2022-10-05, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Jeg er veldig glad for at politiet har en litt mer pragmatisk og realistisk innstilling til arbeidet sitt.
Å bringe inn slike "usynlige" elementer (altså din referanse til "noen") tåkelegger enhver
form for kritisk tenkning. Det største paradokset i så måte er at dersom "noen" sto bak
bortføring/drap av AE, så er det veldig rart at denne/disse "noen" ikke hadde grep nok
til å a) gjøre det skikkelig, og b) holde det unna loven.
"Noen" er selvsagt Tom Hagen, men Winger sier ikke dette offentlig, fordi det ikke er hans jobb å utpeke skyldige.
Det jeg mener er at Hagen og flere som hadde interesser i å få flyplassen til Gardermoen stod bak Wiborg-dødsfallet. I 2016 ble "Mannen som falt" vist på TV, Anne Elisabeth begynte kanskje å tenke tilbake til hva mannen hennes gjorde på den tiden, hvem han snakket med osv. kanskje hun oppdaget noe, og måtte forsvinne.
Og jeg skjønner ikke hva du mener med å "ikke gjøre det skikkelig"- Det har gått fire år og saken er fortsatt ikke løst og det finnes ikke spor etter dem. Dette er profesjonelle som er leid inn av folk med penger, og som vet godt hvordan de skal slippe unna med oppdragene de får. Og det gjør de i denne saken også, særlig fordi tåka rundt saken bare blir tykkere ettersom tiden går. Og nå har Netflix laget en fiksjonsserie om saken også, det hjelper virkelig.
Citera
2022-10-05, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokadu

«På PCen til den nye siktede fant etterforskerne et bilde av det stjålne passet til OHG.»

Hvordan er i dette hele tatt en mulighet når OHGs pass aldri har vært stjålet? Hva mener VG?

Har den siktede et bilde av OHGs pass som OHG hele tiden selv har hatt i sitt eie lagret? Eller har han hatt et bilde av kopien av OHGs pass lagret på denne PCen?

Det er nok slik at passkopien helt fra starten ble lagt ut på en rekke nettsider på det mørke nettet for salg fra den som var i besittelse av det. Passkopien har nok på denne måten blitt solgt til en rekke personer som har ansett seg å trenge den for en slags kriminell handling og dermed har den vært i omløp.

Men det er dumt av PSS å ikke ødelegge datautstyret da man kan bruke det til en kriminell handling. Og så blir hen oppdaget til slutt på en eller annen måte.
Citera
2022-10-05, 13:01
Medlem
Legokatts avatar
Leser at noen mener en person som eventuelt var delaktig i planlegging i forkant av plottet også måtte ha "agert"/"vært" motpart i etterkant.

En hypoteseuavhengige vurdering av det:
Hvis man ser på språket i trusselbrev opp mot krypterte e-poster er en merkverdig forskjell at svenske ord benyttes mye hyppigere i krypterte e-poster enn trusselbrev.

I kryptert e-post 8 juli 2019 er ca 10 % av de ca 150 ordene svenske. Her benyttes også svensk "ö", samt svenske ord som "instruktion", "priset", "hur" og "hon". Det samme gjelder den første kryptert e-posten med "vill", "kraven", "mailet", "resursen", "betala" og "februari".

Leser man trusselbrev nøye er svenske ord ikke benyttet på langt nær i samme grad som i krypterte e-poster - samt ingen svenske bokstaver.

Hypoteseuavhengig teori:
Personen som forfattet trusselbrev var ikke samme person som motpart i etterkant av forsvinningen.
Citera
2022-10-05, 13:05
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ariel70
"Noen" er selvsagt Tom Hagen, men Winger sier ikke dette offentlig, fordi det ikke er hans jobb å utpeke skyldige.
Det jeg mener er at Hagen og flere som hadde interesser i å få flyplassen til Gardermoen stod bak Wiborg-dødsfallet. I 2016 ble "Mannen som falt" vist på TV, Anne Elisabeth begynte kanskje å tenke tilbake til hva mannen hennes gjorde på den tiden, hvem han snakket med osv. kanskje hun oppdaget noe, og måtte forsvinne.
Og jeg skjønner ikke hva du mener med å "ikke gjøre det skikkelig"- Det har gått fire år og saken er fortsatt ikke løst og det finnes ikke spor etter dem. Dette er profesjonelle som er leid inn av folk med penger, og som vet godt hvordan de skal slippe unna med oppdragene de får. Og det gjør de i denne saken også, særlig fordi tåka rundt saken bare blir tykkere ettersom tiden går. Og nå har Netflix laget en fiksjonsserie om saken også, det hjelper virkelig.

