2022-10-07, 10:33
Medlem
Om detr din mark du parkerar på och det är tillåtet att köra över samfällighetens mark för att exempelvis transportera saker till huset så ser jag inte hur samfälligheten skulle kunna hindra dig från att parkera på din mark. Du behöver inte bygglov för att anordna en parkeringsplats på en fastighet med enfamiljshus.

Så länge uttag, kabeldragning och avsäkring klarar lasten så är det inga problem att ladda med shuko. Många hotell har det fortfarande som anvisad laddning.

Bränderna uppstår inte pga shuko-uttaget utan pga för klen kabel till uttaget.
Senast redigerad av Engineer 2022-10-07 kl. 10:38.
Citera
2022-10-07, 10:47
Medlem
BalleAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggadgrabb
Så, jag funderar på att helt enkelt plocka bort en del av vårt staket och köra in bilen på gräsmattan framför vårt hus och ladda där. Det kommer fucka gräsmattan, men att ladda bilen är mer angeläget. Min fråga är därför om någon ser några hinder mot att jag ställer bilen där. Det är min mark, men jag måste köra på samfällighetens väg för att komma dit (vilket är tillåtet). Det kommer bli jobbigt, skitfult och betydligt mer iögonfallande än en sladd, men jag är beredd att göra det. Kan samfälligheten hindra mig på något sätt? Finns det några andra juridiska problem?

Är det du som äger fastigheten med gräsmattan, eller är det bostadsrättsradhus?
Citera
2022-10-07, 10:49
Medlem
Citat:
Jag bor i ett radhus i en samfällighet. Har en elbil på långlån (ca två år), men föreningen har inga laddplatser. Så för att kunna ladda bilen har jag dragit en sladd från mitt hus till vårt garage rakt över. Sladden går ca 2 meter över samfällighetens mark, vilket egentligen inte är tillåtet, men vi sköter det så snyggt vi kan genom att bara ladda på natten, bara några nätter i veckan, se till att man inte kan snubbla på sladden osv. Det är enda sättet vi kan ladda bilen.

Nu är det så att det är något småkukat jävla as som har gått och dragit ut sladden på natten när vi sover, så vi vaknar upp till ett oladdat batteri. Jag kan ju inte ta frågan med samfälligheten eftersom de bara kommer säga att vi inte får dra sladden över deras mark. Men vi måste ju kunna ladda biljävlen!

Så, jag funderar på att helt enkelt plocka bort en del av vårt staket och köra in bilen på gräsmattan framför vårt hus och ladda där. Det kommer fucka gräsmattan, men att ladda bilen är mer angeläget. Min fråga är därför om någon ser några hinder mot att jag ställer bilen där. Det är min mark, men jag måste köra på samfällighetens väg för att komma dit (vilket är tillåtet). Det kommer bli jobbigt, skitfult och betydligt mer iögonfallande än en sladd, men jag är beredd att göra det. Kan samfälligheten hindra mig på något sätt? Finns det några andra juridiska problem?

Sett visa radhus ägare stenlägga sin gräsmatta och parkerat sin elbil där, skillnaden är att dessa radhus har sin vanliga parkering utanför så dom behöver inte åka in på någon liten väg.

Kommer du ens kunna svänga in på din tomt genom att bara hålla dig på vägen?
Citera
2022-10-07, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Ts skriver ju att bilen är lånad.
Det är väl fullständigt ointressant att TS lånar bilen. Det är väl ganska ogenomtänkt att låna en elbil innan TS har säkrat att TS kan ladda bilen. Sen kan ju långtidslån betyda allt möjligt beroende på hur bevandrad TS är inom språket. Det skulle kunna betyda att TS leasar bilen, eller att TS har lån på bilen i två år till, eller att TS har den som förmånsbil. Känns mindre troligt att någon lånar ut en elbil utan ersättning
Citera
2022-10-07, 11:08
Medlem
Citat:
Jag bor i ett radhus i en samfällighet. Har en elbil på långlån (ca två år), men föreningen har inga laddplatser. Så för att kunna ladda bilen har jag dragit en sladd från mitt hus till vårt garage rakt över. Sladden går ca 2 meter över samfällighetens mark, vilket egentligen inte är tillåtet, men vi sköter det så snyggt vi kan genom att bara ladda på natten, bara några nätter i veckan, se till att man inte kan snubbla på sladden osv. Det är enda sättet vi kan ladda bilen.

