Detta känns inte bra.
Det är inte bra att ett 13-årigt barn kan vara försvunnen i 5 dagar utan att aktiva sökinsatser tillsätts. Det är definitivt inte i jämförelse med beredskapen kring Amber-Alerts och liknande. De finns av en anledning. Inte på kartan att tala om att en 13-åring håller sig borta av fri vilja, så bör inte dessa typer av händelser hanteras!
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/infor-systemet-amber-alert-i-sverige-for-att_H7022679
Med tanke på det anhållnes bakgrund, vad kan det misstänkas att denna utsatt detta barnet för? Har det därtill funnits inslag av sexuellt våld och strypning är det oerhört allvarligt, då detta stämmer in på en gärningsprofil som strävar mot att uppleva känslan av total makt.
Ett barn som utsatts för något sådant kommer antagligen inget annat vilja än att få komma hem till sina föräldrar igen.
Hela situationen är mycket oroväckande. Och jag hoppas inte, men tror att det egentligen handlade om timmar för att kunna rädda detta barnet. Jag önskar att jag har fel om det. Jag önskar att jag har fel om allt.