Jeg antok at du med "noen" siktet til en sammensvergelse TH bare var en del av.
Det er ihvertfall slik jeg har forstått spekulasjonene rundt en eventuell kobling til
Hurum/Gardermoen og Wiborgs dødsfall. Det er selvsagt ikke umulig at TH har
hatt noe med det å gjøre, men tviler i såfall på at det er noe han har pønsket ut selv.
Jeg kan aldri tenke meg at AE har hatt tilgang til detaljer om den saken som kunne
utgjøre noen fare for de involverte.

Nei, denne saken er nok slik politiet sier, det er TH som har et økonomisk og følelsesmessig motiv.
Citera
2022-10-05, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monsen
Hans "business" er kortsystem?
https://www.norgebiz.com/shone-kortsystem-srikanthan

"House of renhold" har samme adresse. House of ... minner meg om noe ... ;-)
https://www.180.no/firmavis/28667092590051.htm
Dette firmaet ble slettet i Brønnøysundregistrene den 11.07.2018

Er også knyttet til dette firmaet:
Oslo Bilmegling AS
CONTACT
Business ID: 916 199 805
Company: Oslo Bilmegling AS
Address: Torggata 27
NO-0183 Oslo
Visiting address: Torggata 27
NO-0183 Oslo
County: Oslo
Municipality: Oslo
Telephone: +47 94423232
Established: 2015
Listing: Not listed
Industry 1: B45 Wholesale and retail trade and repair of motor vehicles and motorcycles
- 45110 Sale of cars and light motor vehicles
House of cards?
Citera
2022-10-05, 14:05
Medlem
Citat:
Jeg tror fortsatt på denne teorien. Særlig siden Michael Winger så på saken før dette ble skrevet på forumet og la ut på nettet blant annet at han trodde AEH hadde funnet ut av noe som hun ville gå videre med, og at "noen" var veldig sinte på henne for dette.

Når jeg leste denne teorien på forumet her ble jeg overbevist om at denne saken kommer ALDRI til å bli løst. Har ikke giddet å følge med i etterforskningen en gang etter det, for de kommer jo bare til å gå i ring og finne blindveier til evig tid.
Ikke vær for sikker på dette.
Citera
2022-10-05, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pessoa86
Jeg forsto det slik at bildet som ble funnet på dataen til PSS ble funnet før politiet gikk ut i offentligheten med bilde av OHG sitt pass. Så er det er vel vidre etterforskning av hvor PSS har dette bildet fra som har resultert i siktelsen.

Om han så har noe med forsvinningen og gjøre så er det hverfall helt utrolig at han ikke har destruert utstyret sitt.
politiet nærmer seg enden av repet.
Citera
2022-10-05, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Det er litt vanskelig å forstå. Tidslinjen VG presenterer halter litt.

OHG ble stoppet på Gardermoen i desember 2018. Politiet fant forbindelse mellom kryptokontoene og id'en til OHG raskt.

Engang i løpet av 2020, nøyaktig tidspunkt er ikke oppgitt, fant Økokrim et bilde av OHGs pass på en datamaskin som knyttes til PSS, i forbindelse med en bedrageri-etterforskning.

Øst politidistrikt blir varslet pga forbindelsen til Lørenskogsaken. Det må ha vært en alarm på OHGs id og pass i politiets interne systemer.

Så har det vært en hemmelig etterforskning mot PSS i fjor høst og vinter, altså, høsten 2021 og vinteren 21/22. Men, med en hemmelig etterforskning så skal det også følge med en hemmelig siktelse. Ble ikke PSS i utgangspunktet siktet for medvirkning til drap i Lørenskog-saken, da hemmelig etterforskning startet høsten 2021. Eller var den første hemmelige siktelsen en annen?

29. november 2021 går politiet ut med bilde av passet til OHG. Med OHGs tillatelse. Og ber alle med kjennskap til passet om å melde seg for politiet. Det antydes amnesti og påtaleunnlatelse for "småsaker", mindre alvorlige kriminelle handlinger.

