2022-10-07, 17:51
Medlem
Enl. DI ska allt vara klappat och klart till nästa vecka.

" En centralt placerad L-källa säger sig vara säker på att de fyra högerpartierna har en färdig uppgörelse nästa vecka."

https://www.di.se/nyheter/l-kalla-ko...hovas-mer-tid/
Citera
2022-10-07, 17:52
Medlem
Helg-Segers avatar
Uppgörelse om regering är klar nästa vecka enligt en L-källa skriver Expressen. Högerpartierna är snart överens.

Spännande. Jag undrar hur utfallet kommer att se ut. Känns som att det är make or break för SD i det här läget vilket känns lite läskigt med tanke på hur det gick för Dansk Folkeparti. Men SD-toppen verkar vara ganska smarta och förstå hur man ska spela spelet. Det är dock bara min uppfattning och jag hoppas att jag inte har fel. Det visar sig inom en snar framtid.
Citera
2022-10-07, 18:06
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
För min del får gärna Magda fortsätta att regera, om det är så illa ställt att Kristersson tar med L i regeringen. Med en M+KD+L regering så är SD helt bortdribblade, och kommer inte att få igenom ett skit av sin politik som dom lovat väljarna. Alla förslag som kommer från SD kommer konsekvent att blockeras av L.

SD har visserligen fått ett antal tunga poster, men dom betyder inte så mycket när det är regeringen som fattar alla beslut.
Det här duger fan inte, L skall till varje pris som helst hållas utanför regeringen. SD sa i valrörelsen att dom var beredda att stödja en M+KD regering och inget annat. Kristersson borde ha tagit fasta på det, och inte komma dragandes nu med L
Spot on analys av läget!
Citera
2022-10-07, 18:08
Medlem
wwrs avatar
Omöjligt att tippa. Men gissa är ju kul.

SD får 1-3 ministerposter och utropas till valets vinnare fast de kanske borde haft 7-8 enligt valresultatet. (Justitieminister Åkesson med sina många poäng statskunskap)
L med runt en femtedel så många röster som SD får 1-2 ministerposter och utropas till vinnare eftersom de lyckats (odemokratiskt) blockera ut SD
M och KD får dela på resten plus de poster SD borde haft, enligt sina valresultat.

Alt

SD får ingenting. Bara en massa snack om att de på något sätt skulle ha vunnit på att förhandla bort de viktiga ministerposterna.

SD kommer i vilket fall att stöda en regering som kört över SD ... är min gissning.
Citera
2022-10-07, 18:55
Medlem
Helg-Segers avatar
Nu såg jag bara rubriken men enligt tidningarna för ett par dagar sedan så "vägrar" ju SD att släppa in L i regeringen och nu säger L att man är överens. Hur tror ni dom har löst det?

Läste som sagt bara rubriken och media har ju en tendens att övertolka saker och ting.
Senast redigerad av Helg-Seger 2022-10-07 kl. 18:58.
Citera
2022-10-07, 19:00
Medlem
Verkar som att det som står i vägen för regeringsbildningen är L's vara eller icke-vara i regeringen samt migrationspolitiken. SD är inte del av regeringen, vilket är bra då det kan bli duktiga strykdagar framöver. De måste nå framsteg vad gäller migrationen samt helst även biståndet. Båda ner med 80-90%.
Citera
2022-10-07, 19:31
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BalleAnka
SD har ca 20 procent av rösterna. Det innebär att de inte har egen majoritet.

Kristersson bestämmer vilka han vill ha i regeringen, och det blir M, KD och L.

SD kan sura hur mycket de vill, men när det är dags att rösta i riksdagen kommer de att släppa fram Kristersson. Alternativet är ju att Magdalena, Morgan och Khashayar med flera får sitta kvar, och jag kan inte tänka mig att SD tycker det är bättre.

KD vill inte heller ha med L i regeringen.
Citera
2022-10-07, 19:39
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helg-Seger
Nu såg jag bara rubriken men enligt tidningarna för ett par dagar sedan så "vägrar" ju SD att släppa in L i regeringen och nu säger L att man är överens. Hur tror ni dom har löst det?

Läste som sagt bara rubriken och media har ju en tendens att övertolka saker och ting.

Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Verkar som att det som står i vägen för regeringsbildningen är L's vara eller icke-vara i regeringen samt migrationspolitiken. SD är inte del av regeringen, vilket är bra då det kan bli duktiga strykdagar framöver. De måste nå framsteg vad gäller migrationen samt helst även biståndet. Båda ner med 80-90%.

Nu har vi två källor (varav en är SD) som säger att det går åt skogen + en L-källa som säger att det går bra och att allt är klart på onsdag.

Blir intressant att se vilken sida som fått vika sig.

