2022-10-07, 19:33
Medlem
Bizmarcks avatar
Barnlösa vill ju ofta intala såväl sig själva som andra att de gjort ett medvetet val och inte alls är misslyckade.
Men vi vet ju alla innerst inne hur det ligger till med den saken…
Citera
2022-10-07, 20:07
Medlem
GonerStoners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bizmarck
Barnlösa vill ju ofta intala såväl sig själva som andra att de gjort ett medvetet val och inte alls är misslyckade.
Men vi vet ju alla innerst inne hur det ligger till med den saken…

Det måste väl ändå svida mer att skaffa barn och fortfarande vara olycklig.
Citera
2022-10-07, 20:36
Medlem
Skaffa intressen! Så mycket bättre än att ha barn någonsin kan bli.
Citera
2022-10-07, 20:39
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Finns egentligen ingen personlig fördel med att ha barn.
De enda som kan ha någon nytta av att ha barn är personer som inte har några intressen och som saknar fantasi.
Citera
2022-10-07, 21:09
Medlem
Neej. Inte misslyckade. Man är mycket friare utan barn. Och man behöver aldrig ha skuldkänslor. För något. Gentemot barn.. Men däremot. Bryr man sig mer om folk runt omkring...barn familjer bryr sig bara om dom runtomkring en alltså familjen. Alla lever olika liv...
Citera
2022-10-07, 21:17
Medlem
Det är väll upp till var och en?

Tycker det är pinsamt med alla som raljerar över att det är ett misslyckande om man inte har barn eller vice versa.

Det är helt enkelt olika liv och den som inte vill nu kanske vill senare och om inte så går det också bra.

Slappna av lite, vi ska alla dö. Varför gå runt och stressa över en sån sak..
Citera
2022-10-07, 21:21
Avslutad
Skaffa inte barn, det är ingen "vinst" på så sätt utan det är ett jobb i många år. Du har dessutom en vidrig människosyn, och säger att du egentligen inte vill. Ta mitt tips eller ångra dig grovt.
Citera
2022-10-07, 21:50
Medlem
Nordoxens avatar
Är väl ingen akut stress om du är 32 och man, men att aldrig skaffa barn ser jag som ganska meningslöst (förutsatt att man vore en bra/kärleksfull förälder).

Vad ska du annars göra med ditt liv? "Satsa på karriären"? Spela TV-spel dagarna i ända? Who cares. Själv kommer jag ha 3-4 barn som kommer föra mitt arv och vårt folk vidare.
Citera
2022-10-07, 22:12
Medlem
Nordoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag och min sambo är närmare 50 och har valt ett liv utan barn. Än så länge är jag bara glad och tycker det är jävligt skönt att vi valde detta. Vi är båda helt överens om valet.

Vem vill egentligen njuta av en helg i en kall hockeyrink för att se sitt barn traggla runt med klubba och puck. Vem vill stå och titta på en riduppvisning eller dansuppvisning egentligen.
På helgen vill man njuta av livet, gå på en promenad, slökolla på någon film, vara med vänner eller något annat skönt.

När man har barn så vill man inget hellre. Inget gör mig gladare än att se mina barn utforska och upptäcka världen från deras perspektiv. Leendet som uppstår första gången de får tillfället att klappa en hund eller katt. Deras första smakupplevelser vare det sig är sin första tårtbit eller en apelsin. Spänningen under julafton när de ser tomten trampa i djupsnön utanför fönstret. Det enkla nöjet att njuta och skratta till en nostalgisk film/barnprogram man själv såg och skrattade till som barn. Stoltheten de känner och uppvisar när de lärt sig räkna till 20 och lärt sig blinka lilla stjärna på pianot. Eller första gången man som förälder får se sitt eget kött och blod uppträda på en riktig scen för att visa vad man lärt sig på terminens danslektioner där de utmanar sina rädslor och växer som människa. Att vara någons främsta förebild i livet. Att se storasystern älska, leka och vägleda sina småsyskon.

Detta är något som är omöjligt för barnlösa att förstå sig på då man inte vet vad man på riktigt går miste om känslomässigt. Visst med barn kommer en del uppoffringar och det är inte alltid en dans på rosor men inget värt att leva för är en baggis.

Allt du radar upp är ju bara ytligt egentligen. Men vet du vad, trots att man har barn så gör man allt det där ändå. Resor, vandringar, promenader, vänner och ens intressen. Inget har jag behövt uppoffra bara för att ha barn. Är inget zero-sum game att skaffa barn i ett parförhållande.
Senast redigerad av Nordoxen 2022-10-07 kl. 22:17.
Citera
2022-10-07, 22:17
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordoxen
När man har barn så vill man inget hellre. Inget gör mig gladare än att se mina barn utforska och upptäcka världen från deras perspektiv. Leendet som uppstår första gången de får tillfället att klappa en hund eller katt. Deras första smakupplevelser vare det sig är sin första tårtbit eller en apelsin. Spänningen under julafton när de ser tomten trampa i djupsnön utanför fönstret. Det enkla nöjet att njuta och skratta till en nostalgisk film/barnprogram man själv såg och skrattade till som barn. Stoltheten de känner och uppvisar när de lärt sig räkna till 20 och lärt sig blinka lilla stjärna på pianot. Eller första gången man som förälder får se sitt eget kött och blod uppträda på en riktig scen för att visa vad man lärt sig på terminens danslektioner där de utmanar sina rädslor och växer som människa. Att vara någons främsta förebild i livet. Att se storasystern älska, leka och vägleda sina småsyskon.

Detta är något som är omöjligt för barnlösa att förstå sig på då man inte vet vad man på riktigt går miste om känslomässigt. Visst med barn kommer en del uppoffringar och det är inte alltid en dans på rosor men inget värt att leva för är en baggis.

Allt du radar upp är ju bara ytligt egentligen. Men vet du vad, trots att man har barn så gör man allt det där ändå. Resor, vandringar, promenader, vänner, resor och ens intressen. Inget har jag behövt uppoffra bara för att vara barn. Är inget zero-sum game att skaffa barn i ett parförhållande.

Finns säkert fördelar med att ha barn men jag får helt enkelt missa det och njuta av mitt liv ändå. Skönt iallafall att du tycks njuta av ditt med barn.
Vi är olika helt enkelt.
Citera
2022-10-07, 22:19
Medlem
Frågeställningen i rubriken är helt ointressant och man kan lika gärna ställa frågan ”vad tycker ni om folk som har barn”.

Många vill ha barn, andra inte? Vem bryr sig?
Citera
2022-10-07, 22:21
Medlem
Pungpuckels avatar
Jag fick barn ganska tidigt, och sedan har det blivit några stycken.

Men ja, jag har ju träffat t.ex kollegor i min ålder som inte har barn, och jag uppfattar dom som förvuxna barn.

Men det är inget "fel" i det, hade jag varit nykter, akademisk bakgrund och alltid sett ner på alla andra så hade jag troligtvis också varit barnlös.

Det ska tilläggas att ingen av mina ungar var planerade, det bara blev så.

Jag tycker man ska skaffa barn så tidigt som möjligt i livet, därför att barn vill ha unga aktiva föräldrar som ligger dom närmare dom ålders och intressemässigt, inga jävla pensionärer...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in