2022-10-06, 19:49
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trefemmor
Men det svåra enligt mig är att hitta det igentliga värdet i krypto jag handlar en del med aktier men dör finns det ju riktiga tillgångar kopplade till bolagen och ekonomiska rapporter man kan läsa med allt ifrån utdelningshistorik samt vad de sitter på för tillgångar etc en bitcoin hur ska man kolla upp värdet på den?

Hur står sig tex Ubers, Spotify eller Air BnBs tillgångar i förhållandet till deras market cap? När hade dom utdelning senast? När hade Google, Facebook, Amazon eller Ford utdelning senast?

Tittar man på det egentliga värdet hos bolag så märker man fort att aktievärdet är otroligt uppblåsta. Varför är dom det? För att folk behöver parkera sitt kapital någonstans, inte för att komma åt deras tillgångar, utdelningar eller får rösträtt på bolagsstämmor.

Bitcoin utmanar dessa entiteter, och alla andra som används för att parkera kapital i, som ett bättre alternativ.

Bitcoin, apex store of value:
https://www.youtube.com/watch?v=d-8lJMH3VSE
Senast redigerad av Leaston 2022-10-06 kl. 19:58.
2022-10-06, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Hur står sig tex Ubers, Spotify eller Air BnBs tillgångar i förhållandet till deras market cap? När hade dom utdelning senast? När hade Google, Facebook, Amazon eller Ford utdelning senast?

Tittar man på det egentliga värdet hos bolag så märker man fort att aktievärdet är otroligt uppblåsta. Varför är dom det? För att folk behöver parkera sitt kapital någonstans, inte för att komma åt deras tillgångar, utdelningar eller får rösträtt på bolagsstämmor.

Bitcoin utmanar dessa entiteter, och alla andra som används för att parkera kapital i, som ett bättre alternativ.

https://www.youtube.com/watch?v=d-8lJMH3VSE

Nu finns det ju bolag på börsen som handlas med lite rimligare siffror och har lite bättre p/e tal en dessa jättar som suger åt sig allas pengar av den anledningen som du säger att folk måste parkera pengarna nånstans men förstår helt vad du menar

En annan grej är ju även utanför börsen har jag ett ex där jag köpte in mig i ett företag då dom var villiga o sälja av en aktiedel till någon för en liten slant där fick jag då svart på vitt tillgång till en lokal/kunder och ett stabilt kassaflöde från dag ett detta blir ju lite mer hand on och krävdes att jag gick in o arbeta lite men där fick man ju svart på vitt vad jag köpte man kunde ta på det och se vinsten som företaget generera i slutet av månaden nu är ju detta lite svårare o se på samma sätt på börshandlade bolag men principen är ju densamma förutom att jag ej kan gå in o styra o ställa i styrelsen på aktierna jag handlar på börsen (så rik är jag ej)

Men om man tar den principen att folk enbart parkerar sina pengar de stora aktierna är det inte samma sak med bitcoin man parkerar ju pengarna där i brist på annat o göra med dom?
2022-10-06, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Tag summan av all världens fiatvalutor och dividera med 21 miljoner, så får du en grov uppskattning av bitcoins framtida värde om den lyckas bli den dominerande formen av pengar i världen

Men då har vi ju det lilla problemet att hur vet vi om bitcoin kommer vinna racet?
Jag tror på att blockkedjor är en del av framtiden jag är dock skeptisk till om just bitcoin vinner racet kan ju lika gärna ethereum som blir störst.
2022-10-06, 20:19
Medlem
Citat:
Men då har vi ju det lilla problemet att hur vet vi om bitcoin kommer vinna racet?
Jag tror på att blockkedjor är en del av framtiden jag är dock skeptisk till om just bitcoin vinner racet kan ju lika gärna ethereum som blir störst.

Om du inte tror att en världsomspännande bitcoinisering är ett sannolikt scenario så bör du inte gå in med allt du äger och har i bitcoin. Då är det bättre att du nöjer dig med en liten summa.
2022-10-06, 20:22
Medlem
Citat:
Om du inte tror att en världsomspännande bitcoinisering är ett sannolikt scenario så bör du inte gå in med allt du äger och har i bitcoin. Då är det bättre att du nöjer dig med en liten summa.

Aa gick in med ca 4 procent av min portfölj i krypto var dock en börshandlad kryptoindexfond (ja jag vet inte riktiga krypto)
Tror den sjunkit 50 procent I år men tänkte hålla den typ 10 år så får vi se hur det blir med den
2022-10-06, 20:29
Avslutad
Citat:
Tag summan av all världens fiatvalutor och dividera med 21 miljoner, så får du en grov uppskattning av bitcoins framtida värde om den lyckas bli den dominerande formen av pengar i världen

Så du tror bitcoin kommer öka 1000 x i värde?
2022-10-06, 20:30
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Du kan ju reflektera över denna.
https://www.youtube.com/watch?v=XawwwcN36fY

Att en annan krypto skulle konkurrera ut Bitcoin ser jag som lika trovärdigt som att ett annat nätverk skulle kunna konkurrera ut internet. Bitcoin är fulländad för sitt syfte. Finns ingen parameter att skruva på så att den blir bättre.

Efter BCH misslyckades 2017 så har försöken slutat och istället riktar dom in sig på andra use cases, som DeFi med mera.
2022-10-06, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki

Det är nog rimligt. Men det kan dröja ett bra tag.
2022-10-06, 20:33
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Så länge det finns inflation i fiat så kommer Bitcoin aldrig sluta öka i värde över tid.
2022-10-06, 20:37
Avslutad
Citat:

En sak förstår inte jag.

Om vi säger att halva jordens förmögenhetsvärde har hamnat i bitcoins. Hur ska då de sista människorna byta till bitcoin?

För om du byter alla världens bitcoin mot alla andra valutor så har ju man bara bytt plats på de som har bitcoin och de som inte har.

Det finns ju liksom ingen mekanism att föra över värdet från en dollar till bitcoin utan att någon säljer som tror mer på dollar än på bitcoin där och då.
2022-10-06, 20:41
Medlem
Leastons avatar
Citat:
En sak förstår inte jag.

Om vi säger att halva jordens förmögenhetsvärde har hamnat i bitcoins. Hur ska då de sista människorna byta till bitcoin?

För om du byter alla världens bitcoin mot alla andra valutor så har ju man bara bytt plats på de som har bitcoin och de som inte har.

Det finns ju liksom ingen mekanism att föra över värdet från en dollar till bitcoin utan att någon säljer som tror mer på dollar än på bitcoin där och då.
Varför kan inte andra halvan byta? Dom kommer inte få lika mycket som dom som var ute i god tid, men byta kommer alla kunna göra...i ditt hypotetiska exempel.

Värt att reflektera över är att det finns 21 miljoner dollarmiljonärer i USA (ca 45 miljoner dollarmiljonärer i hela världen). Det finns bara 21 miljoner Bitcoin.
Har man säg 0.1 Bitcoin idag, så kan det finnas anledning att hålla hårt i den...
2022-10-06, 20:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Varför kan inte andra halvan byta? Dom kommer inte få lika mycket som dom som var ute i god tid, men byta kommer alla kunna göra...i ditt hypotetiska exempel.

Värt att reflektera över är att det finns 21 miljoner dollarmiljonärer i USA (ca 45 miljoner dollarmiljonärer i hela världen). Det finns bara 21 miljoner Bitcoin.
Har man säg 0.1 Bitcoin idag, så kan det finnas anledning att hålla hårt i den...

Hur kan då den första halvan frigöra sig från dollar?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in