2022-10-06, 19:05
Medlem
sektledarenIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Cirka 300 000 man är fortfarande på väg från Ryssland. Sedan kommer sannolikt angreppen på de nya annekterade områdena att klassas som krigföring mot Ryssland. Då avslutas SMO och kriget börjar. Du begriper eller? Kriget har inte ens börjat! Ryssarna kommer kanske att slå ut ukrainsk infrastruktur ända borta i Kiev och Lviv. Misstolka mig inte, jag vill inte att det går så här långt, men USA/UK kommer att fortsätta krigshetsa och vill inte förhandla av rena prestigeskäl. Ukraina och dess folk betalar priset för detta. Den uppsminkade EU-fronten kommer att spricka i vinter.

Kan du inte berätta vilken nivå du tror de mobiliserade trupperna håller på en skala 1-10. Där 1 är nybörjare och 10 är elitsoldat.
Citera
2022-10-06, 19:06
Medlem
slutaletas avatar
Citat:
Ryssland har ju snarare stärkts av sanktionerna. Ukraina är inte inne i någon som helst stugvärme. En korrumperad skurkstat. NATO kommer de inte med i, och inte EU heller de närmaste tre decennierna. Ukraina har utnyttjats som slagträ mot Ryssland av västmakterna. Det har misslyckats kapitalt.

Stärkts av sanktionerna och nu en totalt misslyckad mobilisering?
Vad är allternativet för länder som idag har Ukraina som grannar? Moldavien kommer tas av Ryssland om Ukraina faller, Ungern Polen Slovakien Rumänien Ungern får en ny granne de inte vill ha. Ryssland kommer för nära Europa och det vill ingen. Allternativet till att vara slagpåser är att kontrollerad av Ryssland. Naturligtvis finns det intressen från USA att tvåla till ryssen men det finns mer i detta så.
Citera
2022-10-06, 19:07
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Efter att ha störtat tsaren befriade Sovjetunionen de baltiska staterna så att dessa kunde bli självständiga republiker. Ryssarna hjälpte de baltiska staterna att modernisera sitt jordbruk och gå från ett fattigt bondesamhället till en moderna industristat. Efter att nazisterna angripit balterna 1939 blev Sovjet tvingade att gå in och hjälpa Estland, Lettland och Litauen från nazisternas ockupation.

Sovjetunionen stödde Kuba när USA försökte krossa dem efter kubanska folkets revolution. Castro slängde ut USA marionett Batista som stulit folkets egendomar, och när USA försökte flera gånger störta Castro var det bara Sovjetunionen som räddade kubanerna. Endast tack var Sovjetunionens stöd kunde Kuba klara sig undan det imperialistiska USAs attacker och förbli en fri och självständig nation.
Du låter som en övervintrande kommunist. Är du medveten om att Lenin betecknade medelkass-kommunisterna i väst som sina "nyttiga idioter"?
Citera
2022-10-06, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Bara en fundering: Ledarna för Wagnergruppen och tjetjenierna som båda upprepade gånger kritiserat Kreml för hur kriget skötts och krävt att fler ryska soldater skall skickas in. Samtidigt har de själva oftast hållt tillbaka sina egna styrkor från de värsta striderna. Min fundering är om någon/båda av dem har något i kikaren och vill behålla sina styrkor i så intakta skick som möjligt för senare användning av något slag och nu främst tränar inför det liksom får in fler soldater i sina led liksom mer vapen, medan den ryska armén blir allt tunnare och tunnare. Det är kanske inte omöjligt att någon/båda(?) av dem har något i kikaren på lite längre sikt. Men jag hoppas jag har fel.
Det är en intressant tankegång, även om det är ett väldigt omaka par. Men jag kan inte se att de skulle kunna störta sittande rysk regim utan FSB eller Armén. Men det klart, Kadyrov + Wagner + FSB kan vara en mycket giftig cocktail för barnamördare v.puttin. Men har de någon att kasta in på diktator-platsen med tillräcklig uppbackning från det politiska etablissemanget, viktiga delrepubliker och sam arméledningen kan acceptera? Snacka om ödets ironi om de kastar in Medvedev
Citera
2022-10-06, 19:08
Medlem
Citat:
Cirka 300 000 man är fortfarande på väg från Ryssland. Sedan kommer sannolikt angreppen på de nya annekterade områdena att klassas som krigföring mot Ryssland. Då avslutas SMO och kriget börjar. Du begriper eller? Kriget har inte ens börjat! Ryssarna kommer kanske att slå ut ukrainsk infrastruktur ända borta i Kiev och Lviv. Misstolka mig inte, jag vill inte att det går så här långt, men USA/UK kommer att fortsätta krigshetsa och vill inte förhandla av rena prestigeskäl. Ukraina och dess folk betalar priset för detta. Den uppsminkade EU-fronten kommer att spricka i vinter.

