark. Inget av det som ryssarna har snott har erkänts av världssamfundet, inte ens
Krim. Allt har stulits. Då blir det krig.
Hade något land gjort likadant mot Ryssland så kan jag garantera dig att Ryssland inte hade släppt en kvadratmillimeter. Se vad som hände med Tjetjenien till exempel. Där dog 100.000 civila för att de ville bli självständiga.

Jag säger inte att nån ska släppa nåt. Folk får väl göra som dom vill. Skiter väl i en gränskonflikt i gamla Sovjet.
Men nu ber dom ju mig att betala för kalaset för dom klarar inte av det själva, då har jag en åsikt.
Citera
2022-10-10, 20:55
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappyUW
Blir väl som med ISIS tillslut. Trump stänger av vapenleveranserna och kriget tar slut.

Ryssland har gett Ukraina mer vapen än alla andra länder tillsammans.
Citera
2022-10-10, 20:55
Medlem
Det ser ut som om mängder av ryska soldater strömmar in i Belarus under förevändning att de ska hjälpa till att försvara Belarus mot ett Ukrainskt angrepp. Det mest sannolika här är förmodligen att det rör sig om en annektering av Belarus till Ryssland. Putins primära mål med angreppet på Ukraina är trots allt att återuppbygga Soviet och då är Belarus ett bra steg på vägen.

Lukasjenko tänker sig förmodligen samma roll som Kadyrov har i Tjetjenien.
Citera
2022-10-10, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrycostahill
Läste i morse att Ryssland hade tagit mark runt Bachmut (?), var någonstans har Ryssland framgångar för tillfället?

Står Ukrainas offensiv helt still för tillfället eller gör man ytterligare framsteg?

Även om de tog hela Bakhmut idag hade det inte setts som en framgång. Totalt misslyckande.
Men det skulle väl va första framgången på länge om de tog mark strax utanför, inget av betydelse men en framgång helt klart.

Kartorna har inte förändrats nämnvärt de senaste dagarna men vad vet vi hur mycket skada man orsakat på båda sidor. Patience my young padawan
Citera
2022-10-10, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gorbag
Det ser ut som om mängder av ryska soldater strömmar in i Belarus under förevändning att de ska hjälpa till att försvara Belarus mot ett Ukrainskt angrepp. Det mest sannolika här är förmodligen att det rör sig om en annektering av Belarus till Ryssland. Putins primära mål med angreppet på Ukraina är trots allt att återuppbygga Soviet och då är Belarus ett bra steg på vägen.

Lukasjenko tänker sig förmodligen samma roll som Kadyrov har i Tjetjenien.

Låter troligt faktiskt, innan man officielt startade krig mot ukraina var ju storyn om att 200 000 män samlats vid gränsen en "övning"
Citera
2022-10-10, 21:00
Medlem
Boris.Shcherbinas avatar
Videofilm från bärgningsarbetet på järnvägsbron till Krim

https://twitter.com/noclador/status/1579545243183374337
Citat:
Crimea Railway Bridge damage: the fire burned with 1000+ degrees Celsius and melted the rails. That rail isn't gonna be in use for a week or two... and I doubt the bridge can hold the weight of a train transporting tanks.

Det har varit rejält varmt där när man ser hur rälsen har vikt sig och format sig efter hjulen.
Citera
2022-10-10, 21:01
Medlem
Taggads avatar
Förväntat att den onde skulle bli putt när hans broögonsten exploderade. Mer sånt så är vi snart av med Vladimir Putin.
Citat:
Ukrainskt befäl: Väntar oss ny rysk markoffensiv i vinter
Den ukrainska armén var förberedd på måndagens ryska robotattack och hade hunnit evakuera möjliga mål. På så vis kunde många dödsfall undvikas, säger löjtnanten Alex Gorgan till SvD.

Han kallar robotattacken ett ”emotionellt svar på explosionen på Kertjbron” och han tror att fler attacker är att vänta. Dessutom säger han att Ukraina förbereder sig för en ny rysk markoffensiv norrifrån i vinter.
https://omni.se/t/striderna/6b897e27-8556-4869-9b7b-a1398b2d5707
Senast redigerad av Taggad 2022-10-10 kl. 21:04.
Citera
2022-10-10, 21:02
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappyUW
Jag säger inte att nån ska släppa nåt. Folk får väl göra som dom vill. Skiter väl i en gränskonflikt i gamla Sovjet.
Men nu ber dom ju mig att betala för kalaset för dom klarar inte av det själva, då har jag en åsikt.
Om du är här varje dag och argumenterar för att Ryssland ska fortsätta kriget, kan det inte vara vad det handlar om. För det kommer förstås att kosta dig ändå mer. Eller fattar du inte det?

Men du kan förstås fortsätta att hurra på Ryssland när de dödar mer civila. Kanske du t.o.m. gillar det. Sen hoppas jag förstås att du själv blir utfattig, då jag menar att du saknar både ryggrad och principer.
Citera
2022-10-10, 21:03
Avstängd
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vapenbroder
Otroligt vad svenskar är så knäppa i skallen. Tror ni på att som media säger
OOOO ukraina skjuter ner rysslands miisiler och robotar

Out of 75 missiles fired, 200 were shot down by the brave defenders. Slava Cocaina
Jag är nog en av de knäppa Svenskarna.

Inte minst för att jag inte förstår vad du säger.

Vad menar du med ”Ukraina skjuter ner rysslands miisiler och robotar”?
Och i anslutning till ”som media säger”.

Förklara vad du menar för jag hänger inte med alls.
Senast redigerad av TyrgilScramasax 2022-10-10 kl. 21:07. Anledning: ”konjunktion” == ”i anslutning till”?
Citera
2022-10-10, 21:03
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Det hölls val där hörru du. De röstade för att tillhöra moder ruski.

Det här med att en ockupationsmakt arrangerar val på ockuperat område - du ser inga problem med det?

Stor del av de röstberättigade har flytt därifrån pga närvaro av soldater som plundrar, våldtar och mördar.

Ingen som helst valrörelse där de olika sidornas företrädare fått lägga fram sina argument.

Arrangerande stat har dessutom en historia av riggade val.

Valet går emot Ukrainas grundlag. När valet sker är det ju ändå ukrainskt territorium.

Etc etc.

Du ser inga problem med detta?
Citera
2022-10-10, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Ryssland har gett Ukraina mer vapen än alla andra länder tillsammans.

Låter som fake News att Ryssland skulle förlorat användbar utrustning för 200 miljarder.
Däremot har väl ryssarna sprängt all ukrainsk militärutrustning dom hade från börja samt 100 miljarder av USAs och underhuggarnas gåvor?

Men du kanske pratar nån form av tvärtomspråk?

Och är väl dessutom hela syftet med kriget att skrota massa militär materiel och lura av skattebetalarna pengar.
Citera
2022-10-10, 21:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av henrycostahill
Läste i morse att Ryssland hade tagit mark runt Bachmut (?), var någonstans har Ryssland framgångar för tillfället?

Står Ukrainas offensiv helt still för tillfället eller gör man ytterligare framsteg?
inga framsteg har kört fast
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in