2022-10-09, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Nej vilken tillväxt ordnar dom?

Notera nu att det var tillväxt som det stod.

I din text finns inget inslag av tillväxt.

Ok i see your point
Så om någon hade uppfunnit ett kapital som gör att de kan producera fler hus på kortare tid så bidrar uppfinnaren till tillväxten och det gör inte arbetarna, eller är jag ute och cyklar:-p
Citera
2022-10-09, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoDp
Varför ska vi acceptera att våra politiker fyllt landet med hundratusentals otacksamma främst muslimska invandrare som suger ut pengar varje månad?
Därför att svenska folket har valt dessa
politiker som med få undantag sjungit det multikulturella samhällets lov. Svenska folket har fått den politik och det samhälle de röstat på.
Citera
2022-10-09, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Är så överdrivet med inflationsrädslan då den egentligen inte beror på Sverige utan mer på faktorer utanför vårat land och som vi inte kan påverka. Inflationen kommer ju också att gå ned om t ex el, bensin osv blir billigare.

Du kan inte mycket om ekonomi eller hur?

Svara på denna enkla fråga:

Vem eller vilka är det som har tryckt nya svenska pengar senaste 16 åren?

1. Putin
2. Stefan Ingves
3. Joakim von Anka

Tveksamt att du klarar av denna enkla fråga.
Citera
2022-10-09, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Håller ändå inte med då man tryckt upp pengar under en längre tid och det inte påverkade inflationen tidigare. Dessutom ser vi ju att inflationen ökat kraftigt i nästan alla länder och är inget specifikt svenskt problem. Inflationen beror mer på höga el och bensinpriser samt att covid sabbade en massa produktionskedjor i ekonomin.

Vafan, ja inflationen har ökat kraftigt i nästan alla länder och vad tror du de har gjort där? Jo samma som i Sverige. USA har ökat sin penningmängd ännu mer och de har därför ännu större problem med inflationen än Sverige.

Sen är dessa faktorer ofta fördröjda. Att det tar tid innan den ökade penningmängden slår på inflationen. Typ ingenting, ingenting, ingenting och sen booom!

Edit: Finns flera ekonomer som har varnat tidigare för Centralbankernas "experiment" att köra minusräntor under högkonjunktur. Att det skulle leda till precis det vi upplever nu.
Senast redigerad av aadde81 2022-10-09 kl. 21:31.
Citera
2022-10-09, 21:27
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
Bullshit.

Alla nationalekonomer med lite resumé vet ungefär vilken ekonomisk väg som måste tas för en bättre framtid och det är i runda slängar Schweiz väg. De har haft typ noll inflation utöver vad som är önskvärd och hanterbart.

Förminska statens utgifter och inflytande kraftigt, tillrättalägg mer för företagare, sänk skatter och avgifter drastiskt och öppna upp för en helt fri marknad. Det finns ingen annan rimlig väg. Det skulle öka såväl sysselsättningen, konkurrenskraften, produktionen och exporten på sikt vilket i sin tur skulle betyda mer välstånd och köpkraft för alla i Sverige. Då skulle vi ånyo kunna satsa och koncentrera oss på det vi alltid varit bra på: industri, produktion, invasion och teknologi osv.

Men det skulle betyda att hela Sveriges ekonomiska och politiska historia rycks upp vid rötterna och vänds uppochned på. Vi skulle vara tvungna att glömma allt vad vi lärt oss om politik, ekonomi och vad vi tror solidaritet betyder.

Sverige är dock så sosseskadat att det i princip skulle vara omöjligt att ens proklamera och föreslå för den vida massan.

Det är fine om alla skulle skrämmas och att ingen köper det förslaget till en så pass helomvändning. Men det som skrämmer mig mest är att ingen har försök eller ens nämnt den politiska och ekonomiska riktningen.

Det betyder att ex-riksbankchefen förmodligen har rätt.
Det finns ingen motsättning mellan allmän välfärd och sänkta skatter, dock behöver mer finansieras via avgifter/försäkringar.
Bidragen minskar eller avskaffas men samtidigt höjs nettoinkomsten vid arbete.
Citera
2022-10-09, 21:32
Medlem
Money2spends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt
Ja Lars Heikensten 20 millar på banken, 50 millar i fonder och byggnader för 40 millar skulle ju kunna bli ett bra dagis tex?

Ja folk verkar inte fatta att dom redan har betalat för allt detta. Jag tänker inte fortsätta ge bort +65% av det jag tjänar varje månad om jag inte får mer och mer för det. Får man mindre och mindre men betalar mer och mer är det så klart dags för en blodig jävla revolution.
Intressant. Ett svin som skott sig på mina och mina bröder och systrars pengar.

Tror han att jag inte kommer flytta in i hans båtar, hus och sommarhus när helst jag än känner för det?

Mitt ansvar till världen är att se till att alla vanliga hederliga människor som inte SKOTT ska leva behagliga liv.
Detta innebär att min familj och i förlängningen min stora familj, mitt folk, svensken, kommer göra revolution mot dessa avskräden som SKOTT SIG.

Tror han att han kommer få sitta i fred i sitt palats när våra barn fryser och svälter?
Då kan jag tala om för alla som SKOTT SIG att så kommer det INTE att gå till.
Citera
2022-10-09, 21:35
Medlem
Frågan är HUR låg standard vi ”behöver” acceptera :-)

Räcker det inte med att plastpåsar, toapapper och el har blivit lyxvaror?
Citera
2022-10-09, 21:37
Medlem
Många konsumtions-tokiga människor där ute som använt bostadsbankomaten till onödig lyxkonsumtion. Bara bra dom får smaka på konsekvenser.

Vem som helst förstår ju att om du konsumerar framtida pengar idag så måste du konsumera mindre i framtiden då du lånat från framtida intäkter.
Citera
2022-10-09, 21:39
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Vi har importerat folk från 3e världen och tror vi ska fortsätta va Schweiz. Nej. Va trodde ni?
Vi behöver va starka och effektiva. Men faktum är att många av våra system är på gränsen till kollaps av kvalite.
Avkall på välfärd i europa kan mkt väl bli mkt ärre än folk trodde. Specielt me tanke på slöseri och konsumtionsmönster. Där man spenderar på fel typ av saker.
Citera
2022-10-09, 21:42
Medlem
slutaletas avatar
Klart fortsätter inflationen och räntorna hänger på upp mot 10% samtidigt som lönerna inte ökar så blir det tufft, minst sagt. Billig energi är nyckeln till låg inflation och låga energipriser kommer vi inte se på många år..nästa år börjar det bli tufft och åren som kommer en mardröm.
Citera
2022-10-09, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Därför att svenska folket har valt dessa
politiker som med få undantag sjungit det multikulturella samhällets lov. Svenska folket har fått den politik och det samhälle de röstat på.
Nej inte vi som inte röstat för det?
För oss är Sverige ett förfall.
Citera
2022-10-09, 21:51
Medlem
De fattiga är vana vid att vara fattiga. Det känns mest för dem där den ekonomiska omställningen blir störst. Kanske kommer vi se människor som föredrar självmord framför sänkt standard och förlorat anseende?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in