2022-10-08, 23:35
Medlem
Har läst en av de längsta utbildningarna i landet, slitit i flera år och inte haft CSN inkomst sista året: var tvungen att flytta hem till föräldrarna för att klara mig. Hade alla MVG på gymnasiet på natur… Gått igenom jobbiga anställningsprocesser…

Och har samma lön som en WT elektriker.

Vad är ens poängen att utbilda sig i Sverige när löneskillnaden är så liten?

Känns som en riktig bluff. Enda poängen är att man gillar jobbet. Jag gillar mitt jobb men har verkligen slitit för att komma dit jag är idag, men som ung är man naiv.
Citera
2022-10-08, 23:43
Medlem
rafterajars avatar
Kanske. Men det är mindre slitsamt. Du kan lalla omkring när du är 80, lycka till att vara elektriker vid 80.
Citera
2022-10-08, 23:45
Avslutad
Hur tror du att man blir elektriker, runkar lite på gymnasiet och köper sen ett papper?
Citera
2022-10-08, 23:50
Medlem
Clas.Ohlsson.453s avatar
Vad har du utbildat dig till? Hur lång var utbildningen? Vad är din tidigare erfarenhet som du har med på ditt CV? Hur är du som person vid anställningsintervjuer? Hur mycket drar du in i dagsläget och vad jobbar du som? Viktigt att vi får reda på det här så vi slipper papperkorgen.
Citera
2022-10-08, 23:57
Medlem
olasvenssons avatar
Det bästa är att inte utbilda sig. Bli politiker och få en mycket hög lön istället.

Varför ska höga utbildningar löna sig mer ekonomiskt än låga utbildningar? Det är tillgång och efterfrågan som räknas.
Citera
2022-10-09, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Det bästa är att inte utbilda sig. Bli politiker och få en mycket hög lön istället.

Varför ska höga utbildningar löna sig mer ekonomiskt än låga utbildningar? Det är tillgång och efterfrågan som räknas.
Varför ens plugga hårt i flera år på gymnasiet och komma in på en krävande utbildning med CSN i flera år när WT Konny har samma lön?
Citera
2022-10-09, 00:19
Medlem
Autismpowers avatar
Jag gjorde aldrig bra ifrån mig i skolan och har endast gymnasiekompetens men som autodidakt fick jag jobb som ingenjör med nästan 40k i månaden. Jag visste att det skulle gå till slut haha

Skolan är ett filter för att sila ut icke-rövslickare åt oligarkin.
Citera
2022-10-09, 00:19
Medlem
Kan ju vara bra att kolla framtidsutsikterna/löneutveckling om man nu ska söka utbildning om syftet endast är att tjäna pengar. Ett tips för framtiden om du tänkt skola om dig

Du kan också inte förvänta dig att din ingångslön kommer vara lika hög eller högre än en elektriker som jobbat xx år. Oavsett utbildning. Det finns massor med trådar och tips om hur du kan få upp din lön, till och med på flashback. Dina betyg från gymnasiet är dessutom helt irrelevanta. Att du valde en utbildning som natur och slet arslet av dig/ du tycker är "svår" när du kunde valt ett slappare program som du är intresserad av tyder verkligen på hur smart och långsiktigt du kan tänka. Jag antar att du hade sådana föräldrar som skröt om att deras gosse läser natur
Senast redigerad av sweetcrypto 2022-10-09 kl. 00:34.
Citera
2022-10-09, 00:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Anabolahajen
Varför ens plugga hårt i flera år på gymnasiet och komma in på en krävande utbildning med CSN i flera år när WT Konny har samma lön?
Högutbildade har generellt högre lön än lågutbildade. Om det inte gäller dig så har du valt fel utbildning, eller så är du kass på det du gör.

Vad jobbar du med och vad har du för lön?
Citera
2022-10-09, 00:26
Medlem
Det är inte nödvändigtvis längden på utbildningen som avgör lönen.

I slutändan är det utbud och efterfråga som avgör, vilket indirekt påverkas av huvudmannaskapet.

Ta en utbildning som jurist, där skiljer det sej oerhört mellan personer med samma utbildning. Du tjänar helt enkelt mkt mer på en bra byrå, en på kommunen. Och det som avgör var du hamnar är betyg och flit, vilka i sin tur beror på personlighet och IQ.

Kort och gott, en jurist i privat sektor tjänar 30% mer än en i offentlig sektor. Och inom den privata sektorn skiljer det massor mellan en affärsjurist på topp firma - och en familjejurist på det lokala Swedbank kontoret.

Medan t ex en bibliotekarie, med svinlång utbildningen, tjänar skit över allt. För det finns bara en köpare, och individuella prestationer värderas lågt.
Citera
2022-10-09, 00:59
Medlem
Peterheterhans avatar
Haha du tror du är smart men idiot elektriker är smartare än dig med mindre skulder. Elektriker är inte ens slitigt. Medan du utbildade dig så mycket så ingen arbetsgivare vill anställa dig eftersom du är överkvalificerad och budgeten inte räcker till. Om du nu inte accepterar en skit lön som en WT elektriker. Haha fönsterputsare tjänar antagligen mer än vad du gör under högsäsong! Haha lycka till hos dina föräldrar och med studieskulderna. Nörd!
Citera
2022-10-09, 01:07
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anabolahajen
Har läst en av de längsta utbildningarna i landet, slitit i flera år och inte haft CSN inkomst sista året: var tvungen att flytta hem till föräldrarna för att klara mig. Hade alla MVG på gymnasiet på natur… Gått igenom jobbiga anställningsprocesser…

Och har samma lön som en WT elektriker.

Vad är ens poängen att utbilda sig i Sverige när löneskillnaden är så liten?

Känns som en riktig bluff. Enda poängen är att man gillar jobbet. Jag gillar mitt jobb men har verkligen slitit för att komma dit jag är idag, men som ung är man naiv.

Du utbildar inte dig primärt för att tjäna pengar utan för att du vill ha kunskap om det du utbildar dig till. En stor anledning till att det inte blir högre löneskillnad är att det är gratis med utbildning i Sverige. Om man jämför med USA så kostar det över en miljon i kursavgifter som måste tjänas tillbaka om någon skall läsa utbildningen. Men här överutbildar vi så det finns massor som tar jobben till låga löner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in