2022-10-09, 18:16
Medlem
Emellies avatar
De som kommer klara sig sämst är väl de som har jobb med en lön under snittet. De med högre lön har ju såklart mer pengar och de som går på bidrag fortsätter få allt serverat, beroende på.
Citera
2022-10-09, 18:21
Medlem
TonyMeltdowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Market
Sverige kommer alltså bli fattigare. Hur mycket fattigare? Vilka klarar sig bäst och sämst? Kommer bolånetorskarna gå i personlig konkurs i vinter?
Helt rätt.

Varför skulle svenska arbetare/tjänstemän uppnå bättre levnadsstandard än andra nationaliteter med samma arbetsbeskrivning.

Planet sluttar och vi är långt från nederkanten, enjoy...
Citera
2022-10-09, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zukunfter
Men läser ni inte? Begriper ni aldrig? Inflationen är ökningen av penningmängden och inget annat men ni är ju hjärntvättade så det går ju inte in.

Elpriserna ökar av andra skäl än inflationen. Energiproduktion läggs ned, gasleveranser från Ryssland slutar tvärt. Utbudet sjunker alltså men efterfrågan är fortfarande hög = prisökningar. Ofrånkomligt. Men de kan dämpas med stärkt valuta och det funkar inte med genvägar dit. Räntehöjningar måste till.

Nej inflationen har varit låg tidigare trots en kraftig ökning av penningmängden. Inflationen handlar om att priserna på varor stiger inte hur penningmängden varierar.

Samtidigt har även USA haft en kraftig inflation trots en rekordstark US dollar, så även om sambandet mellan en stark valuta och hög inflation finns så är det inte hela sanningen. Räntehöjningar i dagsläget kommer bara att skapa ekonomiska problem med mindre konsumtion, högre arbetslöshet osv vilket inte kommer att stödja den svenska ekonomin. Sedan kommer ju inte priserna att sjunka heller pga högre ränta då varorna istället går till marknader som har kvar sin köpkraft.
Citera
2022-10-09, 18:31
Medlem
TrueCs avatar
Jag ser egentligen inget konstigt i det.

Frågan är hur kan jag och frun, vanliga knegare egentligen, köpt nybyggt utan större lån med stor vinst från tidigare, åkt utomlands två gånger om året, haft märkeskläder och bra besparingar och fina bilar.

Det säger sig självt på något vis att en värld kan inte fungera så, men visst var det kul så länge det varade.
Citera
2022-10-09, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
I verkligheten prissätts valutor i relation till andra valutor.

Nej, det priset på ett valutapar har i allra högsta grad att göra med vad som händer i det andra valutaområdet.

Det är inte komplicerat. Borde gå att förstå.

Om det hade varit sant så hade Schweiz CHF gått i botten givet att dom haft lägre ränta än alla andra. Och fortfarande har det.

Det du skriver är extremt falsifierat därmed.

I verkligheten beror valutans värde i relation till andra valutor, på tillväxt och inflation (dvs allmänna prisökningar) i landet.
Det är där Schweiz har lyckats. Låg ränta -> tillväxt. Och fri arbetsmarknad där facken inte eldar på med löneinflation.

Tack för detta inlägg du förstår hur det hela fungerar
Citera
2022-10-09, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrueC
Jag ser egentligen inget konstigt i det.

Frågan är hur kan jag och frun, vanliga knegare egentligen, köpt nybyggt utan större lån med stor vinst från tidigare, åkt utomlands två gånger om året, haft märkeskläder och bra besparingar och fina bilar.

Det säger sig självt på något vis att en värld kan inte fungera så, men visst var det kul så länge det varade.

Varför skulle det inte kunna fortsätta? Sverige är ett relativt välskött land med framgångsrika företag, mängder av naturresurser, låg befolkning osv. Det handlar ju bara om hur väl vi tar hand om vår ekonomi och inte t ex lägger ned fungerande kärnkraft huxflux.
Citera
2022-10-09, 18:48
Medlem
neuron-drones avatar
Det är alltid lika svinigt när en rik människa säger till fattiga att de måste bli fattigare. Sedan klarar jag att bli fattigare än nu, det har jag varit när jag var ung. Har levt helt utan inkomst förutom boendet betalt. Så jag vet vad fattigdom är och det är inget jag upplever nu.

De flesta märker inte ens att det blir dyrare. Men de som har det jobbigt och som har barn är utsatta, vi kommer se fler som försöker få samhället att hjälpa dem. De har rätt att få hjälp. Barn ska inte behöva svälta.

Sedan att rika sitter och säger att fattiga ska bo med 14 grader inomhus och bara äta pasta är ju lätt när de själva sitter med golvvärme och bastu och äter utfiskade fiskar till middag.
Citera
2022-10-09, 18:55
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Håller ändå inte med då man tryckt upp pengar under en längre tid och det inte påverkade inflationen tidigare. Dessutom ser vi ju att inflationen ökat kraftigt i nästan alla länder och är inget specifikt svenskt problem. Inflationen beror mer på höga el och bensinpriser samt att covid sabbade en massa produktionskedjor i ekonomin.

Nej.
Idioti sabbade produktionskedjorna.
Citera
2022-10-09, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 991ESS
Ni får vad ni förtjänar trots allt.. lol
ja o du med
Citera
2022-10-09, 18:57
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Varför skulle det inte kunna fortsätta? Sverige är ett relativt välskött land med framgångsrika företag, mängder av naturresurser, låg befolkning osv. Det handlar ju bara om hur väl vi tar hand om vår ekonomi och inte t ex lägger ned fungerande kärnkraft huxflux.

Det ligger liksom i ropet. Stora delar av väst konsumerar sinnesjukt mycket och det leder tillslut till ekonomisk kollaps, dessutom är det emot allt när vi talar miljö, vad man än tycker om det.

Vi måste sluta konsumera på den här nivån, det finns inget annat än det
Citera
2022-10-09, 19:02
Bannlyst
Citat:
Inflationen handlar om att priserna på varor stiger inte hur penningmängden varierar

Nej, ditt troll. Nu stiger exempelvis priset på dollar och Euro. Det går att ändra på. Räntan höjs och kronan stärks, för att det blir minskad mängd på kronor i jämförelse med mängden dollar och Euro och det är det sista jag skriver till dig.
Citera
2022-10-09, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrueC
Det ligger liksom i ropet. Stora delar av väst konsumerar sinnesjukt mycket och det leder tillslut till ekonomisk kollaps, dessutom är det emot allt när vi talar miljö, vad man än tycker om det.

Vi måste sluta konsumera på den här nivån, det finns inget annat än det

Handlar ju mer om att vi byggt upp en produktionskapacitet som kan leverera. Så länge vi är produktiva och sköter vår ekonomi och miljö så går det faktiskt att kombinera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in