Grejen är också den att Mats Persson som leder förhandlingarna för L är också kandidat till att ta över som partiledare. Han står tydligen nära Moderaterna. Men hur hans kontakt med Romina ser ut är väl tveksamt. Och det är där SD känner att de inte kan lita på L, samtidigt som Mats Persson bullshitar sig fram i förhandlingarna om att allt är prima.
Citera
2022-10-07, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Tror mest det handlar om att SD ställer massor av krav för att L ska få sitta i regering, krav som L har svårt att svälja. L vet att de inte kan byta sida igen och att kanske hälften av deras röster har stödröster från Moderater och det vet SD också.

Min gissning är att efter helgen kommer det att annonseras att KD, M och L bildar regering och att L gått med på politik som får DN att skrika om fascism och mörka tider. L har i utbyte fått SD att kompromissa om public service samt att återvandring tonats ner något. Kanske också att antalet kvotflyktingar inte reduceras (men då har SD sålt sig billigt tycker jag).
Som jag trodde, det är återvandringen som L har problem med:

Citat:
En fråga som flera nämner är Sverigedemokraternas krav på återvandring av personer som inte integrerats i Sverige.

SD har bland annat föreslagit ett nationellt mål för återvandringen och en särskild återvandringsmyndighet.

Förslagen är svårhanterade för den nya regeringskonstellationen där inte minst Liberalerna sannolikt sätter sig på tvären.

Hela regeringsbildningen har än så länge präglats mycket av en osäkerhet kring hur långt SD är beredda att driva olika krav. Och den osäkerheten finns alltjämt.

Men insatsen är nu så hög för alla inblandade partier att nästan alla utgår från att man kommer kunna lösa upp knutarna nu när en hyfsat skarp tidsgräns väl finns.

– Priset för att misslyckas är väldigt högt och ingen vill det, säger en inflytelserik moderat till Expressen.
https://www.expressen.se/nyheter/har...a-ut-pa-tiden/

Om L fäller en en regering pga att invandrare som vägrar anpassa sig uppmuntras och får hjälp att flytta hem (som man gör i Danmark) kommer de straffas stenhårt av väljarna. Den genomsnittliga moderaten som stödröstat på M skiter fullständigt i om somalier i förorterna som lever som om de fortfarande är kvar i Somalia men med bättre ekonomi ombeds flytta hem

I slutändan lär det bli som jag tror att återvandringen tonas ner något och sedan kommer M säga åt Liberalerna att hålla käften och acceptera.
Citera
2022-10-07, 19:56
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Som jag trodde, det är återvandringen som L har problem med:

https://www.expressen.se/nyheter/har...a-ut-pa-tiden/

Om L fäller en en regering pga att invandrare som vägrar anpassa sig uppmuntras och får hjälp att flytta hem (som man gör i Danmark) kommer de straffas stenhårt av väljarna. Den genomsnittliga moderaten som stödröstat på M skiter fullständigt i om somalier i förorterna som lever som om de fortfarande är kvar i Somalia men med bättre ekonomi ombeds flytta hem

I slutändan lär det bli som jag tror att återvandringen tonas ner något och sedan kommer M säga åt Liberalerna att hålla käften och acceptera.

Mycket intressant.

Uppenbart att L-källan till Expressen bullshitade. Min kvalificerade gissning är att L-källan är någon tjänsteman som står Mats Persson nära.

SD är inte ett 5%:s parti. De kommer inte att nöja sig med att släppa på återvandringsfrågan, nu när de väl är ett 20%:s parti och ska börja få inflytande.

Det stora problemet som jag ser det, är att Kristersson själv är för massinvandring. Han har det helt enkelt inte i sitt hjärta att gå med på något sådant som återvandring. Därför såg han även till att rädda kvar L i Riksdagen. Just för det här tillfället. Och därför tror jag att dom här förhandlingarna kommer att kräva mer tid, eller i värsta fall misslyckas helt.
Citera
2022-10-07, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0-son
Ulf Kristersson uppges sätta hårt mot hårt och menar att SD väntas ”vika ner sig” i L-frågan.
Läge för Jimmie att spela hårt!

Som mannen bakom 'The art of the Deal' sa, "Sometimes you have to walk away".

De måste vara beredda att gå all in och lämna över initiativet till Socialdemokraterna om de inte får igenom sin politik. Uppenbarligen hör L mer hemma i vänsterlägret, låt de då försöka kompromissa ihop ett November-avtal. Kristersson ska inte få igenom WEF-politik med L som ett MP på högersidan.
Citera
2022-10-07, 23:03
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Som mannen bakom 'The art of the Deal' sa, "Sometimes you have to walk away".

De måste vara beredda att gå all in och lämna över initiativet till Socialdemokraterna om de inte får igenom sin politik. Uppenbarligen hör L mer hemma i vänsterlägret, låt de då försöka kompromissa ihop ett November-avtal. Kristersson ska inte få igenom WEF-politik med L som ett MP på högersidan.

Johan Pehrson stormade ju Åkessons kontor under fredagen.

Enligt SR verkar borgarna desperata och SD är lugna. De tänker inte släppa fram Kristersson som Statsminister om inte de uppfyller deras krav.

Något som även de mest positiva Liberalerna idag verkade inse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in