2022-10-05, 13:27
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jo, alla utom en individ i tråden fattar skillnaden på amfibie- eller vadar-förmåga på papperet och att genomföra det över en 500 m bred flod under fientlig beskjutning. Jag borde strunta i det och vänta tills solbrillornas dagcenter öppnar igen, men det är så trist att se tråden nedgeggad med hans fantasier.

Frågan om en eventuell kommande rysk evakuering från N Kherson är nämligen högintressant. Ryssland har bevisligen lyckats att åtminstone hjälpligt försörja 25-30’ man med färjor och tillfälliga pontonbroar. Nu kan de behövs göra en Gallipoli- eller Dunkerque-exit. Men man borde fortfarande kunna gå på broarna så personalen kan klara sig genom att löpa gatlopp.

Om man tittar på kartan verkar det också uppenbart att alla kommer att samlas vid dammen och bron.

Ovanför dammen är floden nästan 4 km bred, och ingen tar sig över där. Nedanför är det ofta en typ av deltalandskap.

https://www.google.se/maps/@46.5942111,32.6217847,3a,75y,307.01h,79.82t/data=!3m8!1e1!3m6!1sAF1QipOarkXdUy6r51xlZPiA0buoi-uzwLaKhMjkJAPA!2e10!3e11!6shttps:%2F%2Flh5.googleu sercontent.com%2Fp%2FAF1QipOarkXdUy6r51xlZPiA0buoi -uzwLaKhMjkJAPA%3Dw203-h100-k-no-pi-0-ya87.999985- ro-0-fo100!7i4608!8i2304

Så om du har ett fordon vill du vara så nära stora vägen som möjligt.

Sedan tror jag säkert att enskilda människor kan ta sig över från Cherson. Då räcker det kanske med en bilring och så landar man på andra sidan några km längre ned, men man får nog lämna mycken materiel.
Citera
2022-10-05, 13:29
Medlem
kvarnvagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jo, alla utom en individ i tråden fattar skillnaden på amfibie- eller vadar-förmåga på papperet och att genomföra det över en 500 m bred flod under fientlig beskjutning. Jag borde strunta i det och vänta tills solbrillornas dagcenter öppnar igen, men det är så trist att se tråden nedgeggad med hans fantasier.

Frågan om en eventuell kommande rysk evakuering från N Kherson är nämligen högintressant. Ryssland har bevisligen lyckats att åtminstone hjälpligt försörja 25-30’ man med färjor och tillfälliga pontonbroar. Nu kan de behövs göra en Gallipoli- eller Dunkerque-exit. Men man borde fortfarande kunna gå på broarna så personalen kan klara sig genom att löpa gatlopp.

Soldater bör det väl kunna räddas ganska många med pontonbroar, båtar etc. problemet är ju att de återigen måste lämna all tung utrustning bakom sig. Till skillnad från vad som hände vid Dunkerque har man ju dock inte allmänheten på sin sida, och det är ju inte heller den engelska kanalen vi pratar om utan en flod där båtar, broar etc kan beskjutas relativt lätt med ukrainskt artilleri.
Citera
2022-10-05, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Verkar inte så... liknande videos strömmar in https://www.youtube.com/watch?v=ZtMTMj8pkDY

Tydligen har också en del textil företag börjat sy mer militärkläder för vintern. Eftersom det är så många som ska ha under kort tid så är det väl lite som vid pandemin. Företag industrier sadlar om och gör annan utrustning.

Jag tror Ryssen har betydligt lättare för att klara en sträng vinter än Nato soldater från tex USA.. Bara i Moskva är det inte ovanligt vid 25-35 minus på vintern.

Du tror så mycket du. Du och dina gelikar kommer bli mycket förvånade när den i dina ögon mesiga väst-mannen vaknar till vrede.
Citera
2022-10-05, 13:31
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Möjligen kan Ukraina övertalas till att ge fri lejd mot att få staden i helt skick. Ryssarna verkar ha en tendens till såna deals. Skulle inte Ukraina ha svårt att tacka nej till den dealen?

Alternativet blir ett Mariupol där Ukraina ska ta varenda hus, och staden bombas sönder.
Jag tror absolut Ukraina tar en deal som innebär att Ryssland får fri lejd över Dnepr. De vill givetvis inte se Kherson i ruiner.

Men du har väl sett Simonyan, Solovyov m.fl. på RT. Solovyov kan ju inte sjunka djupare i fåtöljen:
https://twitter.com/juliadavisnews/status/1577369748517568522?s=46&t=zrzHoAJYijZFuEzC56v08Q
Och krigsreporter Sasha lovade skabb-Olga att fr.o.m. idag skulle Ryssland hålla linjen:
https://twitter.com/juliadavisnews/status/1577483753278083072?s=46&t=zrzHoAJYijZFuEzC56v08Q
Vad händer om Ryssland nu evakuerar N Kherson? Mass-självmord i live-sändning?
Citera
2022-10-05, 13:31
Medlem
Fågelskrämman Maria löper amok:

Kreml-talsperson Maria Zakharaova sier i en uttalelse ifølge Ria Novosti at forslaget om å frata Russland vetoretten i FNs sikkerhetsråd er et sinnssykt forslag.