Nu är det så att det är något småkukat jävla as som har gått och dragit ut sladden på natten när vi sover, så vi vaknar upp till ett oladdat batteri. Jag kan ju inte ta frågan med samfälligheten eftersom de bara kommer säga att vi inte får dra sladden över deras mark. Men vi måste ju kunna ladda biljävlen!

Sätt upp en kamera, eller lås fast laddkabeln.

Trevliga grannar du verkar ha, typiska svenskar 😂
Citera
2022-10-07, 11:11
Medlem
Bara så att du vet det så kommer ditt försäkringsbolag inte att betala ett öre om något händer om du inte laddar från en laddbox.
Senast redigerad av Hockeytrunken 2022-10-07 kl. 11:13.
Citera
2022-10-07, 11:21
Medlem
Har samma problem. Samfälligheten vägrar installera boxar på våra garage/parkeringsplatser. Kanske för att dem är dumsnåla och gamla generellt.

Jag vägrar dock dra planeten-kortet och PK kortet för jag är anti PK och för yttrandefrihet och mot vänsterfascism.

Kan man seriöst inte bara vara överens och lägga någon form av gummi kappa över sladdar som dras över samfällighetens allmänna väg? Ni vet sådanna som läggs vid vägarbeten där man ska dra kabel över gatan tillfälligt?

Borde väl funka. Sen får man ju se till att sladden inte går att avlägsna så lätt.
Citera
2022-10-07, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torabora
Har samma problem. Samfälligheten vägrar installera boxar på våra garage/parkeringsplatser. Kanske för att dem är dumsnåla och gamla generellt.

Nej, men ofta behövs det ett nytt anläggningsbeslut med tillhörande lantmäteriförättning. Det beror på att samfällighetsföreningen bara förvaltar marken, de äger den inte så det är strikt begränsat vad de får ägna sig åt.
Citera
2022-10-07, 11:48
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbaute666
Förstår problemet, men du måste försöka lösa det på annat vis.
Hur fungerar en samfällighet, är det ungefär som en Brf? Vår Brf har satt upp några laddplatser på föreningens bekostnad, kanske kan samfälligheten göra det samma.
Prova det snarast möjligt, annars kommer du att bli utsatt för en mängd personer som heter Ove och vet vad som är rätt. Plocka bort staketet och köra över gräsmattan kommer att göra dig ruskigt impopulär, och ditt förhandlingsläge blir som bortblåst. Dessutom ser det sunkigt ut för alla.
En Brf ägar ju vanligtvis huset inkl. lägenheterna. En sämfällighet sköter ju vanligtvis bara gemensamma saker som vägar osv. i området medan man vanligtvis äger själva bostaden själv. Förekommer ju på landet då en enskild väg som används av flera bostäder sköts av en samfällighet.
Äger du gräsmattan i fråga så tillhör den inte samfälligheten men är den en allmänning som tillhör flera i området så ägs ju den av samfälligheten.
Är det du som äger gräsmattan så lär inte samfälligheten ha någon att göra med om du ställer upp en bil där. Då är ju ev. skador på gräsmattan ditt eget problem. Blir ju värre om samfälligheten äger gräsmattan.
Oavsett vilket så är ju en laddbox det säkraste.
Citera
2022-10-07, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Nej, men ofta behövs det ett nytt anläggningsbeslut med tillhörande lantmäteriförättning. Det beror på att samfällighetsföreningen bara förvaltar marken, de äger den inte så det är strikt begränsat vad de får ägna sig åt.

Nope, det finns en vägledande dom i miljö och marköverdomstolen. Står det i samfällighetens anläggningsbeslut att det finns el i garagen (till tex dammsugare eller så) så får samfälligheten göra det säkert att ladda elbil där, dvs sätta laddboxar.

https://vesterlins.se/nyheter/mod-godtar-laddinfrastruktur

Men till TS: Du får inte dra en kabel över en tomtgräns utan servitut
Citera
2022-10-07, 12:43
Medlem
Farfarsfars avatar
Prata med samfällighetens styrelse är väl rimligast och få till stånd en överenskommelse. Borde väl vara fler som har elbilar eller tänker skaffa.

En annan lösning är snubbeltråd med knallskott i anslutning till kabeln så grannjäveln lär sig sköta sitt.
Citera
2022-10-07, 12:46
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Så du gör fel på flera olika sätt, och skapar en brandrisk för dina grannar. Och blir sur över att de inte låter dig fortsätta?

Skaffa en laddhybrid och ladda på de platser du får istället för att vara sur över att du inye får bryta mot reglerna. Jag får inte gå in på bolaget och plocka på mig ett gäng bira på söndagen för att jag känner för det. Även om jag kan panga rutan och kliva in...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in