2022-10-10, 15:09
Medlem
Om partiledarna sitter ensamma ovh förhandlar på något slott så verkar man inte ens vara överens om vilka parter som skall ingå i regeringen.
Citera
2022-10-10, 15:10
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
MA, som efter en del sondering kommer att bilda en S/M-samlingsregering.
... och därmed utplånades oppositionen och Sverige blev en enpartistat.
Senast redigerad av wwr 2022-10-10 kl. 15:13.
Citera
2022-10-10, 15:12
Medlem
schipperke77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalsarikanni
Enligt uppgifterna har förhandlingarna pågått under helgen mellan Moderaterna, Kristdemokraterna, Liberalerna och Sverigedemokraterna om en ny regering. Alla fyra partiledare ska ha övernattat på slottet.

Enligt TV4:s reporter så fanns polisbilar på plats vid Tidö slott på måndagsförmiddagen.

Jag tror inte det blir klart tills onsdag.

I så fall är det patetiskt och liknar bedrägeri mot väljarna.

Det stod i god tid innan valet klart att L skulle klara riksdagsspärren och att en eventuell blågul regering skulle ha det här underlaget.

Den blågula sidans trumfkort, som eventuellt gav dem den knappa valsegern, var att de tycktes överens om det mesta jämfört med det fruktansvärt splittrade rödgröna blocket. De upprepade gärna detta i debatten.

Väljarna hade all anledning att förvänta sig en snabb regeringsbildning och det brådskar dessutom.
Citera
2022-10-10, 15:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Och därmed utplånades oppositionen och Sverige blev en enpartistat

Det har vi haft länge. All MSM har varit helt likriktad, och alla partier har varit eniga om det mesta ... tills SD äntrade scenen. Då blev det DÖ och JÖK. Nu får vi se vad det blir av den här regeringsbildningen, vi vet ju inte?

Men jag har länge sagt att SD kommer inte att bli accepterade förrän de ändrat sig blivit internationalister, och det är på god väg att hända nu iom att SD nu är pro-EU och pro-NATO. Så kanske får de till en regering ... om inte L stjälper skutan ... eller kanske Kristersson stjälper den (pga att han egentligen inte vill ha ett blågult block)? Spännande dagar.
Citera
2022-10-10, 15:23
Medlem
Darkwinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schipperke77
I så fall är det patetiskt och liknar bedrägeri mot väljarna.

Det stod i god tid innan valet klart att L skulle klara riksdagsspärren och att en eventuell blågul regering skulle ha det här underlaget.

Den blågula sidans trumfkort, som eventuellt gav dem den knappa valsegern, var att de tycktes överens om det mesta jämfört med det fruktansvärt splittrade rödgröna blocket. De upprepade gärna detta i debatten.

Väljarna hade all anledning att förvänta sig en snabb regeringsbildning och det brådskar dessutom.

Jaa, mitt tålamod är slut nu. De har fört väljarna, (mej iaf ) bakom ljuset. Jag är mäkta förbannad! Nån jävel sätter sej grovt på tvären (SD??) och förstör hela regeringsbildningen. De vill väl hellre ha en fortsatt röd-grön regering.
Citera
2022-10-10, 15:31
Medlem
schipperke77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwind
Jaa, mitt tålamod är slut nu. De har fört väljarna, (mej iaf ) bakom ljuset. Jag är mäkta förbannad! Nån jävel sätter sej grovt på tvären (SD??) och förstör hela regeringsbildningen. De vill väl hellre ha en fortsatt röd-grön regering.

Har SD blivit trollade av Expressen kanske?

https://www.expressen.se/nyheter/sds-danska-systerparti--gor-inte-vart-misstag/

Jag tror de underskattar sin nyvunna väljarkår om de tror att de kommer jubla över att man skickade bollen tillbaks till Maggan pga att man inte fick till något "återvandringsverk" eller annat trams.

Det är inte Danmark 2015 nu, då rådde högkonjunktur och folk hade råd att vänta in en regeringsbildning där två partier leker chickenrace.

Sedan vet vi ju inte vilka krav L kommer med förstås.
Citera
2022-10-10, 15:31
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Det har vi haft länge. All MSM har varit helt likriktad, och alla partier har varit eniga om det mesta ... tills SD äntrade scenen. Då blev det DÖ och JÖK. Nu får vi se vad det blir av den här regeringsbildningen, vi vet ju inte?

Men jag har länge sagt att SD kommer inte att bli accepterade förrän de ändrat sig blivit internationalister, och det är på god väg att hända nu iom att SD nu är pro-EU och pro-NATO. Så kanske får de till en regering ... om inte L stjälper skutan ... eller kanske Kristersson stjälper den (pga att han egentligen inte vill ha ett blågult block)? Spännande dagar.
Då är vi helt överens. Vi har en enpartistat. Men en samlingsregering vore ytterligare ett steg att formalisera en enpartistat. Det vi ser nu är bara en show. Om politiker och media erkände det kunde de som bara hinner följa detta ytligt göra ett informerat val och det funnes hopp för landet.

Av händelseförloppet kan den som bara hinner följa detta ytligt lätt komma till missuppfattningen att det skulle råda skillnader mellan partierna.
Senast redigerad av wwr 2022-10-10 kl. 15:45.
Citera
2022-10-10, 16:15
Medlem
Steff83s avatar
Tiden börjar rinna ut. UK måste leverera till Talmannen nästa gång. Annars kommer Magdalena få sondera. Något annat vore direkt oseriöst oavsett vad man tycker om det.
Citera
2022-10-10, 16:15
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Hela snacket om "det blågula blocket" är falskt. L vägrar se SD i regeringen. Då kan man inte bara "plussa ihop" deras röstsiffror. L används för självförstörelse av högern.