300000 är inte på väg nej. Många har skickats tillbaka då dom inte var något att ha.
Vad ryssland klassar det som är det ingen som bryr sig om då anekteringen är olaglig.
Förstår inte varför ni jämt tar upp Usa. Tycker ni Putin är
Så dum att han går på det Usa säger?
Med vilka vapen exakt ska ryssland fortsätta detta krig? Landet är slutkört det finns inget mer att ge för ryssland.
Senaste månaden har visat det klart och tydligt.
Citera
Medlem
schipperke77s avatar
Citat:
Det stämmer inte. Förlusterna är relativt modesta. Åtminstone i jämförelse med Ukraina. Sedan är ju varje förlorat liv tragiskt för båda sidor. Till skillnad från många andra här är jag inte en primitiv dåre.

Så Putin mobiliserar och Shoigu uppmanas skjuta sig själv på grund av "relativt modesta" förluster?

Du behöver inte svara, jag tar naturligtvis inte ditt verklighetsfrånvända svammel på allvar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zahle
Och Tage Erlander satt längre tid vid makten än vad Putin har gjort i Ryssland. Ändå rankar sverige högt när det kommer till demokratimätningar så det bevisar inget.

Grundlagen hade massa andra bra saker att Putins terminer nollställdes är en icke-essentiell del av något mycket större.

Så nej Ryssland är lika demokratiskt som sverige är. Har du ens varit i Ryssland? prova åk dit så ska du se att dem har samma friheter som sverige.

Du baserar din syn på rysk demokratis giltighet på hur länge Tage Erlander satt som statsminister i Sverige?? En epok som avslutades 1969 och aldrig upprepats??

Jamen dåså, undrar bara varför resten av världen ser ryssland som en av de minst demokratiska länderna i världen.. låt mig gissa, du har rätt och alla andra har fel?
Citera
2022-10-06, 19:10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Zahle
Och Tage Erlander satt längre tid vid makten än vad Putin har gjort i Ryssland. Ändå rankar sverige högt när det kommer till demokratimätningar så det bevisar inget.

Grundlagen hade massa andra bra saker att Putins terminer nollställdes är en icke-essentiell del av något mycket större.

Så nej Ryssland är lika demokratiskt som sverige är. Har du ens varit i Ryssland? prova åk dit så ska du se att dem har samma friheter som sverige.

Demokrati definieras inte av hur länge någon sitter vid makten utan av hur mycket folket kan påverka vem som sitter vid makten.
Citera
2022-10-06, 19:12
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Det stämmer inte. Förlusterna är relativt modesta. Åtminstone i jämförelse med Ukraina. Sedan är ju varje förlorat liv tragiskt för båda sidor. Till skillnad från många andra här är jag inte en primitiv dåre.

Hej dåre.

Kan man få detta påstående styrkt, givetvis av dokumenterat opartisk akademiker, i en granskad text.

Tack
Citera
2022-10-06, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Det är en intressant tankegång, även om det är ett väldigt omaka par. Men jag kan inte se att de skulle kunna störta sittande rysk regim utan FSB eller Armén. Men det klart, Kadyrov + Wagner + FSB kan vara en mycket giftig cocktail för barnamördare v.puttin. Men har de någon att kasta in på diktator-platsen med tillräcklig uppbackning från det politiska etablissemanget, viktiga delrepubliker och sam arméledningen kan acceptera? Snacka om ödets ironi om de kastar in Medvedev

Varför någon skulle vilja ha med sig Kadyrov övergår mitt förstånd. Han är väl mer ett svar på Ukrainas framgångsrika meme-krigsföring.
Kreml tror väl att kadyrovs tik-tok videos går hem i stugorna som saknar toalett.
Citera
2022-10-06, 19:19
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Varför detta rysshat?
Ryssar är ett anständigt folk.

Glöm inte det var ryssarna som befriade Europa från nazismen, och det borde du vara tacksam för.

Nä, ryzzka svinen ockuperade halva Europa. Ryzzar är inte ett dugg bättre än nazisterna i Tyskland.

Tyvärr så släppte inte USA sina atombomber över Moskva o befriade östeuropa från de ryZZka svinen.
Citera
2022-10-06, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av %
Öst-européerna kände dig inte så befriade. Nazism ersattes bara med kommunism.
Dom blev okkuperat inte befriad
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in