Så kommer siktelsen i slutten av mai 2022, mot PSS, for medvirkning til drap på AE, medvirkningen skal ha foregått i perioden juni 2018 til forsvinningsdagen 31. oktober 2018. Eller, siktelsen ble gjort kjent for PSS i slutten av mai 2022. Kanskje fordi det ble tatt ut tiltale i bedragerisaken?

Så, siktelsen for medvirkning til drap blir antakelig opprettholdt, og etterforskningen av pass-saken og tilknytning til drapet på AE fortsetter, uavhengig av hva slags dom PSS får i bedragerisaken.
Det er strenge regler for overvåking og siktelse gir personen utvidede rettigheter. En grunn til at dette kommer ug nå. Kan være en grunn til at ledelsen trekker seg. De ville nøste mer i dette.
Citera
2022-10-05, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Det er nok slik at passkopien helt fra starten ble lagt ut på en rekke nettsider på det mørke nettet for salg fra den som var i besittelse av det. Passkopien har nok på denne måten blitt solgt til en rekke personer som har ansett seg å trenge den for en slags kriminell handling og dermed har den vært i omløp.

Men det er dumt av PSS å ikke ødelegge datautstyret da man kan bruke det til en kriminell handling. Og så blir hen oppdaget til slutt på en eller annen måte.

Man kan ikke ødelegge det viktigste arbeidsverktøyet sitt, der alt foregår fra. Og med det de driver med risikerer de selvfølgelig at noen en dag avlegger dem et besøk. Hive PC ut av vindu da fungerer dårlig.
Citera
2022-10-05, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LH07
Det er strenge regler for overvåking og siktelse gir personen utvidede rettigheter. En grunn til at dette kommer ug nå. Kan være en grunn til at ledelsen trekker seg. De ville nøste mer i dette.

Tenker også at uenighet i veien videre etter dette nye sporet kan være årsak til konflikten som resluterte i at hele etterforskningsledelsen trakk seg.

Om det ikke finnes noe som helst kobling mellom PSS, RU og TH så tjener dette til de to sistnevntes fordel, noe som forståelig nok gjør at man sitter igjen med en frustrerende følelse av at det blir enda vanskligere å få tatt TH.
Citera
2022-10-05, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av first.spring
Du skal ha for å være optimist
ikke kun jan teigen. Han vet sikkert pga sin troverdige vitnestatus, derav nicket.
Citera
2022-10-05, 14:53
Medlem
Citat:
Jeg tror fortsatt på denne teorien. Særlig siden Michael Winger så på saken før dette ble skrevet på forumet og la ut på nettet blant annet at han trodde AEH hadde funnet ut av noe som hun ville gå videre med, og at "noen" var veldig sinte på henne for dette.

Når jeg leste denne teorien på forumet her ble jeg overbevist om at denne saken kommer ALDRI til å bli løst. Har ikke giddet å følge med i etterforskningen en gang etter det, for de kommer jo bare til å gå i ring og finne blindveier til evig tid.

At opptil flere var sinte på henne er ikke direkte vanskelig å «spå». Hun ble kvalt i sitt eget hjem på toalettrommet, slept ut i egen avføring og lempet av ett eller annet sted. Hvorfor noen fant det å være eneste mulig løsning på problemet, henne, kan selvfølgelig skyldes at hun visste noe en to, tre stykker fryktet skulle komme ut. Ville passet bra med at flere stiller villig opp på «jobb» det.

Det kan også være at hun hadde gjort noe som igjen fikk noen, da TH, til å tenne på alle plugga. Og med det bestemte seg for at nå er det nok og startet planleggingen av et drap på henne.

Politiet har stor tro på et motiv hvor hun nå ønsket å skille seg og at TH risikerte at halve innholdet i pengebingen fikk ny eier. Da basert på en utroskapshistorie flere tiår tilbake i tid.

TH sier at politiet her har konstruert et mulig motiv. Og at det ikke ligger noe sånt bak drapet på henne.

TH vet vi ikke er redd for kjøre en hvit en.

At politiet løper i ring og har gjort det lenge hersker det ingen tvil om. Noen har trolig konstruert dette «hamsterhjulet» de løper rundt i og vurdert det til at de helt mangler evnen til å hoppe av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in