2022-10-09, 22:23
Medlem
Jirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schipperke77
Nej, jag håller med om det, MEN jag känner mig rätt säker på att det inte bara är att skicka iväg dem, utan att upptrappningen i så fall börjar med att man provspränger. OBS: är långt ifrån expert.
Om Putin provspränger så borde USA svara omedelbart med provsprängning på en rysk militärbas.

Efter den markeringen skulle Putin förmodligen nackas eller fängslas ganska omedelbart. Vit flagga hissad i Kreml.
Citera
2022-10-09, 22:23
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Personligen vet jag inte vad jag skall tro.

Antar att Ukraina ligger bakom det hela.., meeen..som FSB "vevar runt omkring sig" i alla riktningar och om hur de så grundligt misstog sig om ukrainas försvar.., att det var bara en "autostrada" in i Kiev..

Säger man bara detta "per automatik" till Putin, för det är detta han vill höra ?

Hur än det är med saken, så är det ju ingen riktigt utredning.

Nej men exakt.

Det är därför jag är inne på scenario 1 mer än 2 för vi har sett hur fel de har haft tidigare.

Skulle det dock vara scenario 2 så är Ryssland kört, de kan inte rädda sitt egna rykte och sitt anseende överhuvudtaget för det här kriget blir det ultimata beviset för hur svagt Ryssland är
Citera
2022-10-09, 22:29
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Nja. Det är extremt spekulativt att de skulle kunna slå ut alla ryska kärnvapen med konventionella vapen. Ubåtar och missil-silos, och dessutom rörliga kärnvapenramper. Samt alla strategiska bombplan och flottan. Samtidigt. Utan att ryssarna hinner röra ett finger. Och utan att deras spionage upptäcker att angreppet håller på att byggas upp. Det tror du väl ändå inte?

Jag har ett enormt stort förtroende för USA:s underrättelse kapacitet. Men USA och NATO kommer inte att göra något med mindre än att de är helt säkra på att Putler kommer att sätta in kärnvapen. Då isolerat emot Ukraina, och då kommer inte NATO att attackera den rysska kärvapen kapaciteten utan ryska styrkor runt Svarta havet.

Men, om, sedan RySSland bedöms vara ifärd med att anfalla ett NATO land med kärnvapen, då, kommer man att försöka slå ut samtliga rySSka kärnvapen, först med konventionella metoder och sedan, om nödvändigt, med kärnvapen.

Slava Ukraini!
Citera
Medlem
slutaletas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Rimligen borde Rysslands folk tröttna långt innan Europas. Sanktionerna har drabbat Ryssland hårdare och männen dör eller såras i det meningslösa kriget. Det borde vara man ur huse för att protestera mot vansinnet. Men många är rädda med all rätt och många är hjärntvättade och går på diktatorns lögner.

Men det är också många Ryssar som tröttnar och flyr. Man uppskattar att 700.000 har lämnat landet. 200.000 bara senaste veckan till Kazakhstan. Hur många västeuropéer har flytt?

Om Ryssland skall ha större uthållighet så beror det endast på diktaturen. Att folket tvingas fortsätta kriget så länge diktatorn säger att det skall fortsätta. Väst skall ge upp fortare för att det är demokratiskt. Det måste vara detta som är tanken.

Tvärtom. Ryssarna har inget att förlora, iaf inte gemene man. Europa har haft det fantastiskt under många år och vill vi undvika att hamna i rännstenen. Folk skiter i Ukraina när räntorna inflation, räntor och arbetslöshet breder ut sig.
Citera
Medlem
%s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
När tillräckligt många länder tröttnat på de problem som sanktionerna fört med sig. När folken fått det tillräckligt uselt för att inte längre vilja acceptera konsekvenserna av sanktionerna. Putin vänta och ser...
Jag har släkt som växt upp i Tyskland under andravärldskriget. De visste var lidande var.
Det är rena lyx-problem som sanktionerna ger. Åh nej elräkningen var en veckas restauranglunch dyrare den här månaden.
Senast redigerad av % 2022-10-09 kl. 22:40.
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HatadAvGud
Hm, kan det ha varit en false flag för att få en anledning att använda grövre vapen?

