2022-10-05, 11:41
Medlem
Efter att min sambo anklagat mig för en massa för att ta mitt barn från mig så har jag bestämt att jag vill ha ett möte med soc angående våran situation.

Jag vill ju berätta sanningen om vårt förhållande och barnens situation.

Sanningen är att jag har videos på när hon har slagit ett av barnen. Har videos där hon hotar och kränker.

Men samtidigt vill jag inte förstöra familjen. Vill bara tala gott om oss och visa den fina sidan men då finns risken att jag förskönar situationen medan hon gör situationen svår för mig.

Så vad ska man göra??? Ska man säga sanningen och riskera att båda förlorar barnet pga hon har ensamvårdnad. Eller ska jag bara tala gott om henne och ta smällen att jag inte får träffa mitt barn pga hon är elak...

Mår så dåligt av detta.
Citera
2022-10-05, 12:02
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronaldmc
Efter att min sambo anklagat mig för en massa för att ta mitt barn från mig så har jag bestämt att jag vill ha ett möte med soc angående våran situation.

Jag vill ju berätta sanningen om vårt förhållande och barnens situation.

Sanningen är att jag har videos på när hon har slagit ett av barnen. Har videos där hon hotar och kränker.

Men samtidigt vill jag inte förstöra familjen. Vill bara tala gott om oss och visa den fina sidan men då finns risken att jag förskönar situationen medan hon gör situationen svår för mig.

Så vad ska man göra??? Ska man säga sanningen och riskera att båda förlorar barnet pga hon har ensamvårdnad. Eller ska jag bara tala gott om henne och ta smällen att jag inte får träffa mitt barn pga hon är elak...

Mår så dåligt av detta.
Var så ärlig som möjlig.
Smutskasta inte.
Kontakta också en jurist så att du kan begära gemensam eller enskild vårdnad.
Citera
2022-10-05, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Var så ärlig som möjlig.
Smutskasta inte.
Kontakta också en jurist så att du kan begära gemensam eller enskild vårdnad.

Nej precis. Vill ju helst prata gott om henne men endast dåligt när det kommer till vår relation. Men att barnen har bra föräldrar men är ett dåligt par för varandra.

Är det svårt att få gemensam vårdnad?

Så otroligt orolig för sonen.
Citera
2022-10-05, 12:18
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Nej precis. Vill ju helst prata gott om henne men endast dåligt när det kommer till vår relation. Men att barnen har bra föräldrar men är ett dåligt par för varandra.

Är det svårt att få gemensam vårdnad?

Så otroligt orolig för sonen.
Det är lättare att få igenom gemensam vårdnad än enskild.
Sen är det väldigt beroende på omständigheterna kring varje fall. Har hon något konkret att hålla emot dig som att du missbrukar eller har gett dig barnen eller henne så har du svårare.
I ditt fall verkar det ju som att hon är den som varit fysiskt och det bör underlätta för dig.
Jag tycker att du skall prata med en jurist som kan ge dig råd och sköta en eventuell process.
Citera
2022-10-05, 12:24
Medlem
Citat:
Det är lättare att få igenom gemensam vårdnad än enskild.
Sen är det väldigt beroende på omständigheterna kring varje fall. Har hon något konkret att hålla emot dig som att du missbrukar eller har gett dig barnen eller henne så har du svårare.
I ditt fall verkar det ju som att hon är den som varit fysiskt och det bör underlätta för dig.
Jag tycker att du skall prata med en jurist som kan ge dig råd och sköta en eventuell process.

Jag vill inte ge dom huvudvärk. Vill bara träffa min son då alla vet att han har blivit bra behandlad av mig.

Konkret? Nä inget bara en massa anklagelser. Knarkare otrogen, tjuv, misshandlare mm. Men utan bevis. Bara hennes ord.

Jag har som sagt video och undrar hur man ska lägga fram detta. Är det vid rättegång, socialen eller vid vårdnadstvist?
Citera
2022-10-05, 12:33
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Jag vill inte ge dom huvudvärk. Vill bara träffa min son då alla vet att han har blivit bra behandlad av mig.

Konkret? Nä inget bara en massa anklagelser. Knarkare otrogen, tjuv, misshandlare mm. Men utan bevis. Bara hennes ord.

Jag har som sagt video och undrar hur man ska lägga fram detta. Är det vid rättegång, socialen eller vid vårdnadstvist?
Stämmer du för vårdnaden så blir det rättegången. Den jurist du då har kommer endera att lägga fram materialet direkt till hennes jurist, alternativt vid en muntlig förhandling (det brukar vara minst en före själva huvudförhandlingen) tanken är då att ni skall kunna komma överens utan att det går till huvudförhandling.

