Citat:
Ursprungligen postat av
Bankkonsulten
Tror mest det handlar om att SD ställer massor av krav för att L ska få sitta i regering, krav som L har svårt att svälja. L vet att de inte kan byta sida igen och att kanske hälften av deras röster har stödröster från Moderater och det vet SD också.
Min gissning är att efter helgen kommer det att annonseras att KD, M och L bildar regering och att L gått med på politik som får DN att skrika om fascism och mörka tider. L har i utbyte fått SD att kompromissa om public service samt att återvandring tonats ner något. Kanske också att antalet kvotflyktingar inte reduceras (men då har SD sålt sig billigt tycker jag).
Som jag trodde, det är återvandringen som L har problem med:
Citat:
En fråga som flera nämner är Sverigedemokraternas krav på återvandring av personer som inte integrerats i Sverige.
SD har bland annat föreslagit ett nationellt mål för återvandringen och en särskild återvandringsmyndighet.
Förslagen är svårhanterade för den nya regeringskonstellationen där inte minst Liberalerna sannolikt sätter sig på tvären.
Hela regeringsbildningen har än så länge präglats mycket av en osäkerhet kring hur långt SD är beredda att driva olika krav. Och den osäkerheten finns alltjämt.
Men insatsen är nu så hög för alla inblandade partier att nästan alla utgår från att man kommer kunna lösa upp knutarna nu när en hyfsat skarp tidsgräns väl finns.
– Priset för att misslyckas är väldigt högt och ingen vill det, säger en inflytelserik moderat till Expressen.
https://www.expressen.se/nyheter/har...a-ut-pa-tiden/
Om L fäller en en regering pga att invandrare som vägrar anpassa sig uppmuntras och får hjälp att flytta hem (som man gör i Danmark) kommer de straffas stenhårt av väljarna. Den genomsnittliga moderaten som stödröstat på M skiter fullständigt i om somalier i förorterna som lever som om de fortfarande är kvar i Somalia men med bättre ekonomi ombeds flytta hem
I slutändan lär det bli som jag tror att återvandringen tonas ner något och sedan kommer M säga åt Liberalerna att hålla käften och acceptera.