Citat:
Ursprungligen postat av
EnCarte
Nej! Hur drar du den slutsatsen?
Du säger att om vi mäter nåt så är det pålitligt. Vad är det som gör att det funkar i vår värld men inte i en simulerad värld eller i en dröm?
Citat:
Ursprungligen postat av
EnCarte
Varför menar du att dina upplevelse av något skulle vara detsamma som verkligheten?
Jag frågade när det går från korrekt till inkorrekt vid droganvändning. Vad är det som händer? Hur upptäcker man att något har gått fel?
Citat:
Ursprungligen postat av
EnCarte
Vad menar du är verkligt? Är upplevelserna under delirium tremens verkliga?
Visst. Det är ingen skillnad alls på själva upplevelsen, det är bara skillnad på vad upplevelsen innehåller. Precis som när man drömmer. Eller som när man äter en tårta och upplever smak. Tårtan och smaken är bara tolkningar, men upplevelsen i sig är som vilken upplevelse som helst. Finns ingen skillnad på någon upplevelse, bara på innehållet.
Citat:
Ursprungligen postat av
EnCarte
Återigen, vad är din definition av verkligt.
Vi kan säkert hålla med om att verkligheten är det som blir kvar när all tro är borta. Verkligheten är allt som finns. Det är väl en ganska vanlig definition, du får gärna fylla på om det är nåt mer som verkligheten bör uppfylla.
Enligt mig så bör verkligheten vara fullkomligt omöjlig att missa om den utgör allt som finns, men där verkar det vetenskapliga perspektivet vara precis tvärtom: Vi missar verkligheten vad vi än gör.
Citat:
Ursprungligen postat av
EnCarte
Det går att ha indirekt kontakt med verkligheten. På samma sätt som du kan ta foton av verkligheten.
Hur funkar det med indirekt kontakt? Om vi saknar direkt kontakt med verkligheten som vetenskapen hävdar så har vi väl ingen aning vad tusan kortet är en bild av? Visst, bilden kanske påminner om vad vi ser med ögonen, men vad spelar det för roll när det vi upplever ändå inte är verkligheten?
Citat:
Ursprungligen postat av
EnCarte
Fotot är inte verkligheten utan en bild av verkligheten. Bättre eller sämre.
Hur vet du det? Har du någon direkt kontakt med verkligheten så att du kan hävda det? Nä just ja, det har ingen av oss. Så det du säger här är bara fantasi enligt ditt perspektiv.
Citat:
Ursprungligen postat av
EnCarte
På samma sätt skapar din hjärna en bild av verkligheten, som oftast faktiskt är riktigt korrekt, utifrån vad du kan uppleva med dina sinnen. Hur skulle det annars fungera rent fysiskt, om du skulle ha någon typ av direkt kontakt med verkligheten. Klärvoajans?
Du utgår från att verkligheten är "där ute," och då måste man ha någon slags klärvoajans för att komma i kontakt med den. Men jag vet inte ens vad du pratar om, eftersom du pratar om nåt som ingen har haft kontakt med enligt dig.
Personligen så har jag ingen data överhuvudtaget som säger något om en "fysisk verklighet där ute" så jag fantiserar inte om nåt sånt.
Citat:
Ursprungligen postat av
EnCarte
Att du har upplevelser är verkligt, så ur den synpunkten är din känsla korrekt. Däremot kan inte det du upplever vara verkligt, lika lite som det du drömmer, eller handlingen i film kan vara det.
Jag hoppas det var ungefär det jag sa. Innehållet är inte verkligt, så det förkastar jag helt från funderingar om vad som är verkligt. Det andra gör verkar vara nåt i stil med att säga "okej det här innehållet är mer verkligt än det jag hade medan jag sov." Varför vet jag inte riktigt, du säger ju själv att innehållet inte är verkligt, så varför ska vi dra minsta slutsats om vad som är verkligt baserat på innehållet?
Däremot är det något som pågår just nu, den här upplevelsen, som är omöjlig att missa och som är där oavsett vad jag gör annars (tror, drömmer, whatever). Så det uppfyller alla krav jag har för att kalla något verkligt.
Citat:
Ursprungligen postat av
EnCarte
Verkligheten består av fysiska objekt. Alla fysiska objekt är mätbara. Alltså är verkligheten mätbar. Du kan uppleva den med alla dina sinnen om de inte är defekta eller din hjärna lurar dig. Enda sättet att avgöra om något är verkligt, är att mäta det.
Allt det här skulle Mario och Luigi hålla med dig om. Dom vill inte springa in i den där gomban för då krymper dom och måste käka svamp igen för att växa. Dom har fantastiskt mycket evidens och mätningar som stödjer dessa slutsatser och dom kan ge sig fan på att om dom försöker krama gomban istället för att hoppa på fanskapet så händer precis det dom vet kommer hända. Så varför skulle dom säga nåt annat än att deras värld är mätbar och verklig och fysisk?
Vi håller inte med om att deras värld är verklig, men vi använder exakt samma metoder som dom för att säga att den här världen består av fysiska objekt som är mätbara. Om jag sparkar i stenjäveln så får jag ont i foten så den måste vara fysisk och verklig och mätbar och så vidare. Varför funkar metoden för oss men inte för dom?
Citat:
Ursprungligen postat av
EnCarte
Min upplevelse av dig sedan tidigare är att du trollar och argumenterar som en plattjordare. Är den upplevelsen korrekt?
Mmm det är väl enklast att dra den slutsatsen eller börja prata om mig istället.
Jag är helt ärlig med att jag tycker allt flummande om en "extern verklighet" är totalt nonsens och jag har ännu inte sett någon som har gett ett enda bra argument för hypotesen.
Det vore väldigt märkligt om nån som tycker att dom själv inte har kontakt med verkligheten har något vettigt att säga om den förstås, så jag är inte förvånad, men det är förvirrande att folk fortsätter vara så bestämda.