Om materialet innehåller fysisk misshandel av barnen så är jag dock osäker på om du kan hålla på det utan att det blir bakslag för dig själv. Du som förälder har ju som första uppgift att skydda ditt barn - även om det är mot den andre föräldern.

Jag kan bara råda dig att prata med jurist i första hand. Denne kommer kunna råda dig bättre om hur du skall agera.
Citera
2022-10-05, 14:53
Medlem
Citat:
Stämmer du för vårdnaden så blir det rättegången. Den jurist du då har kommer endera att lägga fram materialet direkt till hennes jurist, alternativt vid en muntlig förhandling (det brukar vara minst en före själva huvudförhandlingen) tanken är då att ni skall kunna komma överens utan att det går till huvudförhandling.

Om materialet innehåller fysisk misshandel av barnen så är jag dock osäker på om du kan hålla på det utan att det blir bakslag för dig själv. Du som förälder har ju som första uppgift att skydda ditt barn - även om det är mot den andre föräldern.

Jag kan bara råda dig att prata med jurist i första hand. Denne kommer kunna råda dig bättre om hur du skall agera.

Aha okej då vet jag det.

Jag har ju kontaktat soc och sagt jag har video. Så jag håller inte riktigt i den. Men har ännu inte visat den till någon. Kommer bara visa när det väl behövs. Men har ju nämnt detta som sagt till soc och sa anledningen till jag inte ville vara med henne pga hennes beteende.

Ska ringa en jurist och kolla med hen. Kostar det alltid att med familje jurist eller finns det 1h gratis??
Citera
2022-10-05, 20:12
Medlem
Problemet är ju följande:

Det finns ju en anledning till att du inte har vårdnaden om dina biologiska barn. Där har du första hindret.
Det andra hindret är att du sitter och håller på en film som visar en fysisk misshandel av ett barn. Okej, en biologisk förälder utan vårdad av barnet har inte lika stark skyldighet att skydda barnet, men det kommer att se väldigt konstigt ut att du sätter dig själv före barnet genom att hålla på filmen.

Att socialtjänsten inte reagerar på att du har en film innehållandes våld mot barn förvånar mig inte. Men det är skamligt och direkt fel att de inte reagerar.

Gör som Micro skriver, kontakta jurist. Jag hade personligen polisanmält vårdnadshavaren om filmen visar solklar misshandel och olaga hot (om inte annat för att jag har flera typer av anmälningsplikt). Sedan hade socialhandläggaren er fått en ordentlig genomgång också, för det är väl socialtjänsten som har gjort att du inte har vårdnaden, antar jag.

Din jurist bör se till att du får vårdnaden över ditt barn då din motpart har förverkat den rätten genom att slå ert barn. Då ligger en polisanmälan väldigt bra till. Men samtidigt kommer socialtjänsten att knorra livet ur sig för de anser att prestige går före barnets bästa. De vet om att de har rekommenderat tingsrätten att ge vårdnad till en förälder som brukar våld mot sitt barn. Så din egen jurist måste se till att det är du som är den ansvarige föräldern och skall ha vårdnaden om barnet, det är barnets bästa (så länge du själv är ren, har god vandel och lämplig).
Citera
2022-10-05, 22:16
Medlem
Elefanten i rummet är ju: Varför har du inte vårdnaden om ditt barn?
Citera
2022-10-05, 23:10
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Aha okej då vet jag det.

Jag har ju kontaktat soc och sagt jag har video. Så jag håller inte riktigt i den. Men har ännu inte visat den till någon. Kommer bara visa när det väl behövs. Men har ju nämnt detta som sagt till soc och sa anledningen till jag inte ville vara med henne pga hennes beteende.

Ska ringa en jurist och kolla med hen. Kostar det alltid att med familje jurist eller finns det 1h gratis??
Kolla på nätet efter en jurist i din närhet. De flesta erbjuder en kortare rådgivning utan att ta betalt, var noga med att kolla hur lång den tiden är och dra inte över den, för då kan du åka på att betala.
Citera
2022-10-05, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av waba
Elefanten i rummet är ju: Varför har du inte vårdnaden om ditt barn?
Dom kanske inte var gifta?
Mamman kanske inte ville skriva under blanketten som ger även fadern vårdnad?
Citera
2022-10-05, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndyMcCoy
Dom kanske inte var gifta?
Mamman kanske inte ville skriva under blanketten som ger även fadern vårdnad?

Jo jag vet hur det fungerar, men det tillhör ju inte normalbilden att sambos inte har gemensam vårdnad. Då är det något konstigt eller avvikande
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in