2022-10-06, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Det finns 20 trilioner amerikanska dollar i cirkulation.

Det motsvarar 2,0 x 10^15 amerikanska dollarcent.

Samtidigt kommer aldrig mer än 2,1 x 10^15 satoshi existera.

Om bitcoin aldrig kan få fler minsta enheter än den amerikanska dollarn har idag. Hur ska den då kunna ersätta alla världens valutor ens i teorin?

Ska det inte gå för fattiga i den fattiga delen av världen att köpa enskilda varor längre?

Man kan enkelt dela upp i mindre delar på andralagret.
2022-10-06, 18:10
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Varför ska vi ha ett risigt system som kräver en massa "andra- eller tredjelager"? Hur troligt känns det när det inte ens finns ett fungerande andralager ännu?
2022-10-06, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Varför ska vi ha ett risigt system som kräver en massa "andra- eller tredjelager"? Hur troligt känns det när det inte ens finns ett fungerande andralager ännu?

Vi får anpassa oss efter bitcoin, helt enkelt, precis som alla andra. Tror du att du kan opinionsbilda eller rösta bort bitcoiniseringen? Lycka till med det projektet...

I princip går det att dela upp i mindre enheter på förstalagret också, om det i framtiden skulle råda konsensus om att det är viktigt, men jag tvivlar på att det kommer att hända. Det kommer att räcka gott med pytteenheter på andralagret.
2022-10-06, 18:31
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Vi får anpassa oss efter bitcoin, helt enkelt, precis som alla andra. Tror du att du kan opinionsbilda eller rösta bort bitcoiniseringen? Lycka till med det projektet...
Är det inte tvärtom du/ni som ska opinionsbilda för "bitcoiniseringen"? Jag vet ännu ingen som använder bitcoin till någonting överhuvudtaget förutom spekulation.

Det är märkligt hur ofta det blir uppochnervända världen när man diskuterar här. Omvänd bevisföring, osv...
2022-10-06, 18:43
Avslutad
Citat:

Precis som man kan trycka nya pengar med bitcoin som bas på ett andralager.
2022-10-06, 19:15
Medlem
Citat:
Precis som man kan trycka nya pengar med bitcoin som bas på ett andralager.

Det är möjligt. Dagens bitcoinbörser är ett exempel, i den mån de inte har fulla reserver.

Men på lightningnätverket skapas inga nya pengar, vilket inte hindrar att man enkelt kan dela upp i mindre enheter än en satoshi. Vad jag förstått används redan millisatoshi i vissa sammanhang, se:

https://en.wikipedia.org/wiki/Lightning_Network

Citat:
Routing fees paid to intermediary nodes on the Lightning Network are frequently denominated in millisatoshis or msat.
2022-10-06, 19:21
Medlem
Citat:
Är det inte tvärtom du/ni som ska opinionsbilda för "bitcoiniseringen"? Jag vet ännu ingen som använder bitcoin till någonting överhuvudtaget förutom spekulation.

Det behövs ingen opinionsbildning utöver den som sker organiskt. Bitcoins egenskaper, fiatsystemets trasighet och spelteorin gör jobbet.
2022-10-06, 19:30
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Det behövs ingen opinionsbildning utöver den som sker organiskt. Bitcoins egenskaper, fiatsystemets trasighet och spelteorin gör jobbet.
Den ser inte ut att ske överhuvudtaget, nej.
2022-10-06, 19:33
Avslutad
Citat:
Det finns 20 trilioner amerikanska dollar i cirkulation.

Det motsvarar 2,0 x 10^15 amerikanska dollarcent.

Samtidigt kommer aldrig mer än 2,1 x 10^15 satoshi existera.

Om bitcoin aldrig kan få fler minsta enheter än den amerikanska dollarn har idag. Hur ska den då kunna ersätta alla världens valutor ens i teorin?

Ska det inte gå för fattiga i den fattiga delen av världen att köpa enskilda varor längre?

Det finns 21 miljoner bitcoin men du kan göra en satoshi till 0.00001 satoshi också så det är ett icke problem.
2022-10-06, 19:36
Avslutad
Citat:

Behöver inget andra lager för det
2022-10-06, 19:40
Medlem
Jag har själv en slant i krypto även om jag är jäkligt skeptisk mot det hela jag ser det lite som att jag investerar mot min egna kanske ignorans är dock en relativt liten summa av min portfölj så jag påverkas ej nämnvärt av o förlora dom pengarna.

Men det svåra enligt mig är att hitta det igentliga värdet i krypto jag handlar en del med aktier men dör finns det ju riktiga tillgångar kopplade till bolagen och ekonomiska rapporter man kan läsa med allt ifrån utdelningshistorik samt vad de sitter på för tillgångar etc en bitcoin hur ska man kolla upp värdet på den?
2022-10-06, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trefemmor
Jag har själv en slant i krypto även om jag är jäkligt skeptisk mot det hela jag ser det lite som att jag investerar mot min egna kanske ignorans är dock en relativt liten summa av min portfölj så jag påverkas ej nämnvärt av o förlora dom pengarna.

Men det svåra enligt mig är att hitta det igentliga värdet i krypto jag handlar en del med aktier men dör finns det ju riktiga tillgångar kopplade till bolagen och ekonomiska rapporter man kan läsa med allt ifrån utdelningshistorik samt vad de sitter på för tillgångar etc en bitcoin hur ska man kolla upp värdet på den?

Tag summan av all världens fiatvalutor och dividera med 21 miljoner, så får du en grov uppskattning av bitcoins framtida värde om den lyckas bli den dominerande formen av pengar i världen

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in