Ja allt tyder på att Ryssland väljer att spränga sin känsligaste infrastruktur. Det skall vara någon form av masochism, har jag hört.
Citera
2022-10-09, 22:30
Medlem
Smaka-migs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Haha. Dvärgen blir bara äckligare och äckligare. Ryssland har terrorbombat hela östra Ukraina i över ett halvt år. Röda armén har grusat hela städer, torterat kvinnor och barn, mördat familjer och rövat bort tiotusentals barn till Ryssland.

Ukraina spränger Putins olagliga brobygge. "TERRORATTACK!"

Tidigare önskade jag få se Putin inför domstol i Haag. Nu vill jag bara se fanskapet dö i svåra plågor.

Exakt! Blir så jävla provocerad!
Citera
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schipperke77
Nej, jag håller med om det, MEN jag känner mig rätt säker på att det inte bara är att skicka iväg dem, utan att upptrappningen i så fall börjar med att man provspränger. OBS: är långt ifrån expert.

Som jag har sagt förr, så ger det ingen mening för Ryssland att direkt påbörja ett globalt kärnvapenkrig. De kan inte hoppas på att segra, de kommer själva bli utplånade vid motattacken (andraslaget), och stor risk för myteri också. Det gäller f ö även USA; varför skulle amerikanska generaler acceptera en sinnessjuk plan att i en mega-riskfylld operation försöka slå ut Ryssland?

Där kommer säkert en mängd eskaleringar före precis som du skriver, där bägge sidor flexar. Vi är inte riktigt där ännu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Att 700.000 flytt landet med allt vad det innebär är en större protest än några hundra i medelklassen som demonstrerar med wellpapplakat.

Det är det absolut, men tänk om de där 700.000 istället hade samlats i en enda enorm demonstration någonstans i Moskva eller St Petersburg, med filmare som la ut klipp på alla tänkbara kanaler för att visa upp missnöjet och den allmänna vägran? Ska polisen låsa in 700.000 personer? Omöjligt.

Det hade tagit mer skruv i Ryssland än att folk bara flyr. Det är lite som att säga ”Fortsätt gör vad fan ni vill i Ukraina men blanda inte in mig!”.
Citera
2022-10-09, 22:31
Medlem
Enligt PAP så har Polens representant i EU redan skickat en varning till Belarus, att en eventuell inblandning kommer innebära konsekvenser för landet. Han uppmanar andra representanter att agera likadant
Citera
2022-10-09, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Nu är det snart slut med sanktionerna. Tidigare har folk protesterat i Italien, Tjeckien och Ungen, och krävt att bojkotten av rysk gas och olja ska upphöra. Nu mullrar det i Tyskland, med samma krav.
"– Vi måste förhandla med Ryssland, mässar en talare genom högtalaranläggningen. Vi måste reparera Nord Stream 1 och 2 och öppna dem för gasleveranser. Och vi måste sluta med sanktionerna."

Snart kommer Ryssland komma in i värmen igen, och bli en del av den stora Europeiska gemenskapen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9zKGEq/fortfarande-stor-osakerhet-kring-vem-som-egentligen-ska-betala
haha, nej det kommer inte att hända. Rysk gas blev en parentes i europeisk energipolitik, nu tar vi nya tag och hittar en permanent lösning. Om puttler avrättas under hösten/vintern, Ryssland avslutar sitt mördande i Ukraina och drar tillbaka sina trupper, och Ryssland flyttar sig snabbt mot full demokrati så kanske alla sanktioner är lyfta om 10 år. Men rysk gas kommer inte att hamna på dagordningen igen i Europa.
Citera
2022-10-09, 22:33
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
"Nato har kapacitet att slå ut alla ryska kärnvapen". Jävlar vilket statement. Sitter du i NATOs militärledning eller? Hur vet du det?

Jag vet det, därför att man gick, öppet, ut med den möjligheten i slutet av det kalla kriget 1.0. Det är inte 50-, 60- och 70-talet nu, utan 2020.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in