2022-10-07, 16:09
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanAnte
Det ser ju lovande ut. Hade jag varit ansvarig hade jag sagt att vi kan leverera från befintlig flotta 10 st på leasing typ omgående. Viktigt att få iväg dem snabbt, och vi ska ändå fylla på med Gripen E. Då kan vi öka takten där istället.

Det finns också ett gäng A/B i reserv vi skulle kunna uppgradera till C/D för att fylla på.

Men framförallt borde vi flyga ned 2 st Gripen D för att få igång träningen.

Dedär 12 skroven som tillhör staten och som lagerhålls på SAAB borde komma till nytta då. De är värda många miljoner men ligger bara och skräpar.

Sedan är det givet att när de nytillverkade planen levereras så är samtliga bulgariska piloter redan influgna på typen och kan sätta sig i dem direkt. Det bulgariska flygförbandet kan utbildas på Såtenäs och i Bulgarien - olika moment på olika ställen med den slutliga stora förbandsövningen på plats i Bulgarien.
Citera
2022-10-07, 18:45
Medlem
Undrar vad som har skurit sig i F16 affären?
Citera
2022-10-07, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knasen2k
Undrar vad som har skurit sig i F16 affären?
Ingenting, men som du vet har ting endret seg med krigen i Ukraina. F-16 vil ikke bli levert før fra 2025, og de ser de trenger en mellomløsning før de er på plass.

Bulgaria has already sent requests to the United States, Israel, the Netherlands, France and Sweden for the lease of military aircraft that can be used for air-policing activities.
Citera
2022-10-07, 21:01
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Dedär 12 skroven som tillhör staten och som lagerhålls på SAAB borde komma till nytta då. De är värda många miljoner men ligger bara och skräpar.

Sedan är det givet att när de nytillverkade planen levereras så är samtliga bulgariska piloter redan influgna på typen och kan sätta sig i dem direkt. Det bulgariska flygförbandet kan utbildas på Såtenäs och i Bulgarien - olika moment på olika ställen med den slutliga stora förbandsövningen på plats i Bulgarien.

Jag hörde att vissa av de skroven har man haft utbildning på så att de är ganska långt monterade och kan ganska snabbt bli klara.
Citera
2022-10-07, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Ingenting, men som du vet har ting endret seg med krigen i Ukraina. F-16 vil ikke bli levert før fra 2025, og de ser de trenger en mellomløsning før de er på plass.

Bulgaria has already sent requests to the United States, Israel, the Netherlands, France and Sweden for the lease of military aircraft that can be used for air-policing activities.

Jo visst, men varför vill man leasa eller köpa ett helt annat system? Det mest logiska vore ju att be USA om 8st äldre F16, som man ändå ska flyga sen, eller be andra NATO länder att patrullera luftrummet som i Baltikum. Det lär ju ta ett par år i bästa fall att få planen, att utbilda piloter och få alla bitar på plats för att operera Gripen. Då är det redan 2025 och då kommer de beställda F16. Ska man sedan operera både Gripen och F16?
Senast redigerad av Knasen2k 2022-10-07 kl. 22:40.
Citera
2022-10-07, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Jag hörde att vissa av de skroven har man haft utbildning på så att de är ganska långt monterade och kan ganska snabbt bli klara.
Jag ser det som att de bör föra över plan som är i tjänst redan. Vi klarar oss med 10 färre tills de är färdigmonterade.

Här gäller det att smida medan järnet är varmt. Det är också en lågriskaktion, då Bulgarien är också ett NATO-land, så de lär inte sättas in i konflikt direkt.

Bara säg att de får dem pronto.
Citera
2022-10-07, 22:43
Medlem
Citat:
Jag ser det som att de bör föra över plan som är i tjänst redan. Vi klarar oss med 10 färre tills de är färdigmonterade.

Här gäller det att smida medan järnet är varmt. Det är också en lågriskaktion, då Bulgarien är också ett NATO-land, så de lär inte sättas in i konflikt direkt.

Finns inte att man lånar ut operativa flygplan i dagens läge.. Brasilien ville låna in Gripen C av Sverige inför VM 2018.. Då sa man nej pg av säkerhetsläget.. och säkerhetsläget är knappast bättre idag
Senast redigerad av Knasen2k 2022-10-07 kl. 22:48.
Citera
2022-10-08, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knasen2k
Finns inte att man lånar ut operativa flygplan i dagens läge.. Brasilien ville låna in Gripen C av Sverige inför VM 2018.. Då sa man nej pg av säkerhetsläget.. och säkerhetsläget är knappast bättre idag
Att stationera några där med personal under en period är nog görbart. För försvar och träning. Ungefär som Libyen-insatsen.

Sen säger man till att det ska skakas fram 10 st från de förrådsställda (mer än 60 plan är tagna ur bruk, av dessa borde 10 gå att få ordning på).

Så plockar man tillbaka plan allt eftersom iordningställandet av reservplanen blir klara.
Citera
2022-10-08, 14:28
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:

Vårt flygvapen kan ju patrullera bulgariskt luftrum under tiden. Istället alltså, och skulle det hetta till häruppe så flyger de hem medan ett NATO-land tar över där nere.
Citera
2022-10-08, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Nej då är det bättre att skicka 10 st äldre JAS 39C/D.
För att istället uppgradera dessa chassin med en trimmad RM 12 och förändra luftintaget så att dessa flygplan blir med starkare motor och med något längre räckvidd. Som vi behåller själva. Om testen faller väl ut. Så kan vi även erbjuda en uppgradering för befintliga JAS 39C/D.

De med nya chassina kommer då att sedan bli de sista JAS 39C/D som blir kvar.
Citera
2022-10-08, 16:58
Medlem
Citat:

Jag håller med. Vi kan redan nu lämna ett par JAS 39 D för utbildning. Följt av typ fyra eller sex plan i en första batch. Med resten vid en andra batch. Samtidigt som vi uppgraderar till JAS 39 C/D+ enligt nedan.

Vi ska istället uppgradera de nya chassina med trimmad RM12 och förändrade luftintag. Så att vi får JAS 39 C/D+. Som vi sedan erbjuder som uppgraderingspaket för de som är intresserade.
Citera
2022-10-08, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye

Vi ska istället uppgradera de nya chassina med trimmad RM12 motor och större luftintag.
Så vi kan skicka äldre istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in