2022-10-05, 22:10
Medlem
Har precis köpt en och jag tyckte jag fick den info jag behövde av säljaren. Men.

Nu har jag kommit på fler frågor.
Först: Enligt säljaren håller batteriet för åttahundra cykler, men vad räknas som en cykel? Är det varje gång jag sätter i sladden oavsett nivå på laddning eller räknas det först från en låg laddningsnivå?
Om det räknas så fort man sätter i sladden så "slösar" man ju på cykler, tänker jag.
Sedan: Den ska klara fem mil, men det är nog "optimala förhållanden" och jag kör ibland längre och krävande sträckor med långa uppförsbackar och tung ryggsäck. Då vill jag ha gott om pulver i batteriet, så därför sätter jag alltid i sladden efter användning. Är det dåligt för batteriet?
Mobiltelefoner ska ju ligga mellan tjugo och åttio procent hela tiden, men i sparkcykeln låter det jobbigt att vara orolig för att bli stående bara för att ta hand om batteriet om det nu är så. Hur ska man tänka?
Citera
2022-10-05, 22:15
Medlem
sommarlovs avatar
Du använder cykeln och batterier som du behöver, och köper ett nytt när det gamla tröttnar.
Du kanske spar omätbart lite genom att snåla...
Citera
2022-10-05, 23:30
Medlem
Megaforces avatar
Det är 800 fulla cykler dvs från urladdat till fullt. Laddar man det när det är mer än halvfullt så är det mindre än en halv cykel.

Bäst livslängd får man om man bara laddar batteriet till 80% men för det krävs i regel en speciell laddare, men vissa kan ha stöd för laddning till 80%. Man får ungefär dubbelt så många cykler vid laddning till 80% men det blir på bekostnad på räckvidd.

En elsparkcykel brukar anges ha upp till 45 km räckvidd, men det är på helt plan mark och i jämn fart. Normalt kommer man ca 25 km på en laddning om man har uppförsbackar etc. Är lastvikten över 120 kg (med ryggsäck etc) så får man räkna med 15-20 km max.
Citera
2022-10-06, 01:49
Medlem
Du fick väl INTE den info du behövde av säljaren om hen talade om "cykler" och du inte fattade vad det är?
Citera
2022-10-06, 08:46
Medlem
Fartarallts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av debattoer
Har precis köpt en och jag tyckte jag fick den info jag behövde av säljaren. Men.

Först: Enligt säljaren håller batteriet för åttahundra cykler, men vad räknas som en cykel? Är det varje gång jag sätter i sladden oavsett nivå på laddning eller räknas det först från en låg laddningsnivå?
Om det räknas så fort man sätter i sladden så "slösar" man ju på cykler, tänker jag.
Sedan: Den ska klara fem mil, men det är nog "optimala förhållanden" och jag kör ibland längre och krävande sträckor med långa uppförsbackar och tung ryggsäck. Då vill jag ha gott om pulver i batteriet, så därför sätter jag alltid i sladden efter användning. Är det dåligt för batteriet?
Mobiltelefoner ska ju ligga mellan tjugo och åttio procent hela tiden, men i sparkcykeln låter det jobbigt att vara orolig för att bli stående bara för att ta hand om batteriet om det nu är så. Hur ska man tänka?

Tesla påstår ju att om du håller batteriet mellan 30 och 80% behöver du inte räkna någon cykel alls. (enl. en säljare jag pratade med) Sen har väl dom bättre celler och bättre balanseringsfunktion än en billig elspark.
Citera
2022-10-06, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fartarallt
Tesla påstår ju att om du håller batteriet mellan 30 och 80% behöver du inte räkna någon cykel alls. (enl. en säljare jag pratade med) Sen har väl dom bättre celler och bättre balanseringsfunktion än en billig elspark.
Troligen. Fast om åttahundra cykler stämmer så är ju batteriet kass efter drygt två år. Trist.
Citera
2022-10-06, 10:23
Medlem
micro113s avatar
Citat:

Jag är ingen expert - men vi gjorde som dig med min första elcykel. Batteriet stendog efter en säsong -- och det kostar nästan 8000 med ett nytt, så det kändes surt.

Våra nya cyklar laddar vi vid "behov" dvs de får inte gå tomma - men laddas inte efter varje gång. Skall vi iväg på längre tur kör vi dock upp dem till fullt även om de har mer halva kraften kvar.
Citera
2022-10-06, 10:23
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Du använder cykeln och batterier som du behöver, och köper ett nytt när det gamla tröttnar.
Du kanske spar omätbart lite genom att snåla...
Med hänsyn till vad batterierna kan kosta så sparar man rejält om förlänger livet på batteriet.
Citera
2022-10-06, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag är ingen expert - men vi gjorde som dig med min första elcykel. Batteriet stendog efter en säsong -- och det kostar nästan 8000 med ett nytt, så det kändes surt.

Våra nya cyklar laddar vi vid "behov" dvs de får inte gå tomma - men laddas inte efter varje gång. Skall vi iväg på längre tur kör vi dock upp dem till fullt även om de har mer halva kraften kvar.
I mitt fall kostar sparkcykeln 6k, men jag fattar poängen.
Alltså försöka sträva efter att köra ur batteriet mer då.
Citera
2022-10-06, 19:14
Medlem
micro113s avatar
Citat:
I mitt fall kostar sparkcykeln 6k, men jag fattar poängen.
Alltså försöka sträva efter att köra ur batteriet mer då.
Ja, men kör det inte helt tomt om du kan undvika det.
Batteriet är den dyraste delen på cykeln. Min kostade 12.500 - och nytt batteri till den kostar 7900.
De cyklar vi har nu var lite billigare - men nytt batteri ligger någonstans mellan 4-6000.

Det går att renovera batterierna och då får man ner priset en del.
Citera
2022-10-07, 00:34
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det är 800 fulla cykler dvs från urladdat till fullt. Laddar man det när det är mer än halvfullt så är det mindre än en halv cykel.

Bäst livslängd får man om man bara laddar batteriet till 80% men för det krävs i regel en speciell laddare, men vissa kan ha stöd för laddning till 80%. Man får ungefär dubbelt så många cykler vid laddning till 80% men det blir på bekostnad på räckvidd.
Det är förvånade att elcyklar och dylikt inte som standard erbjuder ett "ekonomiläge" där batterierna endast laddas till 85 procent och endast laddas ur till 20 procent. Skulle ju kunna vara så enkelt som en väljare med tre lägen, 0-100 och 20-85 och 0-100 men endast denna gång, därefter återgå till 20-85 som olika alternativ.
Citera
2022-10-07, 06:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ja, men kör det inte helt tomt om du kan undvika det.
Batteriet är den dyraste delen på cykeln. Min kostade 12.500 - och nytt batteri till den kostar 7900.
De cyklar vi har nu var lite billigare - men nytt batteri ligger någonstans mellan 4-6000.

Det går att renovera batterierna och då får man ner priset en del.
Nej för helvete. Soppatorsk är det sista jag vill ha. Man får väl planera något så när så man inte rätt som det är kommer på att man behöver ta en lång sträcka med lite laddning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in