L är ett vänsterparti. Det bevisade de efter förra valet (samt 2014). Den skala politikerna egentligen spelar efter handlar om EU-vänlighet. Där ligger L bland de högsta och sedan alla partier som sjunger Internationalen den 1:a maj eller deltar i gröna, internationella nätverk (och i princip även de partier som stöder de multinationella företagen).

När man röstar på L är det ett högerparti men när de skall bilda regering är det ett vänsterparti. Sådana sk-tpartier skall man inte befatta sig med.

Att L inte accepterade SD i regeringen har stått klart sedan länge. Kristersson utgångspunkt var en KD M regering med stöd av L och SD. Min tro är att det blir slutresultatet beroende på vad L och Sd får i slutänden.
Mitt intryck hittills är att man var betydligt mindre överens än vad som förespeglats väljarna. Sd har fått hybris och inbillat sig att man ska driva igenom allt. Utgångspunkten för ett avtal bör vara att det är balanserat och speglar den sammanlagda viljan från alla parter. SD är mindre än M KD och L och måste därför ta hänsyn till dessa partier och dras väljare.

Sverige står inför ett antal stora problem som måste hanteras snarast. I detta läge visar partierna sin regeringsduglighet genom att sätta landets bästa före snöda partiintressen.

Om Kristersson misslyckas är detta inte oväntat karln har visat sin oduglighet i decennier. Det är obegripligt hur ett sådant misslyckande kunnat väljas till partiordförande.

Men till skillnad mot flera skribenter i tråden tror jag inte på en S/M regering. Hoten mot Sverige är inte ännu på den nivån och S skull förlora en strid ström av väljare till M. Magdas alternativ är att tacka nej och hänvisa till hur överens Uffes gäng sade sig vara inför valdagen.

Tror att ett nyval skulle stärka S och eventuellt M Osäker på hur det skulle påverka L men Sd skulle kunna förlora på ett nyval då det visat sig att dom inte är regeringsdugliga. M skulle behöva välja en ny partiordförande igen. beroende på hur snabbt ett sådant kan ske och vem som blir vald kan det få avgörande betydelse för M:s framtid det närmaste decenniet. Nyliberalerna måste bort annars sitter man i träsket. C har ett mycket spännande nyval och dom måste tillbaka till lite mer jordnära politiker och färre nyliberaler som svävar i det blå
Citera
2022-10-10, 16:30
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Tiden börjar rinna ut. UK måste leverera till Talmannen nästa gång. Annars kommer Magdalena få sondera. Något annat vore direkt oseriöst oavsett vad man tycker om det.

Vad skulle Magda sondera. Hennes stöd är exklusive någon borgerligt stöd mindre än Kristerssons. Då är det nyval som gäller och då på grund av att Kristerssons gäng inte var så överens
Citera
2022-10-10, 16:32
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Att L inte accepterade SD i regeringen har stått klart sedan länge. Kristersson utgångspunkt var en KD M regering med stöd av L och SD. Min tro är att det blir slutresultatet beroende på vad L och Sd får i slutänden.
Mitt intryck hittills är att man var betydligt mindre överens än vad som förespeglats väljarna. Sd har fått hybris och inbillat sig att man ska driva igenom allt. Utgångspunkten för ett avtal bör vara att det är balanserat och speglar den sammanlagda viljan från alla parter. SD är mindre än M KD och L och måste därför ta hänsyn till dessa partier och dras väljare.

Sverige står inför ett antal stora problem som måste hanteras snarast. I detta läge visar partierna sin regeringsduglighet genom att sätta landets bästa före snöda partiintressen.

Om Kristersson misslyckas är detta inte oväntat karln har visat sin oduglighet i decennier. Det är obegripligt hur ett sådant misslyckande kunnat väljas till partiordförande.

Men till skillnad mot flera skribenter i tråden tror jag inte på en S/M regering. Hoten mot Sverige är inte ännu på den nivån och S skull förlora en strid ström av väljare till M. Magdas alternativ är att tacka nej och hänvisa till hur överens Uffes gäng sade sig vara inför valdagen.

Tror att ett nyval skulle stärka S och eventuellt M Osäker på hur det skulle påverka L men Sd skulle kunna förlora på ett nyval då det visat sig att dom inte är regeringsdugliga. M skulle behöva välja en ny partiordförande igen. beroende på hur snabbt ett sådant kan ske och vem som blir vald kan det få avgörande betydelse för M:s framtid det närmaste decenniet. Nyliberalerna måste bort annars sitter man i träsket. C har ett mycket spännande nyval och dom måste tillbaka till lite mer jordnära politiker och färre nyliberaler som svävar i det blå
Citat:
SD är mindre än M KD och L och måste därför ta hänsyn till dessa partier och dras väljare.
Man fördelar ministerposter efter valresultat.
Det borde bli ungefär
SD 8, M 8, KD och L runt 2 vardera
om de samregerar

Man blåser bara väljarna om man manipulerar effekterna av valresultatet igen.
Citera
2022-10-10, 16:32
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Vad skulle Magda sondera. Hennes stöd är exklusive någon borgerligt stöd mindre än Kristerssons. Då är det nyval som gäller och då på grund av att Kristerssons gäng inte var så överens
Säg inte det. Vi vet inte vad som pågår bakom. Och vad som händer inom L högst oklart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in