- I sitt anti-russiske hysteri har de nådd det helt sinnssyke forslaget om å frata Russland vetoretten i FNs sikkerhetsråd, sier hun i følge det russisk-statseide nyhetsbyrået.

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=108893
Citera
2022-10-05, 13:33
Medlem
schipperke77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mass.hysteria
Det är ett ganska stadigt ställningstagande från en NATO-medlem. Det betyder att det finns fler länder som går emot NATOs officiella linje. Och jag gissar på att det kommer att bli fler

Natos officiella linje, det vill säga deras stadgar, är att man inte accepterar medlemmar som inte kontrollerar sitt eget territorium. Du kanske kan be din officer att hjälpa dig med översättningen? Du verkar ha lite svårt att förstå innebörden av olika inlägg här.
Citera
2022-10-05, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Nej det är det inte! Varför postar du en massa skit som du inte ens har koll på din muppiga lilla Putinrunkare.

Det är en lista från Center for countering disinformation at the National Security and Defense Council of Ukraine där man har listat Speakers who promote narratives consonant with Russian propaganda och inget annat.

Det tog 1 minut för mig att kolla så fråga är om du blev så satans korkad helt nyligen eller är det något medfött?

Vad duktig du var.

Det finns tusentals artiklar, men antagligen inte i Aftonbladet. Det är väl därför du inte känner till listsn.

Du kan börja kolla på wikipedia.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Myrotvorets

Uttalande om listan av G7 länderna:

https://www.gov.uk/government/news/g7-ambassadors-statement-regarding-journalists-personal-data-on-myrotvorets-website
Citera
2022-10-05, 13:41
Medlem
ChiefenKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HoChiWin
Hörru! Innan kriget tror jag många ändå ansåg att ryssar och Putin var hyfsade. Levnadsstandarden höjdes under Putin, det var ett hyfsat bra samarbete, men du kan väl ändå inte bli förvånad att många vänder sig mot Ryssland och börjar avsky landet sedan de invaderade ett annat land. Dessutom inom närtid inte det första, utan även tjetjenien och Georgien. Att du vill kalla det russofobi, visst gör det, det gör iallafall namnet förtjänt. Man vet ju aldrig var man har ryssarna och vad de kan tänka sig hitta på näst.

Har du stött på ryssar på en all inclusive buffé så tycker du inte att de är helt ok.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ForumApache
Du tror inte dessa skulle varit vid fronten för längesedan????

Även om de har pjäser kvar så har de ingen fungerande logistik.
Vet du vad jag hoppas innerligt att du har rätt! Min oro beror på att ryssen ofta överraskar, de har de i och för sig redan gjort genom sin oförmåga, hoppas bara den håller i sig, men min oro är inte helt borta!
Citera
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kvarnvagen
Soldater bör det väl kunna räddas ganska många med pontonbroar, båtar etc. problemet är ju att de återigen måste lämna all tung utrustning bakom sig. Till skillnad från vad som hände vid Dunkerque har man ju dock inte allmänheten på sin sida, och det är ju inte heller den engelska kanalen vi pratar om utan en flod där båtar, broar etc kan beskjutas relativt lätt med ukrainskt artilleri.

Ryssarnas sista förberedda försvarslinje ligger på 40 km avstånd till bron vid Nova Kakhova (där folk åtminstone kan ta sig över till fots). Linjen går mellan orten (med det lustiga namnet) Mylove vid flodstranden och byn Borozenske en bit in i landet.

Om UAF bryter igenom där, behöver de bara rycka fram ytterligare 20 km för att ha full kontroll över ryssarnas flyktväg via sina M777 155 mm fälthaubitsar.
Citera
2022-10-05, 13:42
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kvarnvagen
Bara tanken att använda flip-flops för vilken annan slags sko när man möjligtvis inte är på stranden/badhuset är helt absurt. Finns ingen sämre sko jag kan tänka mig (förutom kanske högklackat?) för att röra mig. Att en armé kan tillåta att överhuvudtaget låta en av sina soldater röra sig i dessa visar ju bara hur illa det ä.
Vänta... ni driver alltså inte? Det finns verkligen bild på någon rysk "soldat" med flip-flops?
Jag har sett bild på någon med gympaskor, men inte detta... Är det sant alltså?
Citera
2022-10-05, 13:45
Medlem
kvarnvagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Ryssarnas sista förberedda försvarslinje ligger på 40 km avstånd till bron vid Nova Kakhova (där folk åtminstone kan ta sig över till fots). Linjen går mellan orten (med det lustiga namnet) Mylove vid flodstranden och byn Borozenske en bit in i landet.

Om UAF bryter igenom där, behöver de bara rycka fram ytterligare 20 km för att ha full kontroll över ryssarnas flyktväg via sina M777 155 mm fälthaubitsar.

Jo, mitt resonemang utgick från att de började evakuera redan nu medan de fortfarande har viss kontroll över omgivningen, väntar de som de gjort tidigare kommer det bli slakt